من سال ۹۱ نویسنده حوزه علم و دانش تبیان بودم چندین مقاله در آن زمان نوشتم که سعی میکنم چندتا از اونارو توی ویرگول هم بگذارم.
بازیهای رایانهای یکی از سرگرمیهای کودکان، نوجوانان، جوانان و حتی بزرگسالان در جهان امروز ماست. بازی هایی که دیگر محدود به رایانه نیست و کنسول های بازی متنوعی برای سرگرم کردن افراد هر ساله به بازار عرضه می شوند. این بازیهای مهیج و پرجاذبه ساعتها کودک و نوجوان ما را در مقابل صفحه نمایشگر قرار میدهد و او را از دنیای واقعیات به عالم تخیلات فرو میبرد. اما نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است این است که پدر و مادر چه وظیفهای در انتخاب درست بازی رایانهای برای فرزندان خود دارند و اینکه چطور می توانند بازی رایانهای مناسب را انتخاب کنند.
بازی های رایانهای اصولا توسط افرادی طراحی می شود که از رشته های مختلف مانند روان شناسی ، گرافیست، داستان نویس و دیگر رشته ها در کنار هم بازی رو طراحی میکنند و یک هدف دارند که چگونه ذهن فرد بازیگر رو درگیر بکنند و او را در دنیایی که آن ها می سازند وارد کنند.
بنابراین شرکت های معتبری که بازی های رایانه ای می سازند به سن مخاطب، جنسیت،و در چه سطح از تحصیلات و آگاهی که مخاطبشان قرار دارد، بازی رو بسته به گرو های سنی طراحی می کنند که علاوه بر سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت بتواند از نظر آموزشی و یاد دادن توانایی حل مسئله به افراد کمک کند.
این نکته را به یاد داشته باشید یکی از فواید بازی رایانهای مناسب برای فرزند شما دادن توانایی حل مسئله به آنهاست.
احتمالا برای شما این مساله پیش آمده که قصد دارید برای فرزندتان یک دوچرخه بخرید، مسلما سعی میکنید دوچرخهای را خریداری کنید که متناسب با سن او باشد. یقینا اگر دوچرخهای که اندازه آن، حتی کمی بزرگتر از فرزند شما باشد را انتخاب کنید به فرزند خود آسیب وارد می کنید زیرا وسیله بازی رو برای او خریدید که مناسب سن او نیست و باید پیامد و آسیب های آن را نیز بپذیرید.
اینکه کودکان ما چه بازی هایی رو انجام میدن و یا چه بازی براشون مناسبه این کاملا برمیگرده به اینکه پدر و مادر چقدر اطلاع دارند از انواع بازی ها و رده بندی هایی که در این زمینه وجود دارد.
خوبه که والدین وقتی می خواهند برای فرزندان خود بازی رو مشخص کنند و یا اینکه خودشان برای وی بازی رو بخرند به پشت جلد لوح های فشرده بازی و رده بندی سنی آن ها توجه کنند.
سیستمهایی که برای رده بندی افراد در جوامع وجود دارد، نمایانگر الگوهای کنش و کنش متقابل در آن فرهنگهاست. بر این اساس نظام رده بندی سنی بازی های رایانهای در ایران با توجه به فرهنگ جامعه ایران و شرایط و ارزش های خاص آن طراحی شده که جامعنگری و جزیینگری، دو اصل مهم در تبیین معیارها بوده است.
با توجه به این مسائل گروههای سنی در هشت معیار گفتار نامناسب، تبعیض، ترس، خشونت، قمار و شرط بندی، مسائل جنسی، مواد مخدر، مشروبات الکلی و دخانیات، نقض ارزشها مورد بررسی قرار میگیرد. پس پدر و مادرها از این جهت که آیا بازی که تهیه میکنند مشکلی برای فرزند خود دارد یا خیر می توانند با خیال آسوده بازی را بخرند.
پس تعیین نوع بازی، زمان انجام بازی، گذاشتن این زمان به عنوانی سیستمی پاداش گونه برای فرزندتان و همچنین هویتی که فرزندتان در آن بازی میگیرد به عنوان رهنمونی برای والدین برای شناخت بهتر ابعاد شخصیتی فرزندتان می تواند مد نظر قرار بگیرد
خوشبختانه در کشور ما بنیاد ملی بازی های رایانه برای اولین بار در خاورمیانه یک نظام رده بندی سنی بازی های رایانهای را با نام ESRA طراحی و اجرایی نموده است و هدف اصلی از این رده بندی سنی بازی های رایانه ای، مشخص کردن بهترین و صحیح ترین سن برای انجام یک بازی ویدیویی مشخص است. بهترین سن یعنی سنی که در آن، بازی هیچ آسیب روانی و رفتاری نداشته و به ارتقاء و رشد مخاطب کمک مینماید.
بنابراین در سنین پایین تر آنقدر که والدین مسئول تربیت و دیگر موارد زندگی فرزند خود هستند در این زمینه نیز نقش مهمی را دارند. برای مثال ممکن است نوعی از بازی های فکری که بیشتر پدر مادرها فکر میکنن می تواند بازی خوبی برای فرزندشان باشد را انتخاب می کنند و در حالی که این بازی مناسب افراد دوازده سال به بالا می باشد و آن را برای بچه هفت ساله خود می خرند و نتیجه ای که این بازی برای فرزندشان دارد ناکامی است.
زیرا کودک در فضای قرار می گیرد و تلاش می کند که به حل مسئله بپردازد که محیط آن برای سن او طراحی نشده است، در اینجا نه تنها این کودک پاداشی نمیگیرد بلکه به نوعی حس ناامیدی در حل مسائل در او شکل میگیرد و می تواند در اعتماد به نفس وی نیز تاثیر داشته باشد.
در عین حال بعضی از بازی ها دارای صحنه های خشن و تحریک آمیز است .ممکن است برخی روان شناسان بگویند :گاهی اوقات افراد در بازی های خشن به ابراز و ارضا خشمی می پردازند که در محیط بیرون توانایی و امکان بروز آن را ندارند. اما طبق آخرین تحقیقات خشونت در فیلم و بازی به ضرر بچه هاست.بهتر است با انتخاب بازی مناسب با جنس و سن فرزندمان و اطلاع از محتوای بازی از بروز و رشد رفتار ناشایست در فرزندانمان جلوگیری و حتی به رشد بهره هوشی در آنان کمک کنیم.