انیمه یک سبک از طراحی با دست و پویانمایی رایانهای است که خاستگاه آن ژاپن بودهاست و معمولاً بر مبنای مانگا ساخته میشود. انیمهها دارای خصوصیاتی از قبیل نقاشیهای رنگارنگ، شخصیتهای پرجنب و جوش، داستانی همراه با پیکار و نبرد و اغلب با موضوعاتی خیالی که در آینده رخ میدهند، همراه است. انیمه در واقع کوتاهشدهٔ واژهٔ انگلیسی انیمیشن «animation» (پویانمایی) است.
انیمه شکلی از هنر است که تمامی ژانرهای سینما را شامل میشود اما به اشتباه آن را به عنوان یک ژانر طبقهبندی میکنند. در ژاپن اصطلاح انیمه به تمامی اشکال انیمیشن در سراسر دنیا اطلاق میشود. در انگلیسی، انیمه بیشتر به فیلم یا برنامههایی با سبک ژاپنی یا سبک انیمیشنسازیِ ژاپن گفته میشود. در مورد ریشهٔ واژهٔ انیمه مناقشههایی وجود دارد. اصطلاح انگلیسی «انیمیشن» در کاتاکانای ژاپنی به صورت アニメーション (آنیماشون) نوشته میشود و アニメ (آنیمه) شکل کوتاهشدهٔ آن است. بعضی منابع ادعا میکنند که انیمه از اصطلاح فرانسوی انیمیشن، یعنی dessin animé، گرفته شدهاست اما دیگران باور دارند که این قضیه یک افسانه است. در زبان فرانسوی anime به عنوان صفت به معنی جاندار و متحرک است. در انگلیسی، انیمه (زمانی که به عنوان یک اسم مصطلح استفاده شود) معمولاً حالت اسم جمع دارد. پیش از استفاده فراگیر واژه انیمه، اصطلاح ژاپنیمیشن در دهههای ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ رایج بود. در اواسط دهه ۱۹۸۰ واژه انیمه کمکم جایگزین ژاپنیمیشن شد. بهطور کلی، در حال حاضر واژه اخیر تنها برای تشخیص و اشاره به انیمیشنهای ژاپنی بکار میرود. واژه انیمه گاهی مورد نقد نیز قرار گرفتهاست. مثلاً در سال ۱۹۸۷ هایائو میازاکی بیان کرد که از این اصطلاح متنفر است زیرا به نحوی به ویرانی صنعت انیمیشن ژاپن اشاره میکند. او این ویرانی را با انیماتورهای بدون انگیزه ولی پرکار برابر دانست که با تکیه بر یک پیکرنگاری ثابت از ویژگیهای چهره و اغراق در حواس حرکتی طراحی میکنند اما عمق، کمال، احساس یا فکر در کار آنان دیده نمیشود.
تاریخ انیمه از اوایل سدهٔ ۲۰ آغاز میشود که فیلمسازان ژاپنی با واژه انیمیشن که در آن زمان در کشورهایی مانند فرانسه، آلمان، ایالات متحده و روسیه استفاده میشد آشنا شدند. کاتسودو شاشین، قدیمیترین انیمهای است ۳ ثانیهای از یک ملوان در سال ۱۹۰۷. برخلاف آمریکا، فیلمسازی ژاپن به صورت سازمانی کوچک بود که با مشکلاتی از قبیل کمبود بودجه، مکان و محدودیت دست به گریبان بود. با مطرح شدن انیمیشن، هنرمندان قادر به ساخت هر نوع کاراکتر و صحنهای شدند. در طی دهه ۷۰، درصد محبوبیت مانگا بسیار بالا رفته بود که معمولاً بعداً انیمیشنی بر اساس آنان نیز ساخته میشد. از کارهای اوسامو تزوکا که بعداً معروف به «افسانه» و «خدای مانگا» شد، میتوان در این زمینه نام برد. به دلیل این چنین فعالیتهایی انیمه امروز به عنوان یک هنر شناخته میشود. برای مثال، نوع روباتهای بزرگ که با نام مِکا شناخته میشود، با تزوکا شروع، توسط گو ناگائی (Go Nagai) و … رشد پیدا کرد و با یوشیوکی تومینو متحول شد. انیمههای رباتیک مانند گاندام و دژ فضایی در دهه ۸۰ به عنوان کلاسیکهای این نوع نام گرفتند و این نوع انیمه هنوز هم یکی از مطرحترین انواع انیمه هستند. در دهه ۸۰، انیمه در رسانههای ژاپن قبول و به سرعت به یک رشته تولید موفق تبدیل شد. از برخی از محبوبترین انیمهها در ایران میتوان به دراگون بال، ناروتو، بلیچ، وان پیس، گینتاما، حمله به تایتان و فری تیل اشاره کرد.
انیمه از نظر سبکهای هنری، روشهای پویانمایی، تولید و روند کار متنوع با دیگر انواع انیمیشن تفاوتهای زیادی دارد. از نظر بصری، انیمه یک شکل هنری متنوع است که سبکهای هنری متفاوتی را شامل میشود که بین هر خالق، هنرمند و استودیو تفاوت دارد. با اینکه هیچ سبک هنری انیمه بر دیگری غالب نیست، اما بعضی ویژگیهای مشابه در تکنیکهای پویانمایی و طراحی شخصیت بین آنها دیده میشود.
برخی انیمه های معروف پخش شده در ایران: فوتبالیست ها، دیجیمون، دژ فضایی، چوبین، بابا لنگ دراز، آن شرلی با موهای قرمز، خانواده دکتر ارنست، رامکال، ایکیوسان، بچه های مدرسه والت، بچه های کوه آلپ، هایکیو(آبشار سرنوشت)، میو میو عوض میشه!
منبع: ویکی پدیا
درود بر انسانیت
پست های مرتبط: