سلام و عرض ادب خدمت تمام دوست داران اتاق فرار
امروز به نقد و بررسی بازی انجمن سایه ها از مجموعه پازل روم میپردازیم . این مجموعه در کرج واقع شده و دومین بازی از مجموعه پازل روم هست. مجموعه پازل بعد از تجربه موفق خودش در ساخت بازی رانساکا ، این بار با بازی انجمن سایه ها پا به میدون گذاشته و خلاقیتی جدید مانند رانساکا در ژانر های بازی انجام داده .
اگر قصد دارین این بازی و انجام بدین حتما ۶ ساعت از روزتون و کنار بزارین تا لذتی متفاوت از ۳ سبک بازی و تجربه کنین در ادامه به ساختار این بازی میپردازیم:
?روایت?
قصه این بازی از این قراره ک :
” سایه ها ” از نور می ترسند که پشت ” انسان ها ” پنهان می شوند…
در زمینه روایت بازی انجمن سایه ها تمام خودشو گذاشته و تلاشش توی این بوده که صرفا در پرزنت قصه داستان و توضیح نده و تمام هدفش این بوده بتونه آروم آروم به شما هدفش از این بازی و هدف شما از ورودتون به این بازی و توضیح بده . ابتدا بازی با یک تعامل وظیفه شما رو بهتون به قشنگی اطلاع میده و با یک جا به جایی وارد سناریو میشید. در روند داستانی بازی جوری طراحی شده که شما از خط داستان جدا نمیشید و ایفای نقشتون به سادگی قابل انجامه ، در یک جمله بخوام بگم پایان داستان کاملا مفهوم و تقریبا بدون ابهامه.
?فضاسازی?
دکور استفاده شده در بازی دکور ساده اما با منطق و مرتبط هست شاید قشنگی فضاسازی هم همین باشه که پیچیدگی اضافه ای که باعث بشه شما متوجه ژانر نشین نداره . از حسن های دیگ دکور این بازی امن بودن و نداشتن نقاط خطرناکه
طراح این بازی از نورپردازی متوسطی استفاده کرده اما استاندارد های خوبی و رعایت کرده و نور فضای شما کاملا با ژانر ورودیتون تطابق داره
در بحث فضاسازی شاید بزرگترین نقطه عطف بازی انتخاب موزیک های بسیار مناسبشه و واقعا بابت انتخاب این موزیک ها با توجه به اینکه صرفا اختصصاصی نیستن جای تبریک داره
درزمینه ارتباط فضاها شاید بشه گفت چون این ژانر متفاوته نتونیم بین فضاها ارتباط خاصی پیدا بکنیم اما با یک منطق درست میشه تغییر فضاهارو پذیرفت
در نهایت میشه گفت فضاسازی این بازی استاندارد بسیار خوبی داره و شما کاملا لذت تطابق روایت و فضا رو میبرید
?معما?
طراح بازی برای پلیر های معما دوست یک فضای مختص حل معما طراحی کرده که انتخاب زمان ورود به این فضا در اختیار پلیره . در مابقی ژانر های باقیمانده معماها صرفا معماهای روان و سادس و با توجه به ژانرهای دیگه میشه گفت که انتخاب این نوع معماها غیر اصولی نبوده و روند حل کردن و روند معمایی فقط در یک ژانر به خوبی ملموسه
قفل های بازی متناسب با فضای بازین ولی داینامیک معمایی خاصی استفاده نشده و صرفا پلیر با تجربه بادقت میتونه معماهای دو ژانر بازی و حل بکنه اما در ژانر معمایی بازی داینامیک معمایی بازی استوری مده و اگر نتونین با توجه به چالش های کوچیک متوجه راه حل بشین نمیتونین معمای بازی رو بدون هینت حل کنین
تعداد معمای استفاده شده در مدت زمان بازی تعداد قابل قبولیه و این زمان تعبیه شده با بطالت تلف نمیشه
?نمایش?
تمرکز طراح روی نمایش به صورت خاص نیست و صرفا اکت ترس چاشنی با منطق بازیه .در هر ژانر شما اکت های مربوطه رو میبینید که با استاندارد درست در حال اجراست اما بعضا ایرادات اکتی وجود داره ک با دقت بیشتر قابل رفعه
درمبحث نمایش ما شاهد تعامل ، ترس و هیجان در یک بازی هستیم و این به نوبه خودش ایده بسیار قشنگیه منتها به شرطی که در اجرا درست عمل بشه که این مجموعه بالای ۸۰ درصد تونسته این ایده رو عملی کنه
لباس ها کاملا درست و مرتبط انتخاب شده و کاستوم ها به صورت خاص طراحی شده
ودر انتها هماهنگی نور و اکت مشخص بود اجرای نمایش ها با درستی انجام میشد
?روندبازی?
نوع انتخاب گیم سیستم ، ساده و خطیه .مهم ترین مطلب اینه شما بتونین اصولی این سیستم و اجرا کنین که در این بازی این روند رعایت شده و شما باید ماموریتی که بهتون اعطا میشه رو انجام بدین تا بتونین به درستی بازی و به پایان برسونین اما مثل خیلی از بازی ها کسل کننده نیست و نقطه عطف بازی روند بازیه ، میشه گفت شما با رزرو این بازی میتونین به راحتی با تمام ژانر های بازی های اسکیپ روم آشنا بشین
در روند بازی شما القای نقشتون به خوبی انجام میشه
در بازی انجمن سایه ها منطق هینت دهی رعایت شده و مهمترین نکته ایمن بودن بازی و نوع روند حرکت پلیره
بخوایم در یک جمله بگیم در این بازی لذت میبرین و ریتم بازی حوصله سر بر نیست
در انتها مجموعه پازل روم تلاشش احترام به پلیر و ساخت بازی اصولی بوده و به نظرم میتونین یک روز به کرج سفر کنین و با انجام این بازی یک تجربه قشنگ و برای خودتون به ارمغان بیارید
ممنون از نگاهتون - ۲۱ خرداد ۱۴۰۲