سال ۲۰۲۳ سالی به یادماندنی برای طرفداران ویدیو گیم بود. سالی که با عناوین موفقی چون الن ویک ۲، اسپایدرمن ۲، بالدرز گیت، افسانه زلدا و... شناخته میشود. اما در همین سال بازی های دیگری هم وجود دارند که علیرغم پتانسیل زیاد و توقع بالای مخاطبان، به شکست هایی بزرگ برای استودیو های سازنده خود بدل شدند.
در این فهرست به سراغ بدترین بازی های سال ۲۰۲۳ رفتیم که به کلی هوادارن خود را ناامید کردند. با ما همراه باشید.
کلاهبرداری برای ما اصلا عبارت غریبی نیست. همین چند وقت پیش بود که کلاهبرداری کوروش کمپانی مثل بمب فضای خبری ایران را زیر و رو کرد، اما کلاهبرداری در صنعت گیم آنچنان موضوع پر تکراری نیست.
یازی The Day Before با نمایش های اولیه خود توانست نگاه بخش بزرگی از گیمر ها، و به خصوص طرفداران بازی د لست آف آس را به خود جلب کند. یک بازی آنلاین چند نفره با فضایی پسا آخر الزمانی و تاریک که برای عاشقان دنیای جول و الی که مدت ها منتظر نسخه آنلاین د لست آف آس بودند میتوانست مرهمی لااقل، موقتی باشد. اما هرچه زمان به جلو میرفت، به نظر میرسید که این بازی به نمایش های اولیه خود هیچ شباهتی ندارد. پس از مدتی مشخص شد که اصلا هیچ توسعه دهنده و بازی درست و حسابی در کار نیست و نمایش ها فقط ویدیو های دست ساز برای جلب نظر گیمر ها بوده است. با این حال بازی (اگر بتوان به آن گفت بازی) با کمترین کیفیت ممکن منتشر شد و بعد از چند روز، تمام سرور های آن قطع و استودیو سازنده به سادگی اعلام تعطیلی کرد! در واقع عنوانی که مدت ها مورد بحث بود و افراد زیادی برای آن روز شماری میکردند فقط یک کلاهبرداری بزرگ بود.
مدرن وارفیر ۳ بدون شک یکی از ناامید کننده ترین عناوین سال ۲۰۲۳ به حساب به شمار میآید. عنوانی که برای سالها یکی از بهترین شوتر های سینمایی و جریان ساز به شمار میرفت، و بعدها جزو محبوب ترین عناوین چند نفره دنیای ویدیو گیم هم شد، با عرضه مدرن وارفیر ۳ اعتبار خودش را به کلی زیر سوال برد.
مدرن وارفیر ۳ به وضوح عنوانی سر هم بندی شده بر پایه بخش وارزون است که هیچ شباهتی به یک بازی کامل ندارد.
کمپین کوتاه چهار ساعته، به حداقل رسیدن صحنه های حماسی و سینمایی بازی و جهان باز شدن بازی آن هم به بدترین شکل ممکن در کنار برچسب قیمتی ۷۰ دلاری مواردی است که این بازی را به بدترین کال آف دیوتی تاریخ بدل میکند.
تنها بخشی از بازی که شاید کمترین انتقاد به آن وارد است، بخش مولتی پلیر بازی است که به لطف هسته اصلی سری همچنان جذابیت های خودش را دارد. با این وجود بخش چند نفره هم در عمل محتوای جدیدی به مخاطب نمیدهد. مچ تایپ های پرطرفداری از آن حذف شده و فقط نقشه های قدیمی سری را به روز و بازسازی کرده است.
زمانی که همه چشم ها به بتسدا دوخته شده بود تا با انتشار Redfall رونقی به بازار ایکس باکس و سرویس گیم پس بدهد، با عرضه ای فاجعه بار، امید گیمر ها و مدیران ایکس باکس را همزمان از بین برد.
استودیو آرکین که با خلق بازی های داستان محور، اعتبار قابل توجهی در دنیای ویدیو گیم کسب کرده بود، در تلاشی ناموفق سعی کرد تا شانس خود را برای ساخت عنوانی آنلاین کو-آپ نیز امتحان کند که به بدترین شکل ممکن شکست خورد.
بازی Redfall در زمان عرضه فرسنگ ها با یک بازی کامل فاصله داشت. مشکلات فنی، خالی بودن فضای بازی، مشکلات اتصال به سرور، داستان آب بندی شده و کلیشه ای و موارد متعدد دیگر باعث شد تا این بازی به موفقیت حتی نزدیک نشود. اگرچه استودیو آرکین و بتسدا با آپدیت های سنگین تلاش هایی برای نجات و احیای آن انجام دادند اما هرگز موفق نشدند تا این بازی را از سقوط نجات دهند.
استارفیلد شاید عجیب ترین اسم میان لیست ما باشد چرا که از نگاه منتقدان این بازی ابداً بازی بدی نیست و حقیقتا هم همینطور است. اما نکته ای که باعث شد تا این بازی را در لیست بدترین های سال قرار بدهیم، عملکرد دور از انتظار و ناامید کننده آن در فروش و استقبال مخاطبان بود. بازی که با تبلیغات گسترده و استفاده از اعتبار و تاریخچه بتسدا در ساخت بازی های نقش آفرینی، قرار بود پرچمدار جدید ایکس باکس سری ایکس/اس باشد، با استقبال کاملاً معمولی مخاطبین روبرو شد و خیلی زود از یاد ها رفت. شاید بتوان گفت مواضع اخیر فیل اسپنسر و صحبت از انتشار گیم پس و بازی های انحصاری ایکس باکس روی کنسول های پلی استیشن هم به نوعی از تبعات همین شکست است. ابر پروژه ای که با شکست خود مسیر کلی حرکت ایکس باکس را متحول کرد.
شخصاً به موفقیت گالوم هرگز امیدی نداشتم. نه اینکه بعد از دیدن تریلر ها از آن قطع امید کنم، نه در همان ابتدا که خبر هایی از ساخت بازی با محوریت گالوم مطرح شد مطمئن بودم که این بازی شکستی مفتضحانه خواهد خورد.
دلیل آن هم واضح بود، برای شخصیتی مفلوک همچون گالوم دقیقاً قرار بود چه داستانی روایت شود؟ گیم پلی بازی چطور قصد داشت مخاطب را درگیر کند؟ شخصیتی که فقط در غار خود برای حلقه قدرت گریه و زاری میکند چه چیزی برای تبدیل شدن به شخصیت اصلی یک بازی دارد؟
با این حال جهان ارباب حلقه ها بقدری پرطرفدار و جذاب است که عده ای حتی برای عنوانی در سطح گالوم هم چشم انتظار باشند.
گالوم نه فقط از لحاظ محتوایی و داستان حرفی برای گفتن ندارد و هیچ انگیزه ای برای ادامه آن در مخاطب ایجاد نمیکند که از لحاظ گیم پلی هم بشدت سطحی، ابتدایی و کسل کننده است. مشکلات بازی جایی بدتر میشود که متوجه میشویم همین بازی بی سر و ته هم با انبوهی از مشکلات فنی و کارگردانی روبرو است!
گالوم بدون شک نه تنها یکی از بدترین بازی های سال گذشته، که با قدرت در جایگاه یکی از بدترین عناوین تمام تاریخ ویدیو گیم است.
فوراسپوکن که توسط سازندگان فینال فانتزی XV ساخته شد، با ترکیب پارکور و مبارزات مبتنی بر جادو، در دنیایی فانتزی و زیبا سعی کرد آیپی جدیدی خلق کند که برای سالها بتواند مخاطبان را دور خود جمع کند.
این رویا اما زمان زیادی دوام نداشت. برخلاف انتظارات فوراسپوکن اصلا آن بازی که انتظار میرفت نشد و به هیچ وجه نتوانست انتظارات منتقدین و مخاطبین را برآورده کند.
فوراسپوکن قرار بود جهانی خیال انگیز و پویا را به کاربران ارائه کند اما نه تنها جهان آن تهی و بی روح است بلکه بازی در بخش گیم پلی، داستان سرایی، کارگردانی، گرافیک فنی و سیستم دیالوگ بقدری مشکل دار و سطحی است که تجربه یکباره آن هم توجیه پذیر نیست.
سال ۲۰۲۳ از عجایب تاریخ ویدیو گیم بود، بازی هایی با تبلیغات گسترده و هزینه های بالا با شکست های محلک روبرو شدند و عناوینی با سابقه و یا جدید هم توانستند به فروش های اعجاب انگیزی برسند.
به نظر شما در لیست ما جای کدام بازی خالی بود؟ در بخش کامنت نظرات خودتون رو با ما در میان بگذارید.