ویرگول
ورودثبت نام
حامد ستاریان
حامد ستاریان
خواندن ۲ دقیقه·۵ سال پیش

در ستایش «خرده رفتارهای بزرگ»

بذارید با یه مثال ساده شروع کنم
من تقریبا هر موقع (مخصوصا صبح ها) که دارم از تاکسی پیاده میشم، با لحن آرام و شادی به راننده میگم "روز خوبی داشته باشید جناب" معمولا بعد از این جمله، راننده ای که در طول مسیر یکم بد عنق هم بوده، بهم گفته ممنونم لطف دارید، یا گفته شما هم همچنین و... فرض کنید اگر این جمله خیلی ساده، برای لحظاتی راننده رو به فکر فرو ببره، و باعث بشه راننده هم این انرژی کوچیک رو به نفر بعدی منتقل کنه، چه اتفاقاتی زنجیروار می تونه رخ بده؟
مثلا راننده به مسافر بعدی در پیدا کردن مسیر کمک میکنه، احتمالا مسافر بعدی خوشحال از اینکه یه راننده تاکسی وقت گذاشته براش، وقتی وارد رستوران میشه، انعام مناسبتری به گارسون میده، احتمالا گارسون بعد از حال خوبی که واسش ایجاد شده، غروب که داره برمیگرده خونه سر راه به پیرزنی کمک می کنه،...
این جریان رو میشه به هزار مدل ادامه داد و پیش برد.

یه مثال دیگه:
من به عنوان کسی که دارم به صورت فریلنس زندگی می‌کنم و کارم طراحی وبسایت است، گاهی به مشتریانم زنگ میزنم و در خصوص یک اشتباه محتوایی یا عملکردی در وبسایت باهاشون صحبت می‌کنم، بهشون میگم که مشکلی رو دیدم و اگر اجازه میدین برطرف کنم براتون؟ یا روش حل این مساله اینه، یا مثلا اگر می‌بینم یکی از کارفرمایانم در تولید یک ویدیوی مناسب برای اینستاگرام مشکلی داره، یا اگر از هشتگ‌های مناسبی استفاده نمیکنه یا... سعی میکنم با نیم ساعت بررسی و جستجو، بهش یک راه حل مناسب ارائه کنم، کاری که شاید خیلی از من وقت نگیره و حتی شاید برای خیلی از ما پیش پا افتاده باشه ولی ممکنه مساله جدی‌ای رو در کسب و کار اون شخص حل کنه، شاید باورتون نشه، اما گاهی نتیجه یک تماس تلفنی که می‌تونستم نگیرم، رسیدن به یک پروژه چند میلیونی جدید بوده!

من اسم این کارها رو میذارم «خرده رفتارهای بزرگ»
کارهایی که به خودی خود خیلی کوچیک هستن و انجام دادن و ندادنشون در نگاه اول، نه هزینه‌ای برای ما داره، و نه احتمالا در ذهن مخاطب ما مهم است، اما اگر در زمان مناسب، با نیت مناسب، و با روش مناسب انجام بشه، احتمالا می‌تونه به نتایجی به شدت بزرگ و مفید ختم بشه.

این سبک رفتارها و مثال ها زیاد هست، در روابط عاطفی با پارتنر، در رابطه با خانواده، در رابطه با محل زندگیمون، و از همه مهمتر در رابطه با خودمون، همیشه خرده رفتارهایی هستن که انجام اونا می‌تونه منجر به نتایج بزرگ و قشنگی بشه، و گاهی حتی نتایجی ناراحت کننده!


یک جنرالیست هستم، از هر چیزی آنقدری که کارم راه بیفته می‌دانم، و در هیچ موضوعی متخصص نیستم.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید