فانوس
فانوس
خواندن ۴ دقیقه·۲ سال پیش

علل دشمنی با جمهوری اسلامی ایران

بسمه تعالی
هانتیگتــون یکــی از اندیشــمندان غربــی اســت کــه نظریاتــش بــراي دولتمــردان غربــی بــه خصــوص آمریــکا از اهمیــت زیــادي برخــوردار اســت. ایــن شــخص تمــدن هــاي بــزرگ دنیــا را شــامل هشــت تمــدن مــی دانــد کــه شــامل غربــی، اســلامی، ژاپنــی، کنفوسیوســی، هنــد، ارتودکــس، آمریــکاي لاتیــن و تمــدن آفریقایــی مــی باشــند. ایشــان معتقــد اســت گســل بیــن ایــن تمــدن هــا ســبب درگیــري هــاي آینــده جهــان اســت(هانتیگتون:1384:23.)

در مــورد تمــدن اســلامی دو نظریــه متفــاوت قبــل و بعــد انقــلاب اســلامی دارد. در نظریــه قبــل از انقــلاب اســلامی مــی گویــد کار تمــدن اســلامی بــی شــک یکســره خواهــد شــد و بــه پایــان خواهــد رســید امــا نظریــه بعــد انقــلاب اســلامی اش تمــدن اسـلامی را یــک تمــدن مانــدگار و پایــا مــی دانــد کــه ســرانجام روبــروي تمــدن غربــی قــرار خواهــد گرفــت (جمعــی از نویســندگان1384:285 .)مــورخ معــروف انگلیســی ارنولــد تویــن بیپــی بــر تجدیــد حیــات تمــدن اســلامی بــا هانتیگتــون متفــق اســت (محمــدي، 1372:19 .)بنابرایــن غربــی هــا معتقدنــد کــه تمــدن اســلامی چالشــی بــراي تمــدن غربــی ایجــاد خواهــد کــرد، بنابرایــن بهتریــن راه مقابلــه بــا ایــن چالــش ســرکوب
جمهــوري اســلامی اســت. آمریکایــی هــا در ســال 1332 بــا انجــام یــک کودتــا دولــت ملــی ایــران بــه ریاســت جمهــوري مصــدق را ســرنگون و بنــا بــه گفتــه مایــکل تــی، تــاج شاهنشــاهی را بــه محمــد رضــا شــاه تقدیــم کردند(مایــکل تــی 1389:68 .)شــاه در قبــال ایــن حمایــت، نفــت ایــران را بــه کنسرســیومی از شــرکت هــاي آمریکایــی، انگلیســی و چنــد کشــور اروپایــی واگــذار کرد(جمعــی از نویســندگان1384:125 -122.)بعــد از انقــاب اســلامی، آمریــکا حامــی اصلــی اش (ژانــدارم منطقــه) یــا حکومــت شاهنشــاهی در ایــران را از دســت داد بــه گونــه اي کــه در کمتــر از ســه مــاه هزینــه هــر بشــکه نفــت از 13 دلار بــه 32 دلار رســید.(جمعی از نویســندگان1384:122) یکــی دیگــر از ریشــه هــاي محکــم ایــن دشــمنی، ریشــه اعتقــادي و دینــی اســت. قــرآن کریــم مــی فرمایــد یهودیان قبــل از بعثــت پیامبــر اکــرم از منتظــران ظهــور پیامبــر ص بودند(ســوره بقــره، 89 .) لیکــن بعــد از بعثــت بــه دالیــل منافــع مــادي (بقــره، 41،) پیــروي از خواســته هــاي خودشــان(بقره، 87)و حســادت (ســوره بقــره، 109 )از بیعــت بــا پیامبــر ســرباز زدنــد. ســاموئل هانتیگتــون معتقــد اســت کــه دشــمنی 1400 ســاله بیــن اســلام و غــرب در حــال افزایــش اســت و آبســتن حــوادث خونیــن خواهــد شــد(هانتیگتون: 1384:3 .) مســیحیان قــرون بعــد از صــدر اســلام نیــز مرتکــب جنایاتــی شــدند کــه دســت کــم از یهودیــان نبــود. جنــگ هــاي صلیبــی مســیحیان تندگــرا و اســتعمار کشــورهاي اســلامی در همیــن راســتا است(تفســیر نمونــه، ج5 ،ص 57 .)انقــلاب اســلامی ایــران منشــا بیــداري اســلامی در منطقــه مســلمانان شــد و نــور امیــدي در دل مســلمانان جهــان تابانیــد بــه گونــه اي کــه ســازمان هایــی تاثیــر گــذار در معــادلات بیــن المللــی ماننــد حــزب ا...، حمــاس علل دشمنی با جمهوري اسلامی ایران و جهــاد اســلامی شــکل گرفتنــد (عیوضــی و هراتــی: 1390:168.) وجــود یــک لابـی یهــودي بســیار تاثیرگــذار در هیــات حاکمــه آمریــکا (دولــت، کنگــره، نخبــگان، مراکــز مالــی و دســتگاه هــاي تبلیغاتــی) ایــن کشــور را بــه مســتعمره اي بــراي اســرائیل تبدیــل کــرده اســت(جمعی از نویســندگان1384:270 ) بــه گونــه اي کــه آمریــکا 30 بــار محکومیــت هــاي بیــن المللــی علیــه اســرائیل در ســازمان بیــن الملــل را وتــو کرد(قاســمیان: 1392:126 .) ایــن لابــی یهــود بــر راه انــدازي یــک جنــگ تمــام عیــار بــا رویارویــی مســقیم و نظامــی علیــه جمهــوري اســلامی تاکیــد دارد و بــراي اجــراي این برنامه تحت هر شرایطی مصمم هستند(حسینی کیوان: 1388:147.)
نتیجه گیري: آمریکایی ها به دنبال امنیت پایدار اسرائیل (نماینده اصلی در منطق)، امنیت پایدار انتقال انرژي به غرب، نجــات تمــدن غربــی و حفــظ رژیــم هــاي وابســته بــه خــود در منطقــه اســت و ایــن امــر جــز بــا اقــدام نظامــی و همــه جانبــه علیــه جمهــوري اســلامی محقــق نخواهــد شــد. شــایان ذکــر اســت تقویــت همــه جانبــه جمهــوري اســلامی مــی توانــد در کاهــش آســیب هــاي ناشــی از ایــن چالــش خارجــی نافــع باشــد.



گردآوري: ابراهیم فرهانی، دانشجوي دکتري تخصصی بیوتکنولوژي پزشکی
منابع:
دفتــر مطالعــات سیاســی و بیــن المللــی وزارت امــور خارجــه.
هانتینگتــون، ســاموئل. )1381 . )نظریــه برخــورد تمدنهــا، ترجمــه و
ویراســتاري مجتبــی امیــري. تهــران.
جمعــی از نویســندگان .)1384 .)انقــاب اســامی ایــران، تدویــن نهــاد
نمایندگــی مقــام معظــم رهبــري در
دانشگاهها. قم. دفتر نشر معرف
محمــدي، منوچهــر .)1372 .)تحلیلــی بــر انقــاب اســامی. تهــران.
چــاپ ســپهر
مایــکل تــی، کلــر )1389 )؛ نفــت و خــون، ترجمــه وحیــد موســوي.
تهــران، چــاپ پایــدار
عیوضــی، محمدرحیــم )1388، )چالــش هــاي سیاســی پیــش روي
انقــاب اســامی، تهــران، انتضــارات فــردا،
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه
آبــاد. جلــد اول. قاســمیان، علــی )1391 )ســازمانهاي بیــن المللــی.
خــرم آبــاد- انتشــارات دانشــگاه آزاد اســامی واحــد خــرم
کیــوان حســینی، اصغــر )1388 .)البــی یهــود و سیاســت خارجــی
امریــکا بــا تاکیــد بــر تصویــر ســازي البــی
یهود علیه ایران )تهران(. اندیشه سازان

ایرانجمهوریدانشگاه آزادرضا شاهانقلاب اسلامی
نشریه فانوس دانشگاه علوم پزشکی گلستان
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید