ویرگول
ورودثبت نام
Hossein Jabani
Hossein Jabani
خواندن ۳ دقیقه·۲ سال پیش

نصب ابزار BI رایگان و سبک اما بسیار مفید Metabase

با عرض سلام و وقت بخیر

در این نوشته سعی می کنم تجربه خودم در نصب ابزار بسیار جذاب متابیس (چون خیلی باهاش کار کردم و بلدم باهاش کار کنم و خیلی اطلاعات جذابی ازش کشیدم بیرون می گم خیلی جذابه :) ) رو با شما در میان بگذارم.

در ابتدا باید خدمتتون عرض کنم که این ابزار رو در محیط های مختلف (مثلا docker) میشه نصب کرد اما من قصد دارم نصب اون رو از طریق jar file خدمتتون بگم. اما برای آشنایی با طرق مختلف نصب در محیط های مختلف می تونید به این لینک مراجعه کنید.

حالا شاید بپرسید متابیس چی هست؟!!

متابیس ابزاری هست که به منابع دیتایی وصل میشه و شما می تونید با کوئری نمودار های BI رو در اون بسیازید و طلا از معادن دیتایی استخراج کنید یا با نمودارها داشبورد های مختلف با امکانات بسیار جذاب مثل auto refresh بسیازید!!. (و البته کاملاااا رایگان!!)

اگر انگلیسی اکی هستید به این لینک برید و نصب کنید. (البته این لینک برخی چیزها رو نگفته که من سعی می کنم تجربه خودم رو با شما به اشتراک بگذارم در این مورد که البته شاید در موقعیت های دیگه نیازمندی های دیگری هم وجود داشته باشه ولی به هر حال من سعی می کنم تجربه خودم رو به اشتراک بگذارم)

متابیس ابزاری هست که به زبان جاوا نوشته شده و قاعدتا شما قبل از نصب متابیس باید JDK رو نصب کنید که من جاوا 8 رو نصب کردم... (environment variable رو هم ست کنید ...)

و وقتی دستور:

> java -version

رو چه در shell لینوکس و چه cmd ویندوز بزنید باید یه چیزی شبیه تصویر زیر براتون چاپ بشه. که یعنی جاوا روی سیستم شما به درستی نصب آماده خدمت رسانی هست هر موقع صداش بزنید :).

یک نکته مهم قبل از نصب این هست که چون متابیس by default روی پُرت 3000 سیستم میخواد listen بکنه برای نصب یا اجرا این پرت باید باز باشه در سیستم. پس دستور زیر رو در cmd ویندوز اجرا کنید (البته معادل لینوکسی هم در shell داره) که ببینید آیا این پرت باز هست یا مشغوله؟

که همونطور که در تصویر بالا می بینید اگر پُرت اشغال نباشه مثل تصویر بالا هیچ خروجی ای نخواهد داشت و اگر پرت مشغول باشه یه چیزی شبیه این نمایش داده میشه:

که با توجه به دستور که گفتم برو پُرت 8089 سیستم من رو چک کن ببین چه خبره در جواب اومده که این PID یا همون process id های روی این پُرت تشریف دارند و این پرت رو اشغال کردند...

برای این که این پُرت رو آزاد کنیم در ویندوز (که معادل لینوکسی هم داره) باید این command رو برای همه process id ها اجرا می کنیم:

با این کار اون process در اون پُرت به شهادت میرسه و پیام SUCCESS رو نمایش میده.

پس از آزادسازی پُرت (اگر اشغال بود) نصب رو شروع می کنیم.

برای اجرای یک فایل اجرایی با پسوند jar (مثل jar فایل متابیس) در جاوا باید به مکان ذخیره اون فایل در سیستم برید (با دستور cd) و از فرم دستور زیر استفاده کنید:

>java - jar <file-name>

پس به مکانی که فایل در آنجا ذخیره شده می رویم (که مثلا در سیستم من در این مکان هست E:\Metabase_install_location)

***********************************************

این مقاله در طی یکی دو روز آینده کامل می شود... :)

***********************************************



زبان جاوانصبنصب ابزارمتابیسmetabase
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید