ویرگول
ورودثبت نام
حسین تقی پور
حسین تقی پور
خواندن ۲ دقیقه·۲ سال پیش

درباره میشل یئو و درخشش در اسکار 95


میشل یئو با کسب جایزه بهترین بازیگر زن اسکار 2023 برای ایفای نقش در فیلم «همه‌چیز همه‌جا به‌یک‌باره» اینک شهرت و محبوبیت بسیاری به دست آورده است. او هنگام دریافت جایزه‌اش گفت: «برای همه پسران و دخترانی که شبیه من هستند و امشب من را تماشا می‌کنند، بدانند که این نشان‌دهنده امید و موفقیت است».

میشل یئو دومین زن رنگین‌پوست است که توانسته جایزه اسکار بهترین بازیگر زن را پس از نزدیک به دو دهه پیش که هالی بری برنده آن شده بود، از آن خود کند.

وی خطاب به زنان گفت «اجازه ندهید کسی به شما بگوید که از دوران اوج خود گذشته‌اید.»

شخصیت جوبو - جوی جایی در فیلم مطرح «همه‌چیز همه‌جا به‌یک‌باره» می‌پرسد: «آیا من نمی‌توانم اینجا باشم یا من اجازه ندارم اینجا باشم؟»

نکته جالب ماجرا اینجاست که این پرسش بنیان‌برانداز شخصیت منفی و آنتاگونیست فیلم که بی‌پروا در پی پایان دادن به دنیایی است که حس می‌کند به آن تعلق ندارد، بیانگر ماجرای حضور میشل یئو بازیگر در هالیوود است.

البته یئو در این فیلم نقش اِوِلین وانگ ابر‌قهرمان نامعمولی را بازی می‌کند که آمریکایی مهاجر چینی‌تباری است که راهش از اداره یک مغازه خشک‌شویی به ماجرای جهان‌های موازی کشیده می‌شود.

او می‌گوید این نقش بازتابی از همه نبرد‌ها و مبارزاتی بوده است که او برای اثبات خود در هالیوود از سر گذرانده است. درست مانند پرسشی که شخصیت منفی مقابل او در فیلم مطرح می‌کند.

میشل یئو در مصاحبه‌ای می‌گوید: «تو می‌خواهی سر این میز جایی برای خودت داشته باشی تا بتوانی از این مزیت استفاده کنی تا دیده و شنیده شوی. آنچه من می‌خواهم داشتن امکان رقابت است».

«از روزی که اِوِلین وانگ (قهرمان فیلم) به دنیا می‌آید پدرش می‌گوید که او چون دختر است محکوم‌به شکست است. مدت‌ها بود متنی چنین عمیق بر من اثر نگذاشته بود.»

ادامه این نوشتار را در سلیس نیوز بخوانید:

درباره میشل یئو و درخشش در اسکار 95


میشل یئواسکار 2023بازیگران زنسلیس نیوزهمه‌چیز همه‌جا به‌یک‌باره
حسین تقی پور، نویسنده و منتقد سینما و کارشناس رسانه
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید