ویرگول
ورودثبت نام
مجله گل پینو | حامی گیاهان شما
مجله گل پینو | حامی گیاهان شما
خواندن ۶ دقیقه·۴ سال پیش

چگونه بیزینس با درآمد ۲.۵ میلیون دلاری را ورشکست کنیم؟


از قدیم گفتند شکست خوردن ٬ چک برگشتی ٬ زندان و..... برای مرد ( فرا جنستی در نظر بگیرید ) است ٬ از تو حرکت از خدا برکت ٬ دیکته نا نوشته غلط نداره ٬ خلاصه کلامشون در این بوده که برو جلو و از شکست خوردن نترس ٬ اشتباه کن بخور زمین و دوباره پاشو ٬ ولی از این زمین خوردنت درس بگیر ٬ دُرِ گرانبهایی به نام تجربه به دست خواهی آورد که به هیچ قیمت خریدنی نیست و چراغ پیش روی مسیرت خواهد شد .

اولین باری که کسب و کار خودم رو شروع کردم و مجبور بودم عواقب کارم رو بپذیرم ۲۶سالم بود ٬ و هیچ ذهنیتی از شکست خوردن نداشتم ٬ به قول معروف جوون بودیم و جاهل و تخت گاز می رفتم . شرکتم بزرگ و بزرگ تر می شد

من نتونستم کلیه بخش های کسب و کارمو به صورت همگام توسعه بدم . بخش فروش و مارکتینگ کارشونو عالی انجام می دادند ٬ فنی از اجرای پروژه ها عقب مونده بود ٬ بخش مالی تجربه لازم رو نداشت و از همه مهمتر مشاور و مدیر منابع انسانی نداشتم ٬ در یک کلام بخوام بگم نداشتن تجربه کافی باعث از دست رفتن تمام دست آوردهام شد .

شرکتی که در عرض ۵ سال رشد درآمدیش از ۸۰ میلیون تومن شده بود ۸ میلیارد ٬ یعنی 100x رشد به زمین خورد و می بایست از صفر و چه بسا زیر صفر شروع می کردم. ۸ میلیارد سال ۹۵ با دلار ۳۰۰۰ تومن چیزی میشه حدود ۲.۵ میلیون دلار و به دلار امروز می شود نزدیک ۵۰ میلیارد تومان . و وقتی جالب تر میشه که بگم من بیزینسمو با ۲۰ میلیون تومان حاصل از فروش ماشینم شروع کردم!!!

وقتی بیزینس شکست می خورد ٬ نباید به دنبال فرد مقصری غیر از خودتان باشید و خودتون را با جملاتی مثل فلانی سرم کلاه گذاشت ٬ دلار رفت بالا ٬ کارمندام کار نکردند..... سرگرم نکنید.چون همه اینها در یک کلمه خلاصه می شود ٬ نداشتن آمادگی و تجربه کافی برای راه اندازی و اداره یک بیزینس.

یکی از نکات مثبت این شکست برای من این بود که در سن جوانی شکست خوردم و وقت داشتم دوباره از نو شروع کنم هر چند که عواقب مالیش هنوز هم ما رو رها نکرده است .

تجربه ۱ : یکی از درس های خیلی خیلی مهمی که گرفتم ارزش منابع انسانیه ٬ ارزش آفرینی که نیروهای شما برای کسب و کارتان خواهند داشت با هیچ سرمایه مالی قابل قیاس نیست . مخصوصا وقتی بیزینس نوپاست و ارتباط نزدیکی بین افراد وجود دارد ٬ منابع انسانی اهمیتی دو چندان دارد . البته اینم بگم که باید افرادی که باعث بهم خوردن نظم و آرامش دیگران می شود و کاری جز تشویش دیگران ندارند را هرس کنید .

تجربه ۲ : توسعه همگام کلیه بخشهای بیزینس شماست . بدنسازی را تصور کنید که یک دستش به علت تمرین بیشتر قوی تر از دست دیگر باشد.بودجه ٬ زمان و امکانات باید به طور مساوی صرف توسعه همگام کلیه بخش ها گردند.فقط به فکر فروش و درآمد نباشید . به فکر پشتیبانی ٬ رضایت مشتریان و حفظ مشتریان خود باشید و بازگشت مجدد آنها باشید.

تجربه ۳ : هیچ وقت به دنبال مقصر نگردید ٬ سعی کنید سیستم را اصلاح کنید که امکان اشتباه به حداقل برسد . اگر مالی مشکل دارد ٬ تیم فنی ارتباط مناسب با بخش فروش و پس از فروش ندارد ٬ اگر منشی کارهای شما را درست انجام نمی دهد سیستم را بازنگری کنید و سعی کنید مشکلات سر راه را برطرف کنید. تنبیه و اخراج پاک کردن صورت مسئله است .

تجربه ۴ : هیچ کس مثل خود شما نمی تواند تمام کارها را درست و ایده آل انجام دهد !!! این فکر را از سرتان بیرون کنید ٬ بیزینس باید بدون شما هم به چرخه فعالیت خود ادامه دهد نه اینکه با یک روز غیبت شما کل فرآیند کسب و کار مختل گردد. اگر این اتفاق افتاد و در صورت نبود شما کسب و کارتان مثل یک ساعت سوئیسی به درستی به فعالیتش ادامه داد ٬ شما استراکچر بیزینستان رادرست چیده اید و می توانید با خیالی اسوده به رشد فکر کنید.

تجربه ۵ : ۳۰ تا ۴۰ درصد سرمایه تان را ریسک کنید ( خیلی جالبه تو یک مصاحبه که با عسگر اولادی می خوندم ٬ دقیقا به این نکته به عنوان راز عدم ورشکستگیش اشاره کرده بود ) اگر کل سرمایه تان ۱۰۰ میلیون هست ٬ کلش رو نرید و جنس بخرید و بعد منتظر فروش باشید!!!

تجربه ۶ :مهم ترین و گران ترین تجربه ای که به دست آوردم این بود که من عاشق کارم نبودم ٬ عاشق پولی بودم که منتظر بودم دربیاره.

اگر احساس می کنید عاشق کارتون نیستید و باهاش سینک نمیشید اصلا ادامش ندید ٬ چون مطمين باشید شکست می خورید حالا هر چقدر که سرمایه بهتون تزریق بشه و هر چقدر که حمایت بشید .

متاسفانه افراد تجربیات دیگران را جدی نمی گیرند و با خودشان فکر می کنند که من می توانم و اون فرد اشتباه کرده است ٬ البته لزومی ندارد که فرد حتما شکست بخورد ٬ با رعایت خیلی موارد مثل مشورت ٬ آموزش لازم ٬ مطالعه کافی ٬ ایجاد شبکه مناسب و..... می تونه موفق بشود .یکی از انگیزه هایی که باعث نوشتن این مطلب شد ٬ خیل انبوه افرادی هست که در سوشیال هایشان اسم مشاور کسب و کار و .... یدک می کشند ٬ واقعا بدون تجربه شکست می شود به کسی یاد داد شکست نخورد !!!!

و انگیزه دیگرم برای نوشتن نیز جوانانی هستند که نگرانند که شکست نخورند ٬ درست است که هزینه شکست بالاست ولی شما کارآفرین موفقی را پیدا نمی کنید که بدون زمین خوردن موفق شده باشد .

سلمان توکلی مقدم

کوفاندر و مدیر محصول کادوپینو





ورشکستگیکسب و کاراستارتاپنقش تجربه در کسب و کارکادوپینو
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید