ویرگول
ورودثبت نام
Kasra
Kasra
خواندن ۴ دقیقه·۲ ماه پیش

آیا من صلاحیت اش را دارم

سینا ساعی در مصاحبه اخیر اش با فیلم نیوز یک نمایش از کامل از سوال و جواب ها که از قبل آماده و تمرین شده بود ارائه داد. کم غلط و توپوق، شمرده شمرده و دارای مرز بندی جدیدی از مسیری که قصد دارد پیش بگیرد. قسمتی از مصاحبه او خیلی سر و صدا کرد. او در جواب یک سوال که مهم ترین ترس حکومت از این صحنه است و به همین دلیل او را به رسمیت نمی شناسد جوابی داد که قابل تامل است.

او گفت که : "در مسائل مدنی و اجتماعی وظیفه هر شهروند مدرن است که واکنش نشان بدهد ولی درباره اینکه من نسخه ای برای مردم بپیچم (شما بگو پنج نفر) همیشه از خودم می پرسم آیا من صلاحیت اش را دارم یا نه؟ "

نکته اول این است که شما باید تمام این مصاحبه را ببنید و با کل مرز بندی سیاسی و نگاه او آشنا شوید تا به این جمله برسید. در کل مصاحبه ساعی سعی کرد نسخه از دیگاه اش ارائه دهد که بی خطر است.

نوعی مانیفست که بگوید من در طول کارنامه هنری ام هیچ نقطه ابهامی ندارم که از من بترسی. در سوال دیگری که مجری از او پرسید :”چرا وقتی اجرا رفتی رپ نخواندی و به جایش آهنگی از فرهاد را خواندی؟! و اینکه این کار می توانست برای شما یک راه میانبر باشد تا اجرا کنید؟”

در این جا بهترین جوابی من انتظار دارم از یک هنرمند بشونم را داد. نوعی ادای احترام تو به هنر اش بود.

او گفت : " می توانستم این کار را بکنم و می دانم مردم هم بیش تر دوستش خواهند داشت ولی ترجیح می دهم هنرم ( رپ کردن) را جایی ارائه دهم که برای آن کار امده ام.شاید بنظر شما او با این کار نمی خواست روزمه اش را سیاه کند و ارشاد را اینطوری دور بزند و یک چهره قابل اعتماد از خودش ارائه دهد؛ ولی بنظرم حتی اگر همچین قصدی هم داشته بسیار تمیز این قدم را برداشته.

سوالی که اینجا مطرح می شود این است که ساعی حاضر نشد از کلمه سیاست حتی استفاده کند و تماما از کلمه نسخه پیچیدن نام می برد.

ولی آیا او نمی داند در کشوری زندگی می کند که همه چیز تبدیل به سیاست شده؟ واقعا او نمی داند حتی آب خوردن هم در این کشور تبدیل به یک عمل سیاسی شده؟

چطور او را از نسل رپ هایی مانند بهرام و هیچکس و سورنا و پیشرو... بدانیم؟ او که انگار دارد پشت پا می زند به تمام رشته هایی که او و هم دوره هایش بافته اند و یک شبه همه را پنبه می کند؟

برای جواب دادن به تمام این چرایی ها باید کمی به عقب تر برگردیم؛ جایی که تیک تاک دیگر از هم پاشید و ساعی به خدمت سربازی رفت و برگشت و تصمیم گرفت در ایران بماند ( شاید هم هیچ وقت قصد رفتن نداشت)

ساعی با ایجاد رابطه خوب با هنرمندان در عرصه های مختلف، حفظ اخلاق در رفتار و آتار اش، فعالیت کم در بیش تر اتفاقات سیاسی اجتماعی کشور و باز خوانی آثار تکنیکی و

پر مخاطب تر گذشته اش تبدیل اش کرده به هنرمندی که مرزبندی و تعریف جدیدی از رپ در ایران نشان می دهد. چیزی که نه ترش است و نه تلخ و نه شیرین.

او اولین نفری از آن طیف رپر های هم دوره اش نیست که گارد اش را پایین آورده ولی او اولین نفری است که سعی کرده از راه های مدنی تر به گفتمان جمهوری دامن بزند و هزینه اش را پرداخت کند. هزینه اش ساکت ماندن است. حالا که به یکی آرزو هایش یعنی اجرا کردن رسیده بیش تر مصمم شده تا بتواند از طریق بازو ها و پلتفرم های غیر رپی تری که در دست دارد تبدیل به استانداری جدیدی از هنرمند رپر شود.

سینا ساعی از کورس رپ فارسی خیلی وقت است عقب مانده و آثار اخیر اش هیچکدام حتی نتوانسته مخاطب ای که در گذشته داشته است را به او برگرداند. حتی حالا که سلیقه مخاطب به سمت هاردکور رپ برگشته و فلو های او و رضا پیشرو و ... دوباره مد شده آثار او هیچ وقت نتوانست تبدیل به یک هیت ترک شود .(شاید هم اصلا هدف او این نیست)

در آخر به نظر من سینا ساعی در این مصاحبه دست به نوعی سهراب کشی می زند تا جلب توجه کند.

او انگار تصمیم دارد نشان دهد هنرمند است حتی وقتی که رپ نمی نویسد و می تواند هنر و استعداد اش را در زمینه های دیگری هم به کار بگیرد و موفق باشد.


رپ فارسیسیاسی اجتماعیرپسیناساعیگروه تیک تاک
سلام من کسری هستم و اینجا درباره موضوعات مورد علاقه ام می نویسم
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید