مصطفی احمدعلیزاده گودرزی
مصطفی احمدعلیزاده گودرزی
خواندن ۵ دقیقه·۳ سال پیش

تجربه کاربری واجزای سازنده آن

1_2_ تجربه کاربری چیست ؟

بسیاری از طراحان و افرادی که در این حوزه فعالیت دارند طراحی تجربه کاربری را فقط با این جمله « چیزی که کاربر تجربه میکند » معنا میدهند ، در اصل مفهوم دیگری از تجربه کاربری وجود دارد که به معنای این است که « انجام فرآیند طراحی بر مبنای تجربه کاربر» این مفهوم می تواند کاملتر باشد زیرا تجربه ی فردی کاربر ، درک و هوش او از ماهیت فکری و روحی پلتفرم ما می باشد ، به طور ساده تر و با مثال عینی اگر یک میزی را در نظر بگیریم ، اینکه کشو ها در کدام قسمت قرار بگیرند تا کاربر راحت تر بتواند از آن میز استفاده کند را طراحی بر مبنای تجربه ی کاربری میگویند ، زیرا کاربر با درک و هوش خود با استفاده از میز تجربه کسب میکند و کسی که میز را طراحی کرده ، طراحی خود را بر مبنای تجربه ی کاربر خود میگذارد که این کشو ها در کدام قسمت قرار گیرند تا بازخورد مناسبی داشته باشند ، همین مثال در گوشی ها و مانیتور های خود قرار میدهیم و اینکه میگوییم برنامه ای که برای پیامرسانی گوشی در نظر میگیرم باید چه ویژگی هایی را داشته باشد و از چه قابلیت هایی برخوردار باشد تا به عنوان مثال هم کاربران را به سمت خود جذب کند و هم آن ها را راضی نگه داشته باشد .

به طور کلی فرآیند تجربه ی کاربری شباهات زیادی به یک کار علمی و تحقیقاتی دارد زیرا برای درک کاربران باید تحقیق کرد ، برای سنجیدن نیازهای کاربران و تطابق دادن با کسب و کار مورد نظر باید ایده پردازی کرد و این راهکار ها در صورت انجام باید اندازه گیری شوند و بازخورد ها سنجیده شود تا کارایی آن بررسی شود

1_3_ اجزای سازنده ی تجربه کاربری

فرآیند تجربه کاربری از پنج جزء مهم و اساسی تشکیل شده است که در کنار هم باعث اثر گذار و رشد کسب و کار مورد نظر ما میشوند این پنج جز در شامل روانشاسی ، کاربرپذیری ، طراحی ، نویسندگی و تحلیل و بررسی می باشند که یک طراح تجربه کاربری باید قبل از هرکاری این موارد را در نظر بگیرد و پس از آن به مرور برای انجام فرایند خود به این موارد اهمیت بدهد ، ما در ادامه به بررسی یکایک این موارد می پردازیم .

1_3_1_ روانشناسی

ذهن همه ی افراد دارای پیچیدگی خاصی است و ما در طراحی تجربه ی کاربری با دو ذهن سرو کار داریم ، ذهن طراح و ذهن کاربر ، طراح تجربه کاربری باید کاربرانی را که از این پلتفرم کسب و کار استفاده میکند را بشناسد و در مورد آن دسته از افراد بتواند ذهنیتی را داشته باشد از این رو اکثر کارشناسان تجربه ی کاربری بیشتر بر اساس نظرات شخصی خود و احساسات خود کار میکنند که در این موضوع لازم است طراح تجربه کاربری اول شناختی از خود داشته باشد و درک درستی از خود رسیده باشد ، اما در حالت کلی میتواند نتایج را درست و یا تخریب کند ، در نتیجه بهتر است از نظر روانشناسی کاربر ، طراح تحقیقاتی را در این موضوع انجام دهد و در نهایت خود را در جای کاربر ، با شناختی که از خود دارد بگذارد تا روان و حس کاربر را درک کند به عنوان مثال طراح میتواند از خود سوال کند که اولین بار کاربر ، برای لاگ این کردن این صفحه چه حسی خواد داشت ؟ و یا اینکه کاربر چه مراحلی را باید طی کند که به نتیجه ی خود برسد ؟

1_3_2_ کاربر پذیری

اگر چه روانشناسی کاربر معمولا غیر ارادی می تواند باشد اما کاربر پذیری اغلب نتیجه بخش بوده مانند چیز های مینیمال که عموما در هر طراحی کاربران زیادی را راضی نگه داشته است ، در بعضی مواقع شاید چیز های سخت برای کاربران سرگرمی و جذابیت به همراه داشته باشند مانند بعضی از بازی ها اما اغلب در کسب و کارهای آنلاین مبنا بر این است که انقدر ساده پلتفرم ما طراحی شود که کاربران بدون هیچ دانش و استفاده قبلی ، بتوانند به هدف خود برسند و از آن استفاده کنند ، بطور کل ما میتوانیم با داشته ها و دانسته های خود ، طراحی تجربه کاربری را برای کاربران جذاب کنیم ، در اینصورت طراح میتواند سوالاتی را از خود بپرسد مانند اینکه ، آیا ممکن است کاربر در استفاده از پلتفرم اشتباهی انجام دهد که ما بتوانسم از آن جلوگیری کنیم ؟ یا اینکه کاربر بدون خواندن دستورالعمل باز هم میتواند بدون مشکل از پلتفرم استفاده نماید یا خیر ؟

1_3_3_ طراحی

در اینجا طراحی به منظور ساخت جلوه های بصری برای پلتفرم نیست ( رابط کاربری ) ، طراحی در این حوزه به این معنا میباشد که طراح تجربه کاربری باید مطالب را بسنجد و موضوعات را در نظر بگیرید و توانایی اثبات برای انجام فعالیت های مربوط به تجربه کاربر را داشته باشد ،اگر بخواهیم با مثال این موضوع را بیان کنیم می توانیم بگوییم که آیا در یک سایت یک پارچگی وجو دارد یا خیر ؟ یا اینکه ایا طراحی این پلتفرم ، برند تجاری شرکت را به خوبی بیان میکند یا خیر ؟

1_3_4_ نویسندگی

عموما در برخی از شرکت ها و استارت آپ های مرتبط از یک تیمی به عنوان تیم تولید محتوا استفاده میکنند که این تیم وظیفه انتخاب متن و شیوه ی نوشتن متن هارا بر عهده دارد که جزئی از تجربه ی کاربر هستند ، به عنوان مثال یک نوشته تجاری از ارزش های تجارت خود حمایت میکند و در نوشته ی تجربه ی کاربری متن ها فرآیند هارا به سادگی و مستقیم ، بدون ایجاد تفکر در کاربر، ارائه میکنند .

1_3_5_ تحلیل و بررسی

تحلیل و بررسی ، اینگونه که به نظر میرسد شاید نقطه ضعف طراحان تجربه کاربری باشد ، تحلیل و بررسی داده ها و آمار ها عمده ترین مقوله ای است که می تواند طراحی مارا متمایز کند زیرا می توانیم با گرفتن باخورد و بررسی آن ها نقطه ضعف ها و وقوت های طراحی تجربه کاربری را بیابیم ، و با انجام نمودار ها و بردار ها ، آن ها را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم .

uiuxuser interface
من مصطفی هستم و اینجا از تجربه کاربر و رابط کاربری و مهم تر از همه پروداکت مینویسم
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید