ویرگول
ورودثبت نام
Hamed Sanaie Kia
Hamed Sanaie Kia
خواندن ۳ دقیقه·۸ ماه پیش

کتاب نمایشنامه کالیگولا

بسم الله الرحمن الرحیم
کتاب نمایشنامه کالیگولا
قریب به یقین این اولین نمایشنامه ای بود که خواندم البته احتمالا گزینه مناسبی برای شروع نبوده باشه هرچند که خواندن نمایشنامه دیگررا کم رنگ می کند ولی نمیتوانم کاملا ناامید بشو به قول بعضی ها دست تقدیر من نمایشنامه دیگر گره زد.
این نمایشنامه با موضوع مرگ و هدف زندگی نوشته شده است که در زمان امپراتوری روم در دوران باور های اساطیری است.
شاید به خاطر دور بودن تاریخی خیلی حرف ها را نفهمیدم اصلا داخل داستان نمی شدم هرچی سعی میکردم بیشتر می فهمیدم شاید به خاطر همین ول کن قضیه شدم
هرچند سه چهارم نمایشنامه را خواندم با اینکه گنگی در اول داستان اصلا وجود نداشت ولی در اواخر خواندم این گنگی دیگر قابل پذیرش نبود .
همیشه در نمایش های تئاتری و این نوع نگارش فقط یک چیزش برام جالب بود یک سری جملات سنگین که واقعا قدرت دارند
چند تا از این جملات در این نمایشنامه آمده بود من متوجه آنها شدم برایتان می آورم
«این دنیا هیچ اهمیتی ندارد و کسی که این حقیقت را بپذیرد آزادی‌اش را به‌دست آورده است.»
«ترسی که در دل دارید، نمی‌تواند جایش را به شهامت و خون‌سردی بدهد.»
«وانگهی خواهید دید که از نردبان طبقه‌ها و مقام‌های اجتماعی پایین‌آمدن خیلی آسانتر آز بالارفتن از آن باشد»
«برای ساختن یک سناتور یک روز مهلت کافی است، اما برای تربیت یک کارگر ده‌ سال وقت لازم است.»
«ترس از نادر احساس‌هایی است که نجابتش را از شکم مایه می‌گیرد.»
ضمنا کاری به درست بودن این دیالوگ ها ندارم بلکه فقط ملاک سنگینی آنهاست حتی بعضی وقت ها هر چی عجیب تر سنگین تر میشه.
با اجازه یک کمی در مورد مرگ با شما حرف بزنم
انسان همیشه با این مقوله درگیر بوده و حتی ادیان تمایز خود در تفسیر این مقوله به نمایش می گذارند
در این عصر جدید که فلسفه خود را به علم تجربه گرا و ساینس نزدیک حتی یکی کرده است سعی ها و تفسیر های جالبترین را میتوان مشاهده کرد.
بیایید یک مرور کلی بر این نظر ها بندازیم
تناسخ : معمولا برای افراد خارج از این فضا حرف خنده داری است ولی جواب دادن به این نظریه یک دره سخته البته ربطی به خنده دار بودنش نداره واقعا خنده داره
مرگ معنا بخش هستی است: در این دوره زمونه خیلی ها از این حرف را لق لقه می کنند اما فقط از شما می پرسم فرض کنید مرگ نبود به هر دلیلی آیا هستی و زندگی معنا نداشت؟
و….
هر چی فکر کردم تفسیر از مرگ نیاز به نگاه کلی داره البته خیلی کلی
یک مقدار در مورد این نگاه از بالا داشتن فکر کنیم به فهمون از این مسئله کمک می‌کنه
بیشتر از این قدم به جلو بر نمی دارم بقیه رابه خودتون می سپارم.
در کل در مورد نمایشنامه چون اولش موضوع و پرداخت آن من را متوجه خودش کرد ولی در ادامه متوجه حرف ها و داستان نشدم رها کردم ولی اگر به خواندن و فهمیدن این نوع نمایش نامه ها عادت دارید به نظر می تواند گزینه برای خواندن شما باشد.
یا علی


چالش کتابخوانی طاقچه
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید