اخبار کنسول جدید سونی چند هفته ای است که در فضای غیر رسمی ویدیو گیم منتشر شده و تا جزئیات سخت افزاری آن هم پیش رفته. از این رو به احتمال زیاد امسال یا نهایتاً در سه ماهه اول سال آینده با کنسول ارتقاء یافته پلی استیشن ۵ روبرو خواهیم بود. در این مقاله قصد بررسی قدرت این کنسول یا حواشی مرتبت به آن را نداریم بلکه میخواهیم بررسی کنیم که آیا پلی استیشن ۵ پرو (یا هر اسمی که دارد) واقعاً نیاز روز بازار ویدیو گیم است یا صرفاً برای استفاده از ظرفیت مارکتینگ نسخه جدید GTA برنامه ریزی شده است؟
با وجود گذشت حدود سه سال از شروع نسل نهم و فراز و نشیب های متعددی که در مسیر تولید و توزیع پلی استیشن ۵ وجود داشت حالا به نظر میرسد که بازار کنسول های خانگی به ثبات رسیده و مشتریان این کنسول به راحتی میتوانند کنسول محبوب خود را با قیمت مناسب و بدون پرداخت هزینه های گزافِ دلالی تهیه کنند. کرونا، شرایط دورکاری و کاهش تولید مواد اولیه و قطعات باعث شد تا برخلاف نسل قبلی که دوران گذار آن به کمتر از یکسال و حتی شاید چند ماه رسید، در این نسل در حدود سه سال به طول بیانجامد. گواه آنکه بازی های بزرگ و انحصاری پلی استیشن تا همین چند وقت پیش برای هر دو کنسول اخیر سونی منتشر شدند و تنها عنوان انحصاری پلی استیشن ۵ تا زمان نوشتن این مطلب فقط اسپایدرمن ۲ بوده است. در حالی که در نسل قبل عناوین متعددی برای روز عرضه کنسول پلی استیشن ۴ آماده شده بود، و توسعه دهندگان دیگر هم از مدت ها قبل خود را برای ورود به نسل هشتم آماده کرده بودند. با اینکه در نسل هشتم گرافیک بصری و حجم محتوایی بازی ها به سطح شگفت انگیزی رسیده بود اما رشد قابل توجه تلویزیون های 4K و احساس نیاز مخاطب به اجرای بازی ها با بالاترین رزولوشن ممکن، عرضه کنسول های پلی استیشن پرو و ایکس باکس وان ایکس را برای هر دو شرکت مایکروسافت و سونی قابل درک و توجیه کرده بود. خصوصاً برای ایکس باکس که در نسل هشتم به کلی قافیه را باخته بود و نیاز داشت تا حداقل در انتهای نسل خودی نشان دهد. اما حالا و در وضعیتی که هیچ یک از دو کنسول اصلی نسل نهم از ظرفیت نهایی خود به درستی استفاده نکرده اند، حضور کنسول جدید در این نسل هیچ توجیه منطقی نخواهد داشت و به جز بخشی از فن بیس پلی استیشن و یا ایکس باکس عامه مخاطبین ویدیو گیم را نمیتواند به خود جذب کند.
همانطور که گفتم کنسول های میان نسلی بدعتی بود که در نسل هشتم گذاشته شد. با این وجود در آن زمان و با حضور پر رنگ تلویزیون های 4K تا حدی حضور این کنسول ها قابل هضم بود. اما در نسل نهم تمرکز بجای کیفیت تصویر یا ارتقاء کلی کیفیت بازی ها معطوف به فریم ریت بازی ها شد. یکی از دلایل آن هم نشان دادن قدرت کنسول های جدید و توان رقابتی آن با کامپیوتر های خانگی بود. دلیل دیگر به عدم امادگی سونی و مایکروسافت برمیگردد. نه تنها خود سازندگان کنسول های نسل نهم که توسعه دهندگان دیگر هم برای نسل جدید آمادگی کامل پیدا نکرده بودند، لذا انتشار بازی های جدید برای هر دو نسل تایید میشد و در کنسول های جدید صرفاً با قابلیت تنظیمات گرافیکی عرضه میشد. تنظیماتی که به گیمر انتخاب بین رزولوشن بالاتر و یا فریم ریت بهتر را میداد. یعنی همان وعده های اولیه و تبلیغاتی هم در قالب اما اگر قرار گرفت و توهم اجرای بازی ها با کیفیت 4K و ۱۲۰ فریم خیلی زود به فراموشی سپرده شد. حال با انتشار غیر رسمی اطلاعات پلی استیشن ۵ پرو به نظر میرسد این کنسول با وجود تغییراتی که داشته باز هم توان اجرای بازی GTA حتی با ۶۰ فریم را نخواهد داشت و در بهترین حالت میتواند کیفیت تصویر و رزولوشن بالاتری را در اختیار کاربر قرار دهد. آن هم نه رزولوشن 8K ادعایی، که چیزی نزدیک به 4K واقعی! اگر پلی استیشن ۵ پرو یا هر کنسول میان نسلی دیگری توان اجرای بازی های جدید با کیفیت تصویر 4K واقعی و ۶۰ فریم را ندارد پس لزومی به حضور و وجود آن نیست.
بر کسی پوشیده نیست که بازی GTA خصوصاً بعد از نسخه ۵ ام تبدیل به غول بی رقیب صنعت شده و آنقدر وزنه سنگینی است که به تنهایی میتواند برای محصولی مثل پلی استیشن یک هدف مارکتینگ مناسب باشد. همه ما با سیاست های سونی آشناییم و مطلعیم که این شرکت همچنان بر اصول سنتی خود پایبند است و برای درآمد زایی تمرکز خود را روی فروش کنسول و ساخت بازی های بزرگ و با کیفیت برای آن گذاشته است. بدون شک GTA پتانسیل بالایی برای مارکتینگ پلی استیشن ۵ پرو خواهد داشت ولی کنسول جدید سونی به چیزی بیش از تبلیغات با نام جی تی ای جدید نیاز دارد. دلایلی محکم که بتواند تفاوت قیمت آن را با نسخه های معمولی آن توجیه و مخاطبین را برای خرید متقاعد کند. دلایلی که تا این لحظه از آن خبری نیست و به نظر هم نمیرسد که در آینده اطلاعات بیشتری دستگیرمان شود.
پلی استیشن ۵ پرو با همه مزیت ها و معایب احتمالی خود همچنان برای من غیر قابل پذیرش است. کنسول های میان نسلی از مصائب جدید جهان مصرف گرای ماست که بی دلیل و صرفاً با تبلیغات پر زرق و برق قصد تهی کردن جیب خریداران را دارند. خریدارانی که بعضاً شاید هیچ شناختی از دنیای پر فریب ویدیو گیم ندارند و به سادگی در دام این تبلیغات و به تبع آن فروشندگانی خواهند افتاد که یا اطلاعات صحیحی به آنها منتقل نمیکنند یا با گفتن بخشی از آن صرفاً به دنبال کسب منافع خود هستند.
برای ارتباط با ما و دیدن پست ها و ویدیو های گوریلا کانال تگراممون رو دنبال کنید