ویرگول
ورودثبت نام
hamid.hesari
hamid.hesari
خواندن ۳ دقیقه·۴ سال پیش

آیا ماشین آلات زبون ما رو میفهمن؟!

من اواخر دهه هفتاد به عنوان سرپرست نگهداری و تعمیرات یک کارخانه مشغول به کار شدم. از اونجایی که کارخانه بسیار بزرگی بود تنوع و تعداد ماشین آلات زیادی داشت و اغلب اونها هم بصورت استوک از خارج خریداری شده بود و بعد از بازسازی و اصلاح در خط تولید به کار گرفته شده بود و برای همین بسیار زیاد خراب می شدن و نیاز به تعمیر پیدا می کردن.

تیم نِت (نگهداری تعمیرات ) 16 نفر بودیم که شامل پرسنل برق، مکانیک و تأسیسات می‌شد، که سه شیفت کارخانه را پوشش می دادیم. چون اغلب ماشین آلات قدیمی بودن سیستم نگهداری و سرویس آنها را بسیار جدی می گرفتیم تا از بروز عیوب ناگهانی جلوگیری کنیم وتا اندازه ای هم جواب می داد.

تکنیسین نت
تکنیسین نت


من یکی از روش هایی که اونجا آزمایش کردم و خیلی هم جواب گرفتم، این بود که با ماشین آلات دوست می‌شدم و باهاشون صحبت می‌کردم و قبل از اقدام به تعمیر و باز کردن دستگاه، عیبشون رو ازشون می‌پرسیدم. بیشتر وقتها جواب می‌دادن و راحت تر تعمیر می‌شدن و سعی و خطا برای پیدا کردن عیوب کمتر می‌شد.

یادم هست یکی از دستگاه‌های CNC ما مدتی خراب بود. چند روز براش وقت گذاشتم و یک روز از صبح تا عصر مشغول تعمیر و تنظیمش بودم که درست شد و تحویل شیفت شب دادم و به منزل اومدم. فردا اول وقت رفتم از اپراتور دستگاه که داشت میرفت منزل نتیجه کار رو پرسیدم که گفت دو سه ساعتی خوب بود ولی باز در حد 0.1 میلیمتر خطا میزد. منم رفتم سراغ دستگاه و کلی سرش داد و بیداد کردم و گفتم کلی وقت برات گذاشتم و باز داری خطا میزنی و شورش رو در آوردی و از این حرف ها و باهاش قهر کردم و اومدم دفتر کارم. به مسئول سالن تولید پیغام دادم فعلا بصورت موقت با این دستگاه کار کنند تا ببینیم روز چطور است. خلاصه سرتون رو درد نیارم به مدت یک هفته این دستگاه درست کار کرد بدون اینکه بخوایم تغییری و یا تعمیری روش انجام بدیم. مثل اینکه دعوای من روش اثر گذاشته بود و به خودش اومده بود که درست کارکنه!

دستگاه CNC
دستگاه CNC


مشابه این خاطره و تجربه، چند مورد دیگه هم برام اتفاق افتاد که همیشه بچه ها میگفتن تو از کجا فهمیدی عیب این دستگاه فلان چیز است و من می خندیدم و میگفتم خودش به من گفت و اونا هم می‌ذاشتن به حساب شوخی و یا خوش شانسی و یا مهارت! من.

ولی من این رو باور داشتم که یک ارتباط دو طرفه‌ای بین من و ماشین‌آلات برقرار می‌شد و عیب شون رو به من می‌گفتن.

خوشحال می‌شم نظر شما رو هم بدونم که آیا می‌شه با اشیاء ارتباط برقرار کرد یا نه؟!

باتشکر

صنعتارتباطنگهداری تعمیراتتجربه نویسینویسندگی
من حمیدرضا حصاری دانش آموخته مهندسی مکانیک و مدیریت استراتژیک هستم. قریب به 25 سال، در صنایع مختلف فعالیت دارم، که ده سال آن مشاور بوده ام. الان مدرس و کوچ بهینه سازی فرآیندهای تولید هستم.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید