طلاب شهید محمد باقر صدر را نگاه های متفاوت در عرصه فقاهت میشناسند. این نگاه بیشتر از آنکه با صفت تفاوت وصف شود دارای همت و غم کمبود های امت اسلام است.
نگاه به مسائلی که در اعصار فقاهت مغفول مانده است.شهید منابع جدیدی ارائه نمیدهد بلکه تفسیری نو در پیوستگی منابع ارائه میدهند.
طلاب و حوزه هر چقدر به مسائل کشوری ورود کند پرداختن به نگاه شهید را درک میکند.
اولین نگاه تحولی که از شهید در این کتاب دریافتم اصلاح نقش حوزه در حکومت اسلامی است.
حوزه به دلیل استقلال خود از دریافت بودجه دولتی خودداری میکند که کاری درست است اما نباید این حکم را توسعه داد و به موضوع های دیگر سرایت داد.
حوزه باید در تنظیم و تقنین قوانین بیشتر ورود کند و منابع اسلامی را در قوانین به مرحله ظهر برساند.
ان شاء الله
این کتاب را به همه طلاب توصیه میکنم و همینطور مردم تا بدانند از حوزه در این زمان چه چیز هوایی را باید مطالبه کنند
چونکه اوج مطالبه حکومتی مردم ارایه قضات از حوزه است که خیلی حداقلی است.
طلاب هنوز که هنوزه دغدغه تحول را درک نمیکنند.
با خواندن کتاب های شهید شاید این درک کنیم و مسیر را روشن و حرکت کنیم.
باید نسبت مجموعه ای در آن درس میخوانیم دغدغه مند حرکتی پویا داشته باشیم.
حداقل کتب شهید حتی برای مخالفان فکری شهید محرک بودن است.
در اول کتاب سه رویکرد ، شهید ذکر می کند که رویکرد درست را سومین رویکرد میدانند که رویکردی است که شاید طلبه در زندگی شخصی خود رعایت کند ولی کم طلبه ای پیدا میشود که این نگاه را نسبت زندگی جامعه داشته باشد.
رویکردی توسعه یافته در مورد احکام جاری اسلام در زندگی روزمره است .
از شهید فقط همین نگاه را را یاد بگیریم راه را کوتاه میکنیم برای تحول و برای امت سازی و تمدن سازی ، آرمان ها روشن میشوند.
یکی از مشکلات را رشد کم در زمینه کمی فقه است رشد کیفی فقه رضایت بخش دانسته ولی به مرحله ظهور نرسیده و در زندگی مردم جاری نگشته است.
از نگاه شهید ، امت، حوزه راچهره و اسلام میدانند و راه حل های مشکلات زندگی خود را میدانند.
چرا حوزه در مسایل خارجی اظهار نظر نمیکند حتی در مرتبط ترین مسایل دخالت نمیکند
مگر حوزه خود را مستقل نکرده که بتواند نقد کند و راه نمایی کند و کج روی ها جلو گیری کند پس نقد های تغییر دهنده مسیر چرا کم رنگ هستند و کم.
مگر با حکومت اسلامی نباید دست حوزه باز تر از قبل شود پس چرا چهره حوزه کمرنگ تر حوزه قبل از انقلاب است.
شهید ذکر میکند که اصلاح حوزه با اراده یک نفر و مسئولیت گرفتن او تحقق پیدا نمیکند.
شهید تذکر میدهد فرآیند اصلاح باید با توجه نقش حوزه در جامعه باشد
وجود عینی اسلام
در دوره اسلام به چه اندازه در زندگی جامعه عینیت یافته است
احکام اجتماعی هستند که مسیر اصلی عینیت یافتن اسلام را ایجاد میکند
حوزه در تعریف خود از احکام اجتماعی باید تغییر ایجاد کند
باید بداند عواقب هر حکمی در اجتماع چیست و اثر گذاری آن در اجتماع چقدر است.
حوزه هر چند همیشه خود را از لحاظ درآمدی در بستر و کف جامعه قرار میدهد ولی خود را در این دوره از بطن دور کرده و آن را درک نمیکند و نمی تواند آن را بفهمد تا برای آن نسخه داشته باشد.
دیگر این طبیب بر بالین بیمار ننشسته
دانلود کتاب حوزه و بایسته ها در طاقچه