ویرگول
ورودثبت نام
Hamed Sanaie Kia
Hamed Sanaie Kia
خواندن ۳ دقیقه·۹ ماه پیش

کتاب جمع ها و حاصل جمع ها

بسم الله الرحمن الرحیم
کتاب جمع ها و حاصل جمع ها نوشته ی علی صفایی حائری (عین . صاد) در درون چالش با موضوع جامعه شناسی این ماه طاقچه را انتخاب کردم من همیشه به موضوع اجتماع انسانی و تشکیلات علاقه مند بودم برای همین بین این موضوع جذاب این کتاب انتخاب کردم شاید بگویم در بین چالش های که شرکت کردم این موضوع بیشتر دوست داشتم حتی وسوسه شدم چند تا کتاب از این موضوع بخوانم.
در مورد کتاب بهتره اول بگم که بعضی نام کتاب ها خو بازیگر اصلی شبکه مغزی بازی می کنه حتی اگر بزرگ ۹۰٪کاغذ نام کتاب بنویسیم فکر نکنم اساتید مهارت مطالعه ناراحت بشوند نام کتاب برای من یک مبنا واصل فکری شده و ارزیابی کارهای گروهی با آن انجام میدم
یک کمی از نویسنده بگم براتون . گفتار های استاد صفایی حائری شیرین و جذاب و دارای نکته های برای فکر های جوال است یعنی هم ذهن ساده جذب می کند هم ذهن پیچیده یا تند و تیز را جذب می کند فردی بین شهید مطهری و دکتر شریعتی و استاد صفایی حائری مقایسه جالبی می کردند اگر اشتباه نکنم این نقل قول در مستندی که در مورد استاد ساخته بودند آمده بود
شهید مطهری دارای مطالب متقن اسلامی می دانست و دکتر شریعتی را درای گفتار بلیغ و استاد صفایی حائری را جمع هر دو می دانست و به نظرم این نظر را آشنایان به کتب و اصوات استاد تایید می کنند.
البته این نکته هم قابل ذکر است که فقط گفتار این جاذبه را نداشته بلکه منش و زندگی استاد شاید سرشار تر آن باشد.
در کل این کتاب پایه و بنیان مناسبی برای شروع مطالعات تشکیلاتی می دانم و نظام فکری در این حوزه یعنی تشکیلات و جمع های انسانی دسته بندی و نظام می دهد خوب با اینکه به نظر می رسه فضا تخصصا مطرح کردم ولی به همگان پیشنهاد می دهم تا شاید حتی از جمع های کلاس های مدرسه گرفته تا جمع خانوادگی و جمع های دانشجویی و غیره و غیره دارای حاصل جمع بشوند و زیر این بار مسئولیت شانه خالی نکنیم و کمتر فرار کنیم.
در ادامه یادداشت به نظرم رسید آوردن قسمتی از یادداشت برداریم از کتاب را بیارم شاید مفید واقع شود البته من تازه یادداشت برداری شروع کردم پس زیاد به روم نیارید.
مومن در قبال نعمت ها مسئولیت دارد: رشد دهد و بارور کند و و بهره گیرد. حسابکشی انسان فراتر نفس خودش است مانند امورتربیتی در خانه ها ، همسایه ها و فامیل و گروه و… پس مسئله خود تشکیلات ماست.( جمع های سلام والسلامی زیادی زیادند)
ضرورت تشکل در درک هدف وسیع و پیچیده نهفته است
جمع از دو نفر شروع می شود پس باید شکل و جهتی داشته و مبانی و باری داشته باشد.(لکن باید حواسمان باشد که یک وجود سازنده و زاینده از یک نسل عقیم بهتر است: ابراهیم، امت) پس جمع ما باید حاصل جمع داشته باشد.
فصل اول (عوامل تشکیل جمع)
خستگی از تنهایی(تفنن ، سرگرمی): معمولاً
عادت ها و تصادف ها (رسم ها و دهه ها و اعیاد)
آگاهی از ضرورت و نیاز
غریزه ها و الفت طلبی ها
این دو اخیر در جمعی سرکوب شود جمع خواه ناخواه گسسته می شود.
فصل دوم (اهداف و وظایف جمع)
کارهایی که خود شخص می تواند به تنهایی انجام دهد طرح آنها در جمع معنی ندارد( در دل مفهوم کتاب معمای دقیقی دارد)
سیر افراد در تنهایی
فکر و ذکر
عهد و پیمان
درگیری و صبر
سیر افراد در جمع
شناخت نیاز ها
تامین نیاز
روش تامین نیاز ها
رده بندی در تامین نیاز ها
نیروی تامین نیاز ها
منبع شناخت و تامین نیاز ها


کتابچالش کتابخوانی طاقچه
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید