در روزهای اخیر شاهد تغییرات قابل توجهی در سبک و رفتار فدایی، یکی از هنرمندان شناخته شده رپ فارسی، بودهایم. فدایی نه تنها در جنس موسیقی تولیدی خود تغییراتی ایجاد کرده، بلکه در نحوه ارتباط با مخاطبان نیز تغییراتی داشته است. از جمله این تغییرات میتوان به پاسخ دادن به دایرکتها و توصیه به عدم بازخوانی قسمتهای سیاسیتر ترکهایش توسط افراد در ایران اشاره کرد. همچنین، تلاشهایی برای نزدیکتر کردن موسیقیاش به موسیقی روز صحنه انجام داده که برخی از آنها به نسبت موفق بودهاند. این تغییرات نشان میدهد که فدایی به این نتیجه رسیده که پتانسیل ترکهای صرفاً اجتماعی برای ارتباط با نسل جوانتر، روز به روز کمتر میشود.
این تغییر رویه را پیشتر نیز در هیچکس، یکی دیگر از چهرههای بزرگ رپ فارسی، مشاهده کرده بودیم. هیچکس نیز با استراتژیهای خاص خود توانست با توجه به هنرمندان جدید و حفظ حداقل ارتباط با صحنه، جریان را به گونهای هدایت کند که بازخوانی آثار او توسط دیگران را به دنبال داشت. اما تلاشهایش برای نزدیکتر کردن خود به صدای جدید صحنه، با شکست مواجه شد. با این حال، ارزش افزوده این تلاشها به اندازهای بود که کمتر کسی در صحنه به حمایت از فدایی برخیزد.
این ویژگی الهامبخش و جریانساز بودن، از ابتدای رپ فارسی با هیچکس بوده و بخشی از شخصیت اوست. برندهای بزرگ رپ فارسی مانند پیشرو، تتلو، قاف، خلسه، مهدیار و خود فدایی همگی در دورهای به هیچکس نگاه میکردند و او برایشان الهامبخش بود. هیچکس هنرمند درون آنها را درک کرده و بسیار حمایتگر بود.
اما اکنون با اختلاف پیشآمده با آهنگساز محبوبش، مهدیار، که روزی اشعار او را دوست داشت حتی با وجود غلطهای دیکتهای، شرایط تغییر کرده است. مهدیار با بهترین برگ برندهاش، یعنی فدایی، تلاش کرده تا بازبرندسازی کند، کاری که هیچکس مجبور بود به تنهایی انجام دهد.
به نظر میرسد که هیچکس، مهدیار و فدایی پس از مدتها که برندهای نسبتاً ایزولهای از خود ساخته بودند، با موج نسل چهارمیها که تمام صحنه را مجبور به واکنش کرد، مواجه شدهاند. هیچکس در توییتر با روی خوش به این نسل جدید نزدیک شد، در حالی که مهدیار و فدایی با تقابل و شکست فاجعهبار شاپور، که سابقهای در تاریخ این لیبل نداشت، هر کدام مسیر متفاوتی را برای آینده خود ترسیم کردهاند. این دو هنرمند به این نتیجه رسیدند که باید تغییر کنند تا همچنان بتوانند توجه مخاطبان جدیدی را که نسل چهارم با خود آورده، به خود جلب کنند.
مهدیار با فالو کردن هنرمندانی مانند شاهی و متین فتاحی، که پس از موج نسل چهارم پررنگتر شدهاند، و همچنین آلبوم جدید فدایی که پر از مفاهیمی بود که شنوندگان قدیمی رپ زیرزمینی آن را به سخره میگرفتند، نشان دادند که این تغییرات اجتنابناپذیر است. فدایی ملتفت، که روزی پایگاه امن و اصلی شنوندگان هاردکور رپ زیرزمینی بود، اکنون تغییر کرده و طرفداران قدیمیاش را با چالشی جدید مواجه کرده است.
در نهایت، به نظر میرسد که این دو شخصیت، چه با دوستی و چه با دشمنی، مجبورند کمی از خودشان کوتاه بیایند و به نوعی به صحنه جدید و توجه شنوندگان جدیدشان باج بدهند تا بتوانند ارتباط موثری با این صحنه جدید برقرار کنند.