ویرگول
ورودثبت نام
gwfarsi
gwfarsi
خواندن ۴ دقیقه·۷ ماه پیش

پایانی به نام ویوی کیدز

در این مقاله سعی کردم با مطالعه کلی روند این گروه و بررسی یک مقاله از نشریه rolling stone به مقایسه نقش ویوی کیدز (در شروع و پایان اش) در صحنه و به شکل عام تر در نسل z موسیقی فارسی بپردازم.

از همان ابتدا مسیر ویوی کیدز می شد فهمید چقدر این افراد در ارتباط و درک کردن یکدیگر قوی هستن. شروع روابط دوستی بر پایه اینترنت (دیسکورد) آدم هایی را به هم نزدیک کرد که تبدیل شدن به بهترین کاتالیزور های جریان نو هیپ هاپ فارسی.

این گروه از زمان تشکیل به مرور بزرگ و بزرگ تر شد و در نهایت به گروهی شامل چند طراح و گرافیست، پرودوسر و وکالیست و رپر تبدیل شد.

در کمتر پروژه موفق و بزرگی در رپ فارسی اسمی از آنها دیده نمی شود. یکی از مولفه های اصلی برای پر رنگ شدن این گروه جستجو گر بودشان بود. تا همین لحظه هم در آثار افرادی مثل مشرقی یا عرفام که نسبتا شناخته شده اند ما تست کردن مدل های جدید تر از موسیقی را می بینیم و این کار در بلند مدت تسلطی خوبی برای شناخت سلیقه مخاطب خود به همراه خواهد آورد.

در اینجا قصد داریم با بررسی مقاله از نشریه rollingstone درباره نسلz و ارتباط اش با ایمو رپ و تا ثیر اش در این گروه هم حرف بزنیم.

نویسنده مقاله برایانا هولت مثل خیل عظیم بزرگ سال ها دلایل اوج گرفتن ایمو رپ را بین نوجوان نشانه ای از افسردگی این نسل قلمداد کرد و برای این حرف دست به دامن مصاحبه گاردین با Juice wrld و چند تحقیق دیگر شد که ما اینجا زیاد علاقه به پرداختن به این موضوعات نداریم. در کل آنقدر بگویمم که بنظر من این تلاش بی اندازه برای اینکه بگویند ما نسل z از فضا آمده ایم تلاشی در جهت منافع شخصی گویندگان است و هیچ سودی حداقل برای ما ندارد. EMO رپ هم توسط موج نو بسیار پر استفاده شده که از طرفی می شود آن را ادامه جریان خارجی دانست اما یک تفاوت دارد این که این موسیقی تبدیل به موسیقی معیار برای یک هنرمند نشده و این ها تنها تست هایی در کاتالوگ هنری آنها حساب می شود.

به شکل کلی در موسیقی و شعر ایران آنقدر غم و اندوه وجود دارد که این زبان به خودی خود جان می دهد که همچین محصولاتی تولید شود ولی بچه ها سعی کردند به جستجوی معنا زندگی بروند و از هنر به غم نشسته ایران فاصله بگیرند . از موسیقی پارتی گرفته تا summer banger تولید می کنند. از نظر من این نوعی تلاش برای زنده کردن امید و مفهوم زندگی است.

در ادامه چیزی که در موسیقی نسل نو مورد توجه قرار گرفته رسانه های SoundCloud و Youtubeبود. در ایران هم این رسانه ها به بستر خوبی برای قد علم کردن تبدیل شدند و من و بسیاری از شنوندگان رپ فارسی بعد از آن هایپ بزرگ نسل 4 کم کم صدای های جدید را در موزیک های پیشنهادی شنیدیم.عرفام و son of space هنرمندانی بودن که بازار سریع از نسخه های مشابه آنها پر شد و نوعی هایپ در این جنس صدا و اجرا در بازار ایجاد شد و حالا کم رنگ تر شده ولی مشرقی فرق داشت.

با اینکه وقتی این هایپ ها برای دوستانش وجود داشت به سمت تولید موسیقی هایی نزیک به آنها خیز برداشت و ترک های خوبی هم تولید کرد اما او جهان بینی و زبان شعری خاص تری داشت که نقطه تمایز او با دوستان موسیقی دان اش بود.

بسیاری از افراد درون رپ فارسی علاقه ای به پرداختن به شعر این نوع از موسیقی ندارند اما آنها جهان بینی جالبی از نگاه نسل به اصلاح z به ما می دهند.

طراح ها و پرودوسر ها این گروه مسیر متفاوتی را طی کردن از همکاری های گسترده با هنرمندان بنام تا حتی ساخت موسیقی برای صحنه های خارجی را در کارنامه ی خود دارند. آنها شاید کمتر دیده شوند ولی در جلو رفتن بازار موسیقی به معنای واقعی کلمه نقش کاتالیزور را دارند.

حالا زیر هر اثر هنری تولید شده را نگاه کنی اسم بسیاری آدم دیده می شود که با هم همکاری کردند. چند پردوسر، چند طراح و چند رپر همه و همه این کار ها به تشکیل صنعت ای به نام موسیقی ختم می شود که بر پایه همکاری و به کمک اینترنت ساخته شده است.

بنظر من همین مسئله که رویکرد باز این گروه برای همکاری با تمام قسمت های صحنه باعث شد مسیر افراد این گروه از یک دیگر فاصله بگیرد و ویوی کیدز را تنها به پله از مسیر کار هنری شان تبدیل کند.

در نهایت اعضای این گروه چندی پیش پایان فعالیت شان را زیر اسم ویوی کیدز به شکلی دوستان و مودبانه اعلام کردند و گفتند این یک پایان نیست بلکه شروع مسیری جدید است.

https://www.instagram.com/p/C4NxGbZt-M1/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==



رپفارسیویوی کیدزwavy kidsرپ فارسیجهان بینی
نشریه gwfarsi یک نشریه با محوریت موسیقی است.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید