گوریلا
گوریلا
خواندن ۴ دقیقه·۲ سال پیش

چرا فیفا به بهتر شدن نیاز ندارد؟

مجموعه بازی فیفا که از سال آینده با نام EA SPORTS FC عرضه خواهد شد سالهاست که در یکنواختی و کهنگی گرفتار شده است. با این حال انتشار هر ساله فیفا هرگز متوقف نشده و هر بار موفق شده تا فروش موفقی را تجربه کند. الکترونیک آرتز به لطف همین درآمد زایی عظیم توانست ضعف های این مجموعه را پنهان کند تا امید به تغییر در این مجموعه تبدیل به یک آرزو دست نیافتنی شود.

همانطور که گفتم فیفا با اینکه سالهاست هیچ تغییر بزرگی به خود ندیده اما هر سال فروش میکند و بقدری در بازار موفق است که به نظر می‌رسد نیاز به هیچ تغییری ندارد.

بله درست است این بازی هیچ نیازی به تغییر ندارد!

مجموعه فیفا یکی از قدیمی ترین عناوین ویدیو گیم است که از دهه ۹۰ میلادی با ماست و هر سال نسخه جدیدی منتشر میکند و بعضاً بازی های خوبی هم در کارنامه خود دارد اما همه چیز در نقطه ای از تاریخ متحول شد و مسیر جدیدی را پیش روی الکترونیک آرتز قرار داد.

فیفا تا قبل از معرفی بخش آلتیمیت تیم یک بازی شبیه ساز فوتبال بود که طرفداران فوتبال بخاطر کیفیت گیم پلی و لایسنس های زیاد آن را انتخاب میکردند.

اما بعد از معرفی آلتیمیت تیم همه چیز دگرگون شد و مسیری تازه پیش روی این مجموعه قرار گرفت.

فیفا 09 اولین بازی فیفا که میزبان آلتیمیت تیم بود
فیفا 09 اولین بازی فیفا که میزبان آلتیمیت تیم بود

فیفا به لطف این بخش توانست جامعه مخاطب بسیار بزرگی بوجود بیاورد، منابع مالی عظیمی را جذب کند و به قدرتی دست نیافتنی در این ژانر بدل شود.

سالها رقابت با مجموعه رقیب، یعنی سری PES باعث شده بود تا این دو مجموعه برای بدست گرفتن سهم بازار بیشتر مجبور به افزایش کیفیت بازی بشوند و در نهایت برای پیروزی بر رقیب بهترین بازی ممکن را عرضه کنند.

اما رویه های اشتباه کونامی و خودزنی های مکرر PES باعث شد تا این مجموعه سیری نزولی را طی کند و خصوصاً در این چند سال با عرضه نسخه های بشدت ضعیف قافیه را به کلی به فیفا ببازد.

خارج شدن سری PES از رقابت با فیفا باعث شد این بازی بیش از بیش بر این ژانر حکمرانی کند و دیگر خطری از جانب رقبای خود احساس نکند.

همین نبود رقیب قدرتمند برای فیفا یکی از دلایلی است که باعث شده تا این مجموعه تمایلی به تغییر از خود نشان ندهد.

اما به آلتیمیت و تاثیر آن بر فیفا برگردیم. با ورود آلتیمیت تیم فیفا دیگر یک بازی شبیه ساز فوتبال نبود، بلکه حالا یک بازی کارتی با محوریت بازیکنان فوتبال بود که مستقیماً با پول سر و کار داشت و موفیقت در آن بواسطه مقدار پولی که در بازی خرج میکردید حاصل میشد و نه با مهارت شما در زمین.

همین مسئله باعث شد تا به مرور بخش اصلی و بنیادی بازی که باید مبتنی بر گیم پلی بازی و ایجاد فضای مناسب برای رقابت باشد به حاشیه رفته و بازی از حالت رقابتی خود خارج شود و به یک عنوان Pay to Win مطلق بدل گردد.

وقتی مهارت جای خود را به پول داد دیگر کیفیت بازی در بخش گیم پلی موضوعیت ندارد چون به راحتی میتوان بهترین های جهان را در بازی خرید و با یک کیفیت حداقلی از پس ماهر ترین بازیکنان دنیا برآمد و به پیروزی رسید.

وقتی زیدان و پله در کنار بوفون قرار بگیرد و تیم ستارگان جهان در زمین خودنمایی کند دیگر چه نیازی است که در پاس دادن و دریبل کردن ساعت ها کسب تجربه کنید و به مهارت برسید؟ دکمه پاس را بزنید و بگذارید تا زیدان بجای شما هنر نمایی کند! شوت بزنید و با خیال راحت ببینید که چطور رونالدو بازی را در می‌آورد.

در چنین وضعیت اسفناکی که با پول، میتوان به سادگی به پیروزی رسید ضعف های گیم پلی فیفا کمترین اهمیتی ندارد، تهی بودن بخش های دیگر بازی از خلاقیت و بروزرسانی هم اهمیتی نخواد داشت. این یعنی بخش بزرگی از مخاطبین بازی اصلا درکی از فوتبال و ضعف های فیفا ندارند و هرگز با آن روبرو هم نمیشوند که برای اصلاح آن به الکترونیک آرتز فشار بیاورند و به نشانه اعتراض از خرید آن اجتناب کنند.

آلتیمیت تیم، فیفا را به یکه تاز ژانر شبیه ساز فوتبال بدل کرده اما سوال مهم اینجاست که این فرمول تا کی میتواند برای این بازی موفقیت را تضمین کند؟ تا کی میتواند ضعف های این بازی را پنهان کند؟ آیا این بخش میتواند برای همیشه حیات این مجموعه را تضمین کند و به مسیر خود ادامه بدهد؟ نظر شما چیست؟



یوتیوب گوریلا رو دنبال کنید

https://youtube.com/@gorilair9120?si=xb_p2TxFo73F2JkM


فیفافوتبالبازیfifaگیم
دنیای گیم با گوریلا
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید