اول ماجرا
گاهی اوقات بعضیها میآیند که آدم نمیتواند به راحتی از قصهشان بگذرد. همیشه سوزناکاند، انگار کهنه نمیشوند. نمیدانم چه سری است در روح ا... عجمیان. شاید در مظلومیت او باشد. شاید در وقاحت قاتلش باشد. شاید در خروج پدرش از برنامه تلویزیونی باشد. روحا... جوان بود. میگفتند دستهایش پینه داشته است. اهل خلاف نبوده. یک جوان عادی بسیجی که رفته بود تا راهی را که اغتشاشگران به زور بسته بودند، باز کند تا مردم بتوانند رفتوآمد کنند. جرمش همین بود. گله گرگها او را دریدند و نامش رمز شد. پدر و مادر از غم شهادت فرزند خم نشدند، لکن از غم بی کفایتی برخی مسئولان اندوهگین شدند...
دوقطبی بساز
میگفتند روزی برادرش به او میگوید:«روح ا... بیا برویم کارگری تا پولی دربیاوریم.» شهید به او میگوید:«شما بروید کشور را بسازید، ما هم امنیت آن را حفظ میکنیم.» چه سری است که دم مسیحایی خمینی هنوز مردمان پاک فطرت را به مسیر حق دعوت میکند؟ این از پاکی طبع روح ا... سرچشمه میگیرد. روح اللهی که هزاران روح ا... مثل خودش تربیت کرد و باقی گذاشت و خانوادههایی که اولادشان را با حب نایب امام زمان(عج) پرورش میدهند و تقدیم نظام اسلامی مینمایند. می توان از ماجرای شهادت عجمیان به یک جامعهشناسی نسبی دست یافت، در سویی از این ماجرا مردماند و در سوی دیگری گرگها در سویی مستضعفیناند و در سویی مترفین!
ملئت بطونهم من الحرام
در سویی مسلمیناند و در سویی کفار. در سویی منتظراناند و در سویی عباد الجهود. به راستی روزهای سختی بود روزهای الک و غربال آخرالزمانی. همانگونه که شهید چمران فرمود:«هنگامی که ناقوس جنگ به صدا درآید، مرد از نامرد مشخص میشود.» آری! روح ا... مرد بود و شیپور جنگ نواخته شد تا او به قافله شهیدان برسد. اینها فرزند فاطمه(س) را تنها نگذاشتند. در عاشورای کربلا از سیدالشهدا پرسیدند که:«چرا سخنان شما در اعداء اثر نمیکند؟» مولا چنین فرمود که:« ملئت بطونهم من الحرام.» آن پزشکنمای جعلی که گفت آن قدر حقوق دارم و فلان، حکما شکمش از حرام پر شده بود که این چنین جنایت کرد...
نظام آموزشی
باید از خود بپرسیم چه میشود که روح ا... عجمیان کشته میشود؟ این پرسش دو پاسخ سطحی و بنیادین دارد. پاسخ سطحی آن است که بگوییم رسانهها عدهای را تحریک کردند و آنها هم جنایت کردند، اما پاسخ عمیقتری هم وجود دارد و آن به سیستم تربیتی ما برمیگردد. چرا ما انسانی تربیت میکنیم که چنین بی شرف باشد و بدین سان آدم بکشد؟ مگر ایراد ما از کجاست که خروجیهایمان اینگونه میشوند؟ شاید ما نیاز به یک بازنگری اساسی در آموزش و پرورش داشته باشیم. شاید به جای قطور کردن کتابهای فیزیک و شیمی، باید چند واحد اخلاق اسلامی به بچه ها تعلیم می دادیم!
مسامحه بس است
البته ناگفته نماند این آدمکش احتمالا چند سالی را در مدارس پهلوی درس خوانده بوده. این هم در جواب آنهایی که میگفتند:« شهدای دفاع مقدس دست پرورده پهلوی بودند و دست پروردگان جمهوری اسلامی مشتی مفعول و آدمکشاند!» اما برگردیم به پرسش خودمان. اشکال نظام تعلیم و تربیت ما در کجاست که ریزشهای اینچنینی داریم؟ هنگامی که برای مدارس دولتی هزینه خوبی نمیشود، نباید توقع داشت افرادی "علیه السلام" از آن فارغالتحصیل شوند! وقتی مترفین به مدارس آن چنانی میروند، نباید توقع داشت آنها کسی را آدم حساب کنند. وقتی دانشجوی فاسد و اغتشاشگر را به عنوان این که مثلا نخبه است حلوا حلوا میکنند و به او اجازه هرگونه جسارتی را میدهند...
رجعت
وقتی دانشجوی بسیجی را مجازات میکنند که چرا پای کار اسلام ایستادهای، نباید توقع داشت که از آن دانشگاه کذایی پزشکی بهتر از این درآید. سوگند پزشکی به کمرت بزند، کوروش لعنتت کند. این روزها در جامعه ایران انگار سختترین کار باید حزب اللهی بودن باشد. به قول شهید مرتضی آوینی حزب اللهی بودن را با همه تراژدیهایش دوست دارم. پای کار ولی ایستادن را با همه سختیهایش می پسندم انگار کورهای است که در آن آبدیده می شویم برای ظهور و چه کسی می تواند پای کار مهدی بایستد الا کسی که پای کار ولی ایستاده باشد. میخواهم از رجعت برایتان بگویم، همان زمانی که شهدای گلگون کفن برای یاری مولا باز خواهند گشت و کفنها را به دور خود میپیچند...
امام
شمشیرها از نیام بر میکشند و ظلم را گردن میزنند. آری ما منتظریم تا در آن روز روح ا... عجمیان و آرمان علی وردی و هزاران شهید دیگر را زیارت نماییم و چه شیرین خواهد بود زیارت حاج قاسم سلیمانی سیدالشهدای مقاومت. آری حقیقت بود قول آن متفکر که میگفت شیعه را دو بال است، یکی بال سبز که همانا اندیشه مهدویت است و دیگری بال سرخ که همانا قیام اباعبدا... باشد و چقدر خوب متجلی شد در شهادت روح ا... این هر دو جزء تفکر شیعی. ظاهرا پیرمردی کشمیری بود که درباره امام گفته بود:«ما مرده بودیم خمینی زندهمان کرد!» آری زندگی بیعزت از مرگ بدتر است. این دم مسیحایی امام روح ا... بود که امت را زنده کرد...
آینده
برخی به غلط میگویند ایران میخواهد انقلابش را به کشورهای منطقه صادر کند، اما حقیقت این است که نسیم آرمانخواهی اسلامی، مستقل از اراده یا ممانعت ایران مرزهای این کشور را در مینوردد و صادر می شود. نه آن که ما بخواهیم در این کشورها الزاما انقلابی بکنیم، انقلاب ما یک پدیده فرهنگی است و نه یک پدیده نظامی و میلیشیایی و حتی منحصر در گروههای مقاومت هم نمیشود. امام فرمود:«سربازان من در گهواره هایند.» این به معنای تربیت نسل است. همان گونه که ایشان فرمودند سربازان من در گهوارهها هستند، آن اطفال میتوانند سربازان شیطان هم بشوند. باز بر میگردیم به بحث خودمان، اشکال نظام تربیتی ما چه بوده و راه اصلاح آن چیست؟ آیا ما اسلام را آموزش دادهایم؟ آیا ما جهانبینی را انتقال دادهایم؟ باید تحولی ایجاد کنیم...
✍ محمدصدرا رزاز / کارشناسی ارشد اندیشه سیاسی