ویرگول
ورودثبت نام
بنیاد نشر آثار استاد علی اکبر خانجانی
بنیاد نشر آثار استاد علی اکبر خانجانی
خواندن ۱۲ دقیقه·۴ ماه پیش

کتاب عرفان عملی

کتاب عرفان عملی،تالیف استاد علی اکبر خانجانی دانلود رایگان :www.khanjany.org
کتاب عرفان عملی،تالیف استاد علی اکبر خانجانی دانلود رایگان :www.khanjany.org

عنوان کتاب: مباني عرفان عملي

Principles of practical theosophy

(مجموعه مقالات)

مؤلف: استاد علی اکبر خانجانی

تاریخ تألیف: بهمن 1392

تعداد صفحه:170

فهرست مطالب

مقدمه

١ -دوست دوست

۲ - حق

٣ -قبض و بسط رزق (حلال و حرام)

٤ -آسیب شناسي عرفاني امراض (طب اسلامي)

٥ -نظري به فرھنگ

٦ -راز آفرینش

٧ّ -ام المظالم (نژاد پرستي)

٨ -از وجه نظر (عصمت عملي)

٩ -ولي شناسي ( سر غیبت امام زمان)

١٠ -در باب اجتھاد

١١ -در باب اقتصاد اسلامي

١٢ -وجود و ماھیت (ھستي و چیستي)

١٣ -دیني براي خدا و دیني براي خلق (راز اطاعت بي چون و چرا)

١٤ -شیطان شناسي عملي

١٥ -عبادت و عبودیت

١٦ -حال كجاست؟

١٧ -زندگاني عرفاني

١٨ -در باب توبه

١٩ -راز دل گفتن ( سر سر)

٢٠ -صبر و تسلیم و رضا و عشق

٢١ -بدخواھي و خیرخواھي (در باب بخل)

٢٢ -امام شناسي عملي

٢٣ -حالات و مقامات

٢٤ -در باب تقوا و عقل

٢٥ -در باب زناشوئي و ازدواج

٢٦ -در باب دروغ و كفر

٢٧ -در باب وسواس ھا

٢٨ -مدرسه آخرالزمان

مقدمه:

1- این رساله مختصر جهت کسانی است که زندگی را از منظر معارف و آثار ما می نگرند و ارزیابی می کنند.

از آنجائی که به قول قرآن کریم ،آنانکه می فهمند و آنانکه نمی فهمند در نزد خداوند یکسان محاسبه و قضاوت نمی شوند ،پس آنانکه به معارف ما آشنایند در نزد خدواند بسیار مسئولند و نباید و نمی توانند همچون گذشته زندگی کنند و تحت الشعاع این معارف فقط احساس کبریائی کنند و سائر مردمان را به قضاوت بنشینند و محاکمه کنند که این عاقبتی بس ندامت بار دارد.

این رساله به مطالعه کنندگان آثار ما یاری می دهد تا در حد توانائی به این معارف عمل کنند و بدینوسیله حیات و هستی خود و خانواده خود را ارتقاء و تعالی بخشند و در جامعه الگوی سعادت و نجات باشند ....

5- همه آنچه که به امراض مشهورند،خود اصل بیماری نیستند،بلکه عوارض و نشانه های بیرونی و حسی آن هستند.

6-اصل امراض وجود آدمی عبارتند از:

Ø انکار حقایق

Ø تکذیب و تحریف حقایق

Ø مبارزه با حقایق

Ø انکار و مبارزه با واقعیت وجودی خویشتن

Ø بخل و حسد نسبت به دیگران

Ø آرزوهای بولهوسانه و غیر واجب و استکباری

Ø هرزگی و هیزی نگاه و رفتار

Ø بدبینی نسبت به دیگران

Ø خودشیفتگی و خودپرستی

Ø بی تقوائی و فحشای رفتار و گفتار

Ø محبت ناپذیری

Ø انکار نیازهای غریزی خویشتن

Ø ناشکری در قبال رحمت و نعمات الهی

Ø وظیفه نشناسی

Ø شقاوت در قبال رحمت و محبت دیگران

Ø ستمگری و سلطه جوئی نسبت به زیردستان

Ø بی مسئولیتی نسبت به نیازها و اعمال خود

Ø عداوت با دوستان

Ø دروغگوئی و ریا

Ø قدرنشناسی در قبال خدمات دیگران

Ø زیاده خواهی و حرص و شهوتبارگی

Ø تجسس در زندگی دیگران

Ø خودبرتربینی

Ø دیگران را مسبب بدبختی خود دانستن

Ø بی تفاوتی در قبال مشکلات دیگران

Ø خودنمایی و جلوه گری و چاپلوسی جهت جلب نظردیگران و کسب تصدیق از آنان

Ø فقدان تفکر درباره معنا و حقیقت حیات و هستی خویشتن

Ø استفاده از دیگران بعنوان ابزاری در خدمت منافع خود

Ø به واکنش های مادی و معنوی وجود خود بی تفاوت بودن

Ø دوست نداشتن کسانی که تو را دوست دارند

Ø تلاش جهت سلطه بر دیگران

Ø و از همه مهمتر اینکه خود را علت خود ندانی.

پس آنچه که عموما عذاب و امراض نامیده می شوند ،معلول این مسائل هستند و این عذابها و امراض به جبر وجودی ،موجب اصلاح و شفای اصل این اختلالات وجودی بشرند.

برخی از این امراض رایج پزشکی موجب پیشگیری از پیدایش امراض باطنی هستند و برخی هم موجب شفای آنها هستند.

و راه میان بر پیشگیری و درمان همانا عرفان نفس و اصلاح معنوی وجود است که در اینصورت این عذابها و امراض از میان می روند ،چون دیگر رسالتی ندارند...

منبع:صفحه 33 از کتاب مبانی عرفان عملی ،اثر استاد علی اکبر خانجانی

46-اکثر مردمان با امامان خود صادق نیستند

یعنی صادقانه تبعیت نمی کنند،چه امامان هدایت و یا ضلالت!

و اینان دچار اشد قبض رزق هستند

زیرا دچار قبض روح و اندیشه هستند

که این قبض رزق،کمیّت و کیفیت زندگی و رزقشان را در بر می گیرد

یعنی نه از رزق دنیوی با عزّت و باز ،برخوردارند و نه رزق باطنی و اخروی!

که بدترینشان کسانی هستند که از امامان هدایت برخوردارند ولی در تبعیت نیستند...

منبع:صفحه30از کتاب مبانی عرفان عملی،تالیف استاد علی اکبر خانجانی

35-.... مسئله رابطه مستقیم یا غیر مستقیم (با امام زمان)نیست،بلکه درد طلب است ،درد دل و دین و آدمیت است ،درد معرفت است که اگر اندکی باشد جمله ای از یکی از ائمه و اولیای حق،کفایت می کند و شعاع نوری از سخن حق آدمی را تا به خدا به پیش می راند،زیرا خداوند حقش را در کلماتش محقق می کند در کلماتی که بر دل سالکی نشسته است به بار می آید.

36-از دریای این افکار و معارفی که پیش روی شماست،کافیست

یک بندش را تبدیل به ذکر قلبی کنید و در دل بکارید

شما را به امام زمان و به خود خدا می رساند.

و آنگاه که رسیدید تازه هنگام اطاعت است تا امامت و الّلهیت از ذات خودتان متجلی شود تا آدم شوید و نه خدا!

زیرا خدا هست و تا بوده هم بوده است ، این آدم و آدمیت است که نایاب است.

پس آدم شدن بهتر از خدا شدن است چون خود خداوند هم اگر یکی از اینها را پیدا کند فورا استعفا می دهد و او را بر جای خودش می نشاند...

منبع:کتاب مبانی عرفان عملی،صفحه 28،اثر استاد علی اکبر خانجانی

....هر کس که هر رحمت و نعمتی را یافت و آنرا برای دیگران هم خواست و برای رسانیدنش به دیگران جهاد کرد،خودش به حق آنچه که یافته نائل می آید:دین،محبت،ثروت،علم و معرفت و... برسان تا برسی!

....بنده در تجربه مادام العمر زندگی بود که به اسرار دین خدا و راز غدیر خم و فجایع و عداوتهای بعد از آن آگاه شدم که در همه مذاهب الهی انکار حقِ دوستِ دوست،بصورت انکار اولیاء و اوصیاء و مومنان منشا همه انحرافات و نفاقها بوده است که غایتش انکار امر ولایت و امامت است، که قلمرو دوستی خدا با خلق است که این امر در عرصه غیبت امام تبدیل به مسئله و معمائی مظاعف گشته است چرا که خود امام زمان دوست مطلق خداست. یعنی دوستِ دوست مطلق است، و با غیبتش این حقیقت را جهانی ساخته است که با ظهور و تجلّی اش در دوستان خودش در سراسر زمین این حق را به میدان آزمونی جهانی گذاشته است: دوستِ دوستِ دوست.

که این دوستان دوستِ دوست جز عرفا بر روی زمین نیستند که آینه تجلی دوستِ دوست می باشندو بدین طریق کل بشریت به این حق امتحان می شود و این همان امتحانی است که به قول علی ع هر کسی در آن سربلند آید اهل ولایتش می شود یعنی اهل دوستی می شود ،دوستی با خدا و اینست تنها راه نجات از حماقت وشقاوت و عدمیت....

منبع:برشی از کتاب مبانی عرفان عملی،صفحه 15اثر استاد علی اکبر خانجانی

.....محبت اگر حقیقتاً باشد در انتشارش برکت می یابد و افزون می گردد نه اینکه کاهش یابد

سرّ گمراهی اکثر مردمان و بلکه علمای رسمی و نقلی دین

در قبال امامان و مهدی های دوران،عدم درک و تصدیق حق ظهور از غیر است

که سرّ آفرینش انسان است به عنوان خلیفه خدا.

و این انکار هم جز ابلیس بانی و باعثی ندارد که ظهور خدا از غیر(انسان) را انکارنمود.

حال ظهور امام از غیر خود و نژادش هم تکرار همان امر است و حق دوستِ دوست!

اصلا جدای این امر چگونه می توان هویت ژنتیکی امام دوازدهم را اثبات نمود.پس درک می کنیم که نژادپرستی چه درد بی درمانی است بخصوص آنگاه که در لباس باورهای دینی و متافیزیکی پدیدار شود...

منبع:کتاب مبانی عرفان عملی صفحه 58،اثراستاد علی اکبر خانجانی

بدان که حتی کاملترین مذاهب و مکاتب و نابترین شریعتها و عرفانی ترین و عاشقانه ترین علوم و حکمت و مذهب هرگاه که حربه سلطه بر دیگران شود

و کسی بخواهد به واسطه اش دیگران را همسان خود سازد،آن فرد و آن مکتب

شیطان زده شده است و این حقانیت جهانی لا اکراه فی الدین می باشد

که خداوند این را میزان حق و باطل و رشد و تباهی در جامعه قرار داده است.

و هرکه این میزان را نادیده انگارد به شیطان نژادپرستی مبتلا شده است حتی اگر عالم ربانی و علامه دهر باشد.

منبع:کتاب مبانی عرفان عملی صفحه 51،اثراستاد علی اکبر خانجانی

اگر مومنین و متقین و مخلصین کسانی هستند که

از نزد خداوند رزق می خورند و هیچ نگرانی درباره آتیه خود ندارند

چگونه می توان از اقتصاد مومنانه و اسلامی سخن گفت زیرا

علم اقتصاد،علم آینده نگری معیشتی است و از نزد خود روزی خوردن و نگران رزق خود و خانواده و جامعه بودن!آیا نه اینست؟...

... بی تردید دولت اسلامی و دولتمردان مومن بایستی برنامه های اقتصادی جامعه را بگونه ای هدفمند کنند که اکثر جامعه که غیر مومن است بتدریج دست و دل از شرکها و بی اعتمادیش بخدا بکشد و به خودآگاهی برسد.

یعنی ابزار و امکانات و راه و روشهای ربائی و مالکیت ها و ثروت اندوزی های خصوصی را بسوی ثروت و منافع عمومی سوق دهد و به لحاظ تبلیغی و آموزشی و فرهنگ سازی هم در این راستا حرکت کند و مانع حرکت کلی جامعه بسوی استکبار فردی و خانوادگی و گروهی و طبقاتی باشد.

که در راس این نهادهای ربائی و شرک آفرین همانا بانکها و بیمه ها قرار دارند که از عوامل اصلی ایجاد تورم اقتصادی می باشند که زمینه اساسی القای فرهنگ ربا در اذهان مردم است و احساس ناامنی در قبال معیشت آینده!

منبع:کتاب مبانی عرفان عملی صفحه 62،اثراستاد علی اکبر خانجانی

آیا سرحالی؟

((آیا سرحالی؟فلانی خیلی با حال است)). اینها عرفانی ترین و توحیدی ترین اصطلاحاتی است که در فرهنگ عامیانه ما به طور سهوی و غیرآگاهانه حضور دارد.

و نیز این احوال پرسی دائمی : حال شما چه طوره؟چرا بی حالی؟ آیا به راستی حال چیست؟

حال یعنی اکنونیت!

و سرحال و با حال و در حال بودن یعنی حضور ذهنی و قلبی و روانی در اکنونیت وجود و نه در احساسات و افکار گذشته و خاطرات حسرت بار و یا دغدغه آینده وفردا!

....

17-در میان عواطف و احساسات بشری نیز برخی تماما شیطانی هستند که در راس آن احساس ایثار نمودن است.

تاکید می کنم که احساس ایثارگر بودن،جدای ایثار کردن است زیرا ایثارگران واقعی هرگز احساس ایثارگری ندارند و بلکه منت کش و محنت کش دیگران هم هستند نه اینکه منت بگذارند.پس منّت نیز احساس ابلیسی رایج دیگری در بشر است.

منبع:صفحه 77 از کتاب مبانی عرفان عملی اثر استاد علی اکبر خانجانی

در اکنون نیستیم و در خاطرات دیروز و آرزوهای فردا گم شده ایم.

منبع:کتاب مبانی عرفان عملی صفحه 84،اثراستاد علی اکبر خانجانی

زندگی عرفانی چیست؟

زندگی عرفانی،زندگی سراسر لطف و رحمت و محبت و معرفت و مکاشفه و تازگی و بدعت و خلقت جدید و خلاق است و نه زندگی عجیب و غریب با سحرو جادو!

زندگی عرفانی،زندگی برای خدا و در جستجوی اوست.

پس زندگی عرفانی همان زندگانی است که خداوند به خاطرش انسان و جهان و زندگی را آفریده است.

پس زندگی عرفانی تنها نوع زندگی بر حق است که لایق انسان است و زندگی غیر از این به بطالت و بیهودگی است.

زندگی عرفانی،زندگی در جستجوی معنای و علت و مقصود زندگیست و حق زندگی که زندگی چیست!

زندگی ،خداست زیرا زنده فقط خداست.

منبع:کتاب مبانی عرفان عملی صفحه 88،اثراستاد علی اکبر خانجانی

عمیق ترین و نصوحترین توبه ها معطوف به دل انسان است

و باید از دل برخیزد یعنی از قلمرو ظهور عواطف و احساسات و امیال و اراده و خواستن و نخواستن های بشر!

و این مستلزم معرفت نفس در حد کمال است که آن را معرفت قلب گویند!

و بخش عمده آثار ما مربوط به همین قلمرو است که شما را دعوت به مطالعه دقیق آن می کنیم اگر اهل توبه ای نصوح هستید و جداً می خواهید سرنوشت خود را دگرگون و اصلاح نمائید ...

منبع:کتاب مبانی عرفان عملی صفحه 91،اثراستاد علی اکبر خانجانی

بدان که هر انسان تواب و مخلصی در نهان و عیان،عارفی دارد که از قدرت روحانی و یاری اوست که توان حفظ ایمان و تعالی در دین را یافته است.

منبع:کتاب مبانی عرفان عملی صفحه 91،بند13،اثراستاد علی اکبر خانجانی

18-امروزه آن مادری که دختر دم بخت خود را راضی نماید که به جای رفتن بر سر کار و دانشگاه به خانه شوهر برود در نزد خداوند اجر شهدای کربلا و اولیای مجاهد را دارد.اینست برترین عبادات زن آخرالزمانی!

منبع:کتاب مبانی عرفان عملی،صفحه81 اثر استاد علی اکبر خانجانی

اگر عبادات ما ،بی خاصیت و بلکه شیطانی شده اند

که دل و روح ما را سیاه می کنند

بدین دلیل است که

صدق از روان و زبان ما رخت بر بسته است.

زیرا براستی دروغگو در جنگ با خداست

پس چگونه عباداتش موجب تقرب الی الله شود..

منبع:کتاب مبانی عرفان عملی صفحه 82،بند22،اثراستاد علی اکبر خانجانی

15-تنها تضمین و تامین و حراست و مصونیت و عصمت از جانب اجنه و شیاطین و خناسان و وسواس ناس و تبلیغات زمانه اینست که

سالک در جریان اطاعت و ذکرش به اتحاد قلبی با پیرش برسد

و پیرش را به لحاظ روحی بر تمامیت دل خود مسلط سازد

تا در همه حال همنشین و همراه با پیرش باشد

و از قافله سلوک جا نماند

زیرا هر پیری ساربان کاروانی بسوی خداست

پس کاهلان بالاخره از منزلی جا می مانند

و قافله را گم می کنند

و در بیابان سرگردان می شوند

و طعمه گرگان می گردند ،گرگان انس و جنّ!

منبع:کتاب مبانی عرفان عملی صفحه 110،اثراستاد علی اکبر خانجانی

45-...کسی که به ولی امر خود ایمان قلبی و اعتماد دارد

ولی در اطاعت از امری با شبهات و چون و چراهایی ذهنی روبروی میشود

اگر صادقانه اطاعت نماید،به درجه برتری از شعور و معرفت و یقین نائل می آید

تا آنجا که ذهنش نیز در اتحاد با ایمان قلبی به یقین می رسد.

به شرط آنکه با نیت پذیرش مسئولیت اعمالش در جریان اطاعت باشد.

پس عنصر مسئولیت اعمال خود در جریان اطاعت بی چون و چرا امری تعیین کننده در سرنوشت این ارادت است.

ولی کسی که همواره مسئولیت مضرّات و مخاطرات اطاعتش را در نیت خودش بر عهده ولی خود،می گذارد و فقط فواید اطاعت را گردن می گیرد

در اندک مدتی یک شیطان از آب در می آید.

مثل ماجرای شمر و ابن ملجم در جنگ صفین که تا این مرحله در بیعت امام بودند

ولی شکست جنگ صفین را به گردن امام انداختند و دشمن شدند و امام کش.

46-پس واضح است کسانی که به شرط پیروزی و خوشبختی دنیوی در بیعت و اطاعت هستند ،منافقانند و به زودی تبدیل به شقی ترین کافران می شوند.

اطاعت مشروط همان اطاعت غیر مسئول است یعنی اطاعت با چون و چرا.

منبع:کتاب مبانی عرفان عملی صفحه 74بند46-45،اثراستاد علی اکبر خانجانی

عرفان عملیکتاب عرفان عملیکتاب عرفانکتاب عرفانیاستاد علی اکبر خانجانی
#بنیاد نشر آثار استاد علی اکبر خانجانی:آخرالزمان# قیامت# امام زمان# معراج#عرفان #عرفان اسلامی #عرفان شیعی # وحدت وجود# معرفت شناسی#منجی موعود#منجی آخرالزمان#
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید