gwfarsi
gwfarsi
خواندن ۲ دقیقه·۴ ماه پیش

آیا واقعاً به موسیقی‌دانان کمک می‌کند یا مانع خلاقیت آنها می‌شود؟

1 فوریه 2023، نویسنده: جانیل بورگ

در طول دهه‌ها، بررسی‌های موسیقی به منتقدان حرفه‌ای، مجلات موسیقی و وبلاگ‌ها وابسته بوده است. این منتقدان معمولاً به عنوان متخصصان موسیقی شناخته می‌شدند. اما با ظهور رسانه‌های اجتماعی، طرفداران موسیقی تبدیل به منتقدان شده‌اند. در برخی موارد، آنها حتی می‌توانند مسیر یک قطعه موسیقی را تغییر دهند. سوال این است: آیا بازخورد موسیقی به موسیقی‌دانان کمک می‌کند یا مانع خلاقیت آنها می‌شود؟ و وقتی نقد "سازنده" از حد می‌گذرد، چه اتفاقی می‌افتد؟

مروری بر نقد موسیقی

نقد موسیقی از قرن نوزدهم وجود داشته است. در آن زمان، این نقد به تفسیر موسیقی کلاسیک محدود بود و نیاز به دانش زیادی از نظریه موسیقی داشت. با افزایش آموزش و محبوبیت موسیقی کلاسیک، نقد موسیقی تغییر کرد. افراد غیرموسیقی‌دان نیز به منتقدان موسیقی تبدیل شدند.

منتقدان موسیقی تنها بعد از موفقیت گروه بیتلز در سال 1964 به راک و پاپ توجه کردند. مجلاتی مانند The Village Voice، Melody Maker، Cream و Rolling Stone در آن زمان بسیار محبوب بودند.

با ورود به دهه 2000، وبلاگ‌های موسیقی آنلاین جای مجلات موسیقی را گرفتند. مارتین ادلوند از روزنامه نیویورک سان گفت: "اینترنت نقد موسیقی را دموکراتیک کرده است، اما تمایل به تبلیغات غیرانتقادی را نیز منتشر کرده است."

بررسی‌های موسیقی در عصر رسانه‌های اجتماعی

در عصر رسانه‌های اجتماعی و استریمینگ، قدرت مجلات موسیقی برای تعیین موسیقی مورد علاقه طرفداران کاهش یافته است. به گفته ساؤل آسترلایتز، استاد دانشگاه نیویورک: "موسیقی اکنون به طور مؤثری رایگان است. اولویت سابق نقد موسیقی که تعیین می‌کرد مردم چه چیزی بخرند، دیگر معتبر نیست."

با محبوبیت پلتفرم‌های ویدئویی، هنرمندان می‌توانند درخواست بررسی موسیقی از طرفداران خود کنند. آنها می‌توانند کلیپ‌هایی از کارهای خود را در TikTok یا Instagram بارگذاری کنند و به نقد دیگران پاسخ دهند. این ارتباط دوسویه حس نزدیکی بیشتری بین هنرمند و طرفداران ایجاد می‌کند. طرفداران احساس می‌کنند در فرآیند خلاقانه هنرمند دخیل هستند و بیشتر با آهنگ نهایی درگیر می‌شوند.

این روش برای برخی هنرمندان موفق بوده است، اما برای دیگران مشکلاتی ایجاد کرده است. برای مثال، ربکا بلک نمونه‌ای از آزار و اذیت آنلاین است. نظرات منفی زیر ویدئوهای لیل ناس ایکس یا مباحث پیرامون بدن بیلی آیلیش نیز مواردی هستند که نقد موسیقی به حملات شخصی تبدیل می‌شود.

نتیجه‌گیری

نقد موسیقی از قرن نوزدهم وجود داشته است، اما به اندازه امروز دموکراتیک نبوده است. اکنون، هر کسی با حساب رسانه اجتماعی می‌تواند نقد کند یا با هنرمند تعامل داشته باشد. طرفداران باید از تأثیراتی که بر حرفه و سلامت روان هنرمندان دارند، آگاه باشند.

نویسنده: جانیل بورگ

ترجمه شده در نشریه GW FARSI

نقد موسیقی
نشریه gwfarsi یک نشریه با محوریت موسیقی است.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید