یکی از داغ ترین مباحث مطرح شده در چند هفته اخیر، شایعات مربوط به عرضه بازی های انحصاری ایکس باکس روی پلی استیشن ۵ و نینتندو سوییچ بود. شایعاتی که رسماً توسط فیل اسپنسر تأیید شدند اما نه به شکلی که در رسانه ها و فعالین صنعت گیم مطرح میشد.
ایکس باکس اگرچه در سال ۲۰۲۳ تلاش کرد تا فهرست کم فروغ بازی های انحصاریش را احیا کند و در رقابت با سونی و نینتندو قافیه را نبازد، اما به نظر میرسد مشکلات ایکس باکس ریشه ای تر این حرف هاست.
انتشار بازی های انحصاری بی کیفیتی چون ردفال که چشم امید کاربران ایکس باکس در ماه های آغازین سال ۲۰۲۳ بود، نه تنها مشکلی از مشکلات ردموندی ها برطرف نکرد که بر کوله بار آنها نیز افزود. حتی استارفیلد که قرار بود بعنوان نماد جدید ایکس باکس به بازار فروش گیم پس و کنسول های ایکس باکس رونقی دوباره بدهد هم، آنطور که باید و شاید موفق عمل نکرد و خیلی زود از ترند بازار خارج شد.
شاید یکی از اصلی ترین دلایلی که رسانه ها، ایکس باکس را در موضع ضعف دیدند و شایعاتی در مورد عقب نشینی آن ها از صنعت گیم، توقف تولید کنسول های ایکس باکس و انتشار بازی های انحصاری بصورت مولتی پلتفرم، بیان کردند همین عرضه ناموفق استارفیلد بود.
با این حال در پادکست Business Update فیل اسپنسر به اکثر این شایعات پاسخ داد، و کمی فضای غبار آلود اطراف ایکس باکس را شفاف کرد.
فیل اسپنسر در این پادکست تایید کرد که چهار عنوان از بازی های انحصاری ایکس باکس که جزو عناوین سکند پارتی به حساب بشمار میروند، بزودی برای کنسول های پلی استیشن ۵ و نینتندو سوییچ عرضه خواهند شد.
در واقع منظور فیل اسپنسر Hi-Fi Rush ,Pentiment ,Grounded و Sea of Thieves بودند، که دو مورد از آن ها بازی های سرویس محور و دو عنوان دیگر بازی های تک نفره AA هستند.
در ادامه، رییس برند ایکس باکس تاکید کرد که بازی های انحصاری آینده این برند مثل Hellblade 2 و Indiana Jones انحصاری های ایکس باکس هستند و قرار نیست برای کنسول های رقیب منتشر بشوند.
فیل اسپنسر در ادامه اشاره ای هم به انتشار بازی های اکتیویژن بلیزارد کینگ در ماه های آینده کرد و از عرضه Diablo IV و نسخه آینده کالاف دیوتی در سرویس گیم پس خبر داد.
اما آیا واقعاً فیل اسپنسر در حال پنهان کردن حقیقت از ماست؟ آیا ایکس باکس از رقابت با پلی استیشن و نینتندو خسته شده؟ کنار رفتن ایکس باکس از بازار ویدیو گیم چقدر محتمل به نظر میرسد؟
در ادامه این احتمالات را بر اساس اطلاعاتی که داریم بررسی، و به آن ها پاسخ می دهیم.
فیل اسپنسر بارها و به صراحت ابراز کرده است که در رقابت با سونی و نینتندو در رتبه سوم قرار گرفته و از گفتن آن هم ترسی ندارد. زمانی که ایکس باکس با انحصاری های قدرتمندی چون سری گیرز آف وار و هیلو در نسل هفتم کنسول ها امپراطوری سونی را تهدید میکرد، بینش و آینده نگری رقبای خود را نداشت. برون سپاری بازی هایی که نماد ایکس باکس بودند، بعدها به پاشنه آشیل این برند تبدیل شدند. حال اما با گذشت زمان و درس گرفتن از گذشته، ایکس باکس مالک استودیو های بزرگ و موفقی است که میتواند آینده را برای این شرکت تضمین کند. از طرفی خرید اکتیویژن بلیزارد با مبلغ باورنکردنی ۶۸ میلیارد دلار دلیل دیگری بر اثبات این مدعی است که ایکس باکس نه تنها قصد خروج از بازار ویدیو گیم را ندارد که اهداف بلند مدت و میان مدت زیادی برای ادامه و گسترش نفوذ خود در این صنعت دارد.
پر واضح است که ایکس باکس دایره مخاطبین محدودی دارد و نمیتواند با ارائه بازی های خود به صورت انحصاری به کاربران ایکس باکس هزینه های هنگفت تولید بازی های خود را پوشش بدهد، مضاف بر اینکه با حضور گیم پس عملاً فروش نسخه های دیجیتالی و فیزیکی بازی های ایکس باکس هم بشدت کاهش یافته و نزدیک به صفر است. برای فهم بیشتر لازم است به این موضوع اشاره کنیم که پلی استیشن با جامعه مخاطب وفادار چند ده میلیونی، انحصاری های قوی و تسلط بر بازار ویدیو گیم به سختی میتواند هزینه های انجام شده برای تولید، بازاریابی و تبلیغات عناوین خود را تأمین کند. پس ایکس باکس با جامعه مخاطب محدود تر خود قطعاً با مشکلات به مراتب بزرگتری برای تأمین هزینه های انجام شده مواجه خواهد بود.
مورد دیگر اینکه ایکس باکس میتواند با عرضه بازی های AA خود روی کنسول های پلی استیشن و نینتندو علاوه بر کسب درآمد بیشتر، عناوین خود را به مجموعه بزرگتری از طرفداران ویدیو گیم معرفی کند و آنها را برای تجربه عناوین بزرگتر خود و خرید کنسول های ایکس باکس ترغیب کند.
در مورد مشکلات ایکس باکس در درآمد زایی گفتیم و این مسئله غیر قابل کتمان و قطعی است. اما باید توجه داشته باشیم که ایکس باکس متعلق به شرکت مایکروسافت، بزرگترین غول تکنولوژی است و این یعنی منابع عظیمی وجود دارد که دست مدیران ایکس باکس را برای انجام پروژه های جاه طلبانه خود باز میگذارد. اگرچه این دلیلی بر زیانده باقی ماندن ایکس باکس و بی توجهی مدیران مایکروسافت به سود و زیان آن نیست اما در قدرت مانور و ضریب ریسک این برند تاثیر غیر قابل انکاری دارد.
در پادکست رسمی ایکس باکس که مت بوتی، سارا باند و فیل اسپنسر در آن حضور داشتند در مورد آینده کنسول های ایکس باکس هم صحبت شد. سارا باند از مدیران جدید ایکس باکس در این باره گفت:
خبرهای هیجانانگیزی در رابطه با سختافزار منتشر خواهد شد و ما در تعطیلات پیش رو، آنها را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. ما همچنین روی نقشه راه نسل بعدی سرمایهگذاری کردهایم. چیزی که واقعاً روی آن تمرکز داریم، ارائه بزرگترین جهش فنی است که تا به حال در یک نسل سختافزاری دیده شده؛ جهشی که کنسول را برای بازیکنان، سازندگان و چشماندازهایی که در حال توسعه یافتن هستند، بهتر میکند.
با توجه به صحبت های باند و تأکید فیل اسپنسر بر ساخت کنسول بعد ایکس باکس به نظر اخبار ترک بازار سخت افزار توسط ایکس باکس به کلی از اعتبار خارج میشوند.
همانطور که گفتم فیل اسپنسر منکر عرضه بازی های بزرگ ایکس باکس برای کنسول های پلی استیشن ۵ و نینتندو سوییچ شده و تا این لحظه برنامه ای برای انتشار آنها روی این کنسول ها ندارد، اما با چند دلیل دیگر نیز میتوان حدس زد که ایکس باکس مرتکب چنین اشتباهی نخواهد شد.
اول اینکه تأکید ایکس باکس بر این است که هر باری که برای پلی استیشن ۵ عرضه خواهد شد قابلیت عرضه بر روی کنسول نینتندو سوییچ را هم خواهد داشت و این یعنی بازی های بزرگی مثل استارفیلد برای کنسول رقیب منتشر نمیشود چون سوویچ هرگز توان اجرای چنین بازی سنگین و بزرگی را ندارد.
دوم آنکه بازی های انحصاری، بزرگترین دلیل برای خرید کنسول های بازی توسط بازیکنان است و اگر ایکس باکس تمایل به حضور در این بازار دارد( که گفتیم دارد) هرگز نمیتواند چنین اشتباه مهلکی مرتکب شده و عناوین بزرگ خود را برای رقبای خود هم منتشر کند.
شکی نیست که گیم پس حال و روز خوبی ندارد و مدیران ایکس باکس هم قطعاً از این واقعیت مطلع هستند. با این حال ایکس باکس آینده خود را در ارائه گیم پس به مخاطبین بیشماری که از دیوایس هایی غیر از کنسول و پی سی استفاده میکنند میبیند.
به گفته فیل اسپنسر، ایکس باکس قصد دارد تا گیم پس را روی تمامی صفحات نمایش ممکن عرضه کند و این مستلزم استریم و فضای ابری است که ایکس باکس با xCloud مدت هاست بر روی آن سرمایه گذاری کرده و برای ارتقای آن تلاش میکند. از طرفی اگر مدیریت درستی بر تولید و عرضه بازی های جدید استودیو های بی شمار ایکس باکس انجام بگیرد میتواند اقشار مختلفی از جامعه را به خرید و استفاده از گیم پس ترقیب کند که میتواند مدیران ایکس باکس را به آرزوی خود برساند.
هیچکس از آینده خبر ندارد اما آنچه میتوان حدس زد این است که اگر ایکس باکس بتواند از فرصت های پیش رو بدرستی استفاده کند و با شناخت درست از بازار و وضعیت خود در آن تصمیمات درستی اتخاذ کند اصلا در وضعیت بدی قرار ندارد و میتواند به رقابت با غول های رقیب خود ادامه دهد.
برای دیدن ویدیو های گوریلا کانال یوتیوب مارو دنبال کنید