گوریلا
گوریلا
خواندن ۴ دقیقه·۷ ماه پیش

سقوط آزاد ایکس باکس؟

بعد از تعطیلی چهار استودیو زنی مکس حواشی زیادی در مورد این تصمیم مدیران ایکس باکس و رویکرد آنها نسبت به استودیو های زیر مجموعه خود بوجود آمد. در این مطلب قصد داریم با نگاهی منطقی به بررسی تعطیلی این استودیو ها بپردازیم.

ایکس باکس مدت هاست که با خرید های بزرگ و نجومی سعی در تقویت فهرست انحصاری های خود و غلبه بر بازار ویدیو گیم دارد. در این بین استودیو های زیادی وجود هستند که صرفاً بخاطر خرید کمپانی مادر (مانند زنی مکس یا اکتیویژن بلیزارد کینگ) توسط ایکس باکس به زیر مجموعه های این برند تبدیل شده اند. از این رو ممکن است برخی از این استودیو ها با هویت ایکس باکس همخوانی نداشته باشند و یا حتی از لحاظ مالی و نوع فعالیت برای ایکس باکس توجیه پذیر نباشند. در مورد تعطیلی چهار استودیو اخیر هم میتوان دلایل متعددی یافت که تصمیم مایکروسافت برای تعطیلی آنها را در سطح مدیریتی تایید میکند.

در ادامه با مرور عملکرد و سوابق هر استودیو به تفضیل علل تعطیلی آنها را بررسی خواهیم کرد.

Alpha Dog Studios

آلفا داگ یکی از سازندگان بازی های موبایلی برند ایکس باکس بود که بیشتر با بازی Mighty Doom شناخته میشود. کل عناوین ساخته شده توسط این استودیو چهار بازی است که هیچکدام عناوین شایسته و در خور توجهی نیستند. در کنار عملکرد ضعیف آلفا داگ باید توجه داشته باشیم که با خرید اکتیویژن بلیزارد کینگ، ایکس باکس صاحب یکی از بزرگترین تولیدکنندگان بازی های موبایلی (KIng) است و وجود استودیوی کوچکی با این رزومه کاری دیگر برای این برند قابل قبول نیست.

Roundhouse Studios

استودیو راند هاوس که از اعضای سابق هیومن هد تشکیل شده، توسعه دهنده بازی اول Prey است. این استودیو اگرچه روی عناوین دیگری مانند Rune هم کار کرده اما بیشتر نقش پشتیبانی را داشته و سازنده موفقی به حساب نمی‌آید. در بین حجم عظیم استودیو های ایکس باکس قاعدتاً استودیویی با پتانسیل راندهاوس فضایی برای خودنمایی ندارد و سرنوشتی جز تعطیلی برای آن قابل تصور نیست.

Arkane Austin

درست در زمانی که ایکس باکس زیر فشار شدید منتقدان قرار داشت و بخاطر فهرست خالی از عناوین انحصاری ایکس باکس سری ایکس/اس تحت فشار بود، عرضه فاجعه بار ردفال ردموندی هارا سنگ روی یخ کرد. این بازی با تبلیغات سنگین بعنوان انحصاری مورد انتظار نیمه اول سال ایکس باکس مطرح بود اما نتیجه کار فرسنگ ها با تبلیغات این بازی و سابقه کاری استودیو آرکین فاصله داشت. این استودیو سابقه همکاری در ساخت نسخه های مختلف Dishonerd و Deathloop را داشت اما با توجه به عملکرد ضعیف خود در ساخت ردفال، مشخص بود که مدیران ایکس باکس به سادگی از این موضوع عبور نمیکنند و در مورد ادامه فعالیت این استودیو تجدید نظر خواهند کرد.

Tango Gameworks

استودیو ژاپنی تانگو که با شینجی میکامی بزرگ دو نسخه از Evil Within را عرضه کرده بود و از استودیو های معتبر ویدیو گیم به حساب می آمد بعد از جدایی میکامی دچار مشکلات متعدد مدیریتی شد و اگرچه ایکس باکس تلاش کرد تا مدیر مناسبی برای آن انتخاب کند اما موفق به انجام آن نشد. با وجود مشکلات متعدد، تانگو موفق شد بازی Hi-Fi Rush را عرضه و همزمان نظر منتقدان و مدیران ایکس باکس را جلب کند اما در نهایت مشکلات مدیریتی آنقدر ادامه دار شد تا عرضه موفق Hi-Fi Rush هم نتواند جلوی تعطیلی این استودیو را بگیرد.


اگرچه تعطیلی استودیو های ذکر شده از لحاظ مدیریتی چندان بی راه نبوده اما حواشی اخیر بیش از اینکه تصمیم مدیریت ایکس باکس را از لحاظ فنی زیر سوال ببرد از لحاظ انسانی مورد انتقاد قرار داده.

به گفته منابع مختلف کارمندان این استودیو ها بنا به نیاز ایکس باکس در بخش های دیگر این کمپانی بکار گرفته خواهند شد و یا در صورت تمایل ترک کامل این شرکت برای مدت مشخصی از حمایت مالی ایکس باکس استفاده خواهند کرد تا شغل جدیدی برای خود پیدا کنند.


تصمیمات اخیر ایکس باکس نشانگر مسیر طولانی این شرکت برای رسیدن به اهداف بلند مدت خود برای رسیدن به جایگاه بهتر در صنعت ویدیو گیم است. رقبای ژاپنی ایکس باکس (سونی و نینتندو) با ساخت استودیو های فرست پارتی مستعد و تزریق هویت خود به آنها سالهاست در حال تولید محصولات با کیفیت و با ثبات هستند در حالی که ایکس باکس با خرید های بزرگ و تغییرات گسترده تلاش میکند با پول همه چیز را حل و فصل کند. روشی که تا به امروز موفقیت چندانی برای این برند به ارمغان نیاورده و به نظر در آینده هم کاری از پیش نخواهد برد.

نظر شما در مورد عملکرد ایکس باکس چیست؟ حتماً نظرات خودتون رو باهامون در میان بگذارید.


برای ارتباط با ما و دیدن محتواهای جدید گوریلا کانال تگراممون رو دنبال کنید


ایکس باکسمایکروسافتویدیو گیمگیمبازی
دنیای گیم با گوریلا
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید