ویرگول
ورودثبت نام
محمد علی امینی
محمد علی امینی
خواندن ۲ دقیقه·۲ سال پیش

روشسین (سازماندهی اطلاعات)

روشسین خودم
روشسین خودم

یه مسئله‌ای که امروزه تقریبا همه برنامه‌نویس‌ها و داوطلبان کارشناسی/کارشناسی ارشد باهاش مواجه اند، سازماندهی فهرست‌کارها، یادداشت‌ها، و درکل مجموعه اطلاعات مربوط به کنش‌ها/فعالیت‌های انجامیده یا باید انجامید است. هرچند نرم‌افزارها و روش‌های زیادی نیز برای سازماندهی این نوع اطلاعات نیز وجود دارد؛ مانند تقویم گوگل، مایکروسافت، بولت‌ژورنال و غیره. ولی پس از که پس از زیادشدن اطلاعاتم تقریبا هیچکدامشان برایم رضایتبخش نبود؛ چون:

  • نرم‌افزارها خیلی سفارشپذیر نبودند؛ و رابط کاربری خیلی خوبی هم نداشتند.
  • دسترسی به یادداشت‌هایم در بولت‌ژورنال هم خیلی برایم رضایتبخش نبود.
  • استفاده از دفترچه‌های مدیریت کارها هم اصلا برای یادداشت اطلاعات کارهای تکرارشونده مناسب نیست.

برای همین تصمیم گرفتم یه روش مناسب برای خودم، بنام روشسین، ایجاد کنم؛ که ساده و انعطافپذیر باشد. حالا دوست دارم با دوستان اشتراک بگذارم. امیدوارم بنظر شما هم جالب بیاید.


من معمولا برای هر مفهومی که می‌شناسم یا می‌آموزم یه واژه برمبنای قاعده‌هایی تعریف می‌کنم. «روشسین» را هم ترکیب سه واژه «رشد»، «روش» و «هخسین» ساخته‌ام.

اجزاء روشسین

روشسین درکل شامل یه جعبه‌دان (یه ظرف برای نگهداری مجموعه جعبه‌هایمان)، چند برگه‌دان (برای نگهداری برگه‌های اطلاعاتمان)، و یه مجموعه برگه، که برای نگهداری انواع اطلاعاتمان، است.

یه برگه‌دان و چند برگه اطلاعات
یه برگه‌دان و چند برگه اطلاعات


روند کار

خُب، ازین به بعد کافیه برای هر مجموعه اطلاعات مربوط بهم یه برگه‌دان (جعبه) درنظر بگیری؛ و برای نگهداری ساختارمند اطلاعاتت هم از جدول کمک بگیری.

برای نمونه، من الان دارم برای آزمون می‌خوانم، برای همین برای خودم پاسخبرگ (برای پاسخدهی و علامتگذاری پرسش‌های مهم)، آزمونبرگ (برای مرور پرسش‌های نکته‌دار یا غلط‌پاسخداده)، خوانشنگار (برای ثبت زمان مطالعه هر مبحث برای مرور) و کلی برگه دیگر طراحی کرده‌ام.

چند برگه‌ی طراحی شده برای آزمون
چند برگه‌ی طراحی شده برای آزمون

سازماندهی کارهای هفتگی

با این روش، بجای استفاده از دفتر یا نرم‌افزار، می‌توان برای مدیریت مجموعه فعالیت‌های تکرارشونده در هفته یا غیر تکرارشونده هم استفاده کرد؛ که درصورت استقبال دوستان درموردش خواهم نوشت.

کنشبرگ (برای برنامه‌ریزی و ثبت فعالیت‌ها)
کنشبرگ (برای برنامه‌ریزی و ثبت فعالیت‌ها)


مدیریت کارهاخودآموزییادداشتروشسینهخسین
توسعه‌دهنده سایت با چارچوب جنگو
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید