منشا وجوب حجاب در کدام دین است؟
در کتاب تورات چنین می خوانیم:
«رفقه» چشمان خود را بلند کرده و اسحاق را دید و از شتر خود فرود آمد، زیرا از خادم پرسید : این مرد کیست که در صحرا به استقبال ما میآید؟ خادم گفت: آقای من است. پس برقع خود را گرفته، خود را پوشانید.» [۱].
به گفته مرجع مذهبی یهودیان ایران «خاخام اوریل داودی»، منشأ و وجوب حجاب در شریعت یهود، مستند به همین فقره است. از این بیان روشن می شود که پوشش زن در مقابل نامحرم در شریعت حضرت ابراهیم( علیه السلام) وجود داشته است؛ زیرا «رفقه» در مقابل اسحاق که به او نامحرم بود، از شتر پیاده شد و خود را پوشاند تا چشم اسحاق به او نیفتد.
رعایت حجاب، عفت و پاکدامنی از دستورهای اکید دین یهود است و از جمله مواردی است که از قدیم الایّام به دقت رعایت میشده است. رواج حجاب از میان یهود به گونهی مشهود و مورد تائید مورخین است که بسیاری از مورخین و اندیشمندان رعایت حجاب در اقوام دیگر مثل عرب و ایران و... را در اثر ارتباط آنها با ملت یهود میدانند و نه تنها از مرسوم بودن حجاب در بین زنان یهود سخن گفتهاند، بلکه به سختگیریهای زیاد آنان در این باب بسیار گفتهاند:
«گرچه پوشش در بین اعراب مرسوم نبوده و اسلام آن را بوجود آورد ولی در ملل غیر عرب به شدیدترین شکل رواج داشت. در ایران و در بین یهود و ملتی که از فکر یهود پیروی میکردند، حجاب به مراتب شدیدتر از آنچه در اسلام میخواست وجود داشت» [۲].
رعایت حجاب از دیدگاه تورات بدیهی بوده است و به اشکال مختلف به آن اشاره شده و ارزش حجاب را تا حدی دانسته که در موردی برای تنبیه زنان خطاکار، دستور به بازکردن موقتی حجاب آنها داده است [۳].
در بسیاری از موارد دیگر نیز به رعایت حجاب در کتاب مقدس اشاره گردیده است.
در تورات خداوند در مورد اهمیّت پوشش خاص زنان و مردان اشاره نموده و تشبیه مرد و زن به یکدیگر را نهی کرده و چنین فرموده است:
«زن، لوازم و لباس مرد را به کار نبرد و مرد لباس زن را نپوشد. زیرا هرکس این کارها را میکند، در نظر خدای خالقت مکروه و ناپسند است» [۴].
حسین کیانی نیا
منابع:
۱. سفر پیدایش، باب ۲۴، فقره ۶۴ و ۶۵
۲. اشتهاردی، ۱۳۵۸:ص ۵۰
۳. اشتهاردی، ۱۳۵۸:ص ۵۰
۴. سفر تثنیه باب ۲۲، فقره ۵