ویرگول
ورودثبت نام
بنیاد نشر آثار استاد علی اکبر خانجانی
بنیاد نشر آثار استاد علی اکبر خانجانی
خواندن ۱۰ دقیقه·۴ ماه پیش

چرخ زمان،راز دهر:

چرخ زمان،راز دهر
چرخ زمان،راز دهر


عنوان کتاب: راز دهر

(حكمت اماميه)

Secret of the time

مؤلف: استاد علی اکبر خانجانی

تاریخ تألیف: اسفند 1392

تعداد صفحه: 46

بند 187-در حقیقت زمان یا دهر همان دوره آفرینش جهان و انسان کامل است که چون به کمال رسید ،زمان هم به آخر رسید

زیرا خداوند معرفی و آشکار گردید.

همانطور که قبلا هم معنای تاریخ را مترادف ((تا-رُخ)) نمودیم یعنی زمانی که رخ حق آشکار شود.

وچون آشکار شد زمان هم به آخر رسیده است و قیامت که عرصه ظهور جمال خدا و لقاء الله است بر پا شده است و ظلمت دهر که همان ظلمت عدم است از میان رفته است.

و با اینحال خداوند از درب رحمت مطلقه اش این قیامت آشکار و بر پاشده و جمال حق را از چشم عامه بشری پنهان داشته است تا شاید تعدادی دیگر بواسطه عمل صالح و جهاد خود لایق بهشت روی پروردگار شوند.که جمال نورالانوار است....

بند 354-کلاهی که شیطان بواسطه تکنولوژی بر سر انسان نهاده،مجموعا در کل تاریخ بشر بر سر بشریت نگذاشته بوده است.

355-ابلیس بواسطه ماشین و تکنولوژی به انسان وعده رهایی از اسارت دهر و محدودیت عمرش را داد.

ولی بواسطه طلسمی حیرت آور نه تنها روحش را تصرف کرد که حتی تنش را به بند خود کشید و کل عمرش را پیشاپیش بلعید.

...

بند257-به تجربه می دانیم که

عموماً کسانی که حیاتی کند و آهسته دارند در شمارش زمان نجومی طولانی تر زندگی می کنند و بعکس کسانی که با سرعت و شتاب بیشتری زندگی می کنند عمر کوتاهتری در زمان دارند.

این بدان معناست که در خلقت حیات خاکی هر انسانی قرار دارد فاصله ای معین را طی کند که معمولا این فاصله برای همه یکسان است پس هر که این فاصله معین را زودتر طی کند دیگر کاری در این دنیا ندارد و باید عبور کند و به وادی برتری وارد شود.

ولی آیا این فاصله چیست و این کار کدامست و سرعت این طی طریق چگونه است؟....

..259-پس آن راهی که هرکسی باید طی کند ،راه ذهن تا دل است که همان راه دنیا تا آستانه آخرت است.

پس آن طی طریق دهر است و به آستانه خروج از آن رسیدن است.

و هرکه به اینجا رسید یک زندگی و مرگ کامل را درک کرده است و آماده مرگ است.

که اگر هنوز هم شوق رشد و حق جوئی ممکن در قلمرو حیات دنیا را داشته باشد باز هم خداوند به او مهلت ماندن میدهد و گرنه می رود.

بهر حال برای گذر از حیات دنیا بایستی به آستانه دل که درب آخرت است رسید که برخی به عقل و از راه دین و تقوا می رسند و برخی به جبر و کفر می رسند.

و نیز بسیاری هستند که بواسطه مظالم شدید از قلمرو دهر دنیا طرد می شوند و به حادثه ای آنی می میرند و پس از مرگ هنوز اسیر دنیای برزخی هستند....

273-بدان که آخرین مکر و وسوسه و حربه شیطان در منصرف ساخت انسان در خروج از ظلمات دهر،عواطف و عشق و تمناهای نژادی و جنسی است

مثل نقشی که ابلیس در واقعه ذبح اسماعیل برای ابراهیم ایفا نمود که در مقابل رویش خاک بر سر می کرد که:

((وای بر اینهمه شقاوت و بیرحمی!چگونه پدری پسر محبوبش را ذبح تواند کرد...؟! ))

و پس از این ذبح عظیم بود که خداوند دربهای ملکوت جهان را به روی ابراهیم ع گشود و این همان درب خروج از ناسوت دهر و رهائی از ظلمات به عالم اعلی بود....

275-...تعلقات آدمی به گذشته اش بواسطه آباء و اجداد است که او را در عشق فرزند بسوی آینده پرتاب می کند.

پس در گذشته و آینده زیست می کند.

و اما اکنونیت او هم در تسخیر همسر است.

پس کل دلش در تسخیر نژاد است و جائی برای خدا نیست.

و خداوند هم بما می آموزد که در یک دل ،دونفر جای نمی گیرد.

و اما عشق به نژاد عین عشق بخویشتن است زیرا آدمی از نژاد پشت خود پدید آمده و از طریق همسرش در نژاد پیش روی یعنی فرزندانش استمرار می یابد و این حیات و هستی دهری و تاریخی است که دل را تسخیر می کند و به ظلمت می کشاند....

منبع : قسمتی از کتاب راز دهر،صفحه36اثر استاد علی اکبر خانجانی

دانلود این کتاب از لینک زیر:

https://erfanalavi.site

**

با مطالعه و استغراق در معارف این رساله،روح معرفت نفس و معرفت رب حاصل می آید.

و به معنای غایت راهی است که،به عشق دهر شناسی از حدود سی سال پیش آغاز شده بود. و نیز به مثابه قلب حقیقت آخرالزمان شناسی و قیامت شناسی است که محور اسلام و قرآن می باشد. و نیز نخستین تبیین حکیمانه و علمی مکتب وحدت وجود و یگانگی خالق-مخلوق است.

اگر معرفت بشری سه راز یا سه رکن ذاتی داشته باشد،یکی اش دهر است و دوی دیگرش انسان و خداست که دهر حائل بین این رابطه محسوب می شود.

پس دهر،سرالاسرار رابطه انسان-خداست،پس انسان و خدا به مثابه دو وجه دهر است.

خوانندگان آثار می دانند که دهر ترجیع بند مجموعه آثار ماست.

پس این رساله ترجیع بند معارف ماست،بنابر این درک و جذب حقیقت این رساله به مثابه یافتن شاه کلید فهم همه معارف ماست.

که آشکارترین هویت امام را نیز در بردارد که زمان است.

پس این شیعی ترین آثار ماست و لذا آنرا حکمت امام یا حکمت امامیه نام نهاده ایم که راز وجودی امام و قلب امام شناسی است.

مطالعه این رساله به همراه مراقبه و ذکر و شب زنده داری توصیه می شود،

باشد که با امام محشور شوید،انشاء الله!

علی اکبر خانجانی

منبع:کتاب رازدهر،صفحه 3،اثر استاد علی اکبر خانجانی

راز دهر

۱۷- به بیان دیگر چرا آدمی همواره در همان مکان و زمانی که هست بی قرار است و احساس جاودانگی نمی کند و بلکه احساس می کند که چرخ زمان در حال عبور و له کردن اوست. در اینجا مقوله پیشرفت مد نظر است و به نظر ما این پیشرفت حقیقتاً به معناي «در رفتن» است. در رفتن از خویشتن خویش. فرار از حضور جاودانگی دهر. گریز از خدا چرا؟

۱۸- و اما سؤال دیگر اینست كه يك معمای هميشگی همه افراد بشری است و آن اینکه چرا آدمی یا به آن نقطه معلوم و مقصد وصالش نمی رسد و اگر هم می رسد به يك مهلکه آتشین رسیده است که آرزو می کند که ای کاش هرگز نمی رسيد. يعني چرا ندامت ذات هميشگی کاميابی های اين دنیاست و چرا هیچ کس از این عبرت کبیر پند نمی گيرد و لحظه ای بر جای خود قرار نمی گيرد؟

۱۹- و اما در اینجا به يکی ديگر از اسرار دهر می رسیم و آن اینکه هیچ یک از نقاط و مكانهای ظاهراً معلومی که انسان به سویش حرکت می کند تا به کامی از جاودانگی دهر برسد دیگر وجود ندارد يعنی هميشه جا تر است و بچه نیست و اینست راز خسران عصر و فریب دهرپرستی نجومی و وجودپرستی مكانی و نسيان زمانی.

از کتاب راز دهر ص 6

تألیف استاد علی اکبر خانجانی

راز دهر

۱۷- به بیان دیگر چرا آدمی همواره در همان مکان و زمانی که هست بی قرار است و احساس جاودانگی نمی کند و بلکه احساس می کند که چرخ زمان در حال عبور و له کردن اوست. در اینجا مقوله پیشرفت مد نظر است و به نظر ما این پیشرفت حقیقتاً به معناي «در رفتن» است. در رفتن از خویشتن خویش. فرار از حضور جاودانگی دهر. گریز از خدا چرا؟

۱۸- و اما سؤال دیگر اینست كه يك معمای هميشگی همه افراد بشری است و آن اینکه چرا آدمی یا به آن نقطه معلوم و مقصد وصالش نمی رسد و اگر هم می رسد به يك مهلکه آتشین رسیده است که آرزو می کند که ای کاش هرگز نمی رسيد. يعني چرا ندامت ذات هميشگی کاميابی های اين دنیاست و چرا هیچ کس از این عبرت کبیر پند نمی گيرد و لحظه ای بر جای خود قرار نمی گيرد؟

۱۹- و اما در اینجا به يکی ديگر از اسرار دهر می رسیم و آن اینکه هیچ یک از نقاط و مكانهای ظاهراً معلومی که انسان به سویش حرکت می کند تا به کامی از جاودانگی دهر برسد دیگر وجود ندارد يعنی هميشه جا تر است و بچه نیست و اینست راز خسران عصر و فریب دهرپرستی نجومی و وجودپرستی مكانی و نسيان زمانی.

از کتاب راز دهر ص 6

تألیف استاد علی اکبر خانجانی

راز دهر

129- دهر زدگان در عین حال که دائماً دهر و روزگار و زمانه و سرنوشت و کائنات را نفرین و لعن می کنند بطرز حیرت آوری آنرا می پرستند و به زبانی خاص خود در واقع خداوند را در حق خود ظالم می خوانند و همه جا این ظلم را بیان می کنند بطوریکه اگر خدا هم بخواهد سرنوشتشان را تغییر دهد آنها رضایت نمی دهند زیرا این فلک زدگی خود را تبدیل به هویت و قداست کرده و آنرا در انظار عموم به نمایش گذاشته اند و به خدا طعنه می زنند. اگر چشم بگشائید در اطراف خود از این نوع آدمها به وفور می یابید! دهر زدگی و دهر پرستی همان کفر است و کفر جز این نیست که خدای را در ورای حیات و هستی می خواند که لاجرم خدائی قهار و بیرحم و جبار است. دهر، خدای کافران است و واقعاً هم چنین است.

از کتاب راز دهر

....

293-بشر فلک زده مدرن برای تصرف فضا و ستارگان،نیازمند علوم و تکنولوژی ذره ای(اتمی) شده است و برای دستیابی به این تکنولوژی جان خودش را به مهلکه انداخته است.

محیط زیست خود و زمین را به فساد کشیده و جان نقدش را نابود می کند تا در ستارگان بالا ،جاودانه شود؟

آیا این یک علم و فناوری شیطانی نیست که عقل بشر را زایل ساخته است؟...

منبع:کتاب راز دَهر(حکمت امام)،صفحه38،اثر استاد علی اکبر خانجانی

79-استمرار و تداوم بی پایان!

این معنای کلی و مطلق زمان است که البته جز در مکان معنائی ندارد:

تداوم امری در مکان!

ولی آیا می توان زمان یا دهر را بدون ظرف مکان و جابجائی ،درک یا احساس کرد؟

آری!همان چیزی که ما آن را زمان باطنی و یا حرکت جوهری می نامیم که البته این حرکت جوهری ربط چندانی با حرکت جوهر ملاصدرا ندارد.

فقط کافیست که بخصوص در سکوت نیمه شب چشم بر هم نهاده و روی به کانون دل کنیم بی هیچ فکر و ذکری!

جریانی را به وضوح احساس می کنیم و بلکه حضوری ازلی-ابدی را به صورت حرکت و جریانی لامتناهی!

این دهر الهی است که می توان با الحاق به آن با جهان یگانه شد و عین دهر و زمان گشت همانطور که رسول اکرم خود را با دهر مماس و همسو می خواند و در روایتی عین آن می داند.

منبع:کتاب راز دَهر(حکمت امام)،صفحه12،اثر استاد علی اکبر خانجانی

264-آنانکه بغایت حیوانیت خود رسیده و درب خروج از آن گشوده شد(بواسطه حجت و بینه الهی از جانب یک انسان نوری) ولی خروج نکردند و آن بینات را انکار کردند بر دوزخ وارد می شوند و در آن سرنگون می گردند.

اینست که همه آدمهای حجت دیده و انکار کرده را به لحاظ هوش وحواس و عقل و وجدان،سرنگون و وارونه می یابی و این همان عذاب عظیم است.

منبع:کتاب راز دَهر(حکمت امام)،صفحه34،اثر استاد علی اکبر خانجانی

238-به زبان ساده و عامیانه باید گفت که

امام زمان از عالم ظلمت دَهر رخت بر بسته ولی به آسمان و یا زیرزمین(چاه)نرفته است بلکه مقیم قلوب مؤمنان و طالبان حقیقت شده است و اینست معنای رحمت مطلقه محمدی و اکمل نعمت خدا در اسلام!

زیرا غیبت امام زمان تکمیل امرخاتمیت نبوت است!

زیرا با خاتمیت نبوت محمدی،نور حق از آسمان بر روی زمین آمد و امام شد!

ولی با غیبت امام زمان این نور از روی خاک به ملکوت دلها عروج نمود.

نه فقط قلوب شیعیان یا حتی مسلمانان بلکه قلوب جهانیان!

واینست تحقق رحمتی بر جهانیان!

و اینست تحقق وحی قلبی-عرفانی و ولایت وجودی و امامت فطری!...

منبع:کتاب راز دَهر(حکمت امام)،صفحه31،اثر استاد علی اکبر خانجانی


راز دهرراز زندگیراز عمردنیا تا آخرتدرب آخرت
#بنیاد نشر آثار استاد علی اکبر خانجانی:آخرالزمان# قیامت# امام زمان# معراج#عرفان #عرفان اسلامی #عرفان شیعی # وحدت وجود# معرفت شناسی#منجی موعود#منجی آخرالزمان#
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید