ویرگول
ورودثبت نام
hamid.hesari
hamid.hesari
خواندن ۳ دقیقه·۴ سال پیش

انگیزه ورود به مدرسه استادی!

معارفه مدرسه استادی
معارفه مدرسه استادی


من از دوران نوجوانی و جوانی به برادر و خواهرانم در درسهایشان کمک می کردم. در دهه هفتاد که دانشگاه قبول شدم با تعدادی از همکلاسی هایم موسسه ای راه اندازی کردیم و تدریس خصوصی انجام می دادیم. در دانشگاه هم که با کامپیوتر آشنا شدم بلافاصله مسئول اتاق کامپیوتر شدم و به سایر دانشجویان در برطرف کردن مشکلاتشون کمک می کردم.

بعد هم شروع به تدریس کامپیوتر در چند آموزشگاه کردم. اون زمانها طرح کاد بود و بعضی از دانش آموزان بجای طرح کاد کلاس کامپیوتر می آمدند. من هم سیستم عامل DOS، زبان برنامه نویسی GW-BASIC و FORTRAN آموزش می دادم. بعدها که در صنعت مشغول به کار شدم یا کلاسهای مرتبط با صنعت و ارتقاء شغلی شرکت می کردم و یا برای پرسنل زیر مجموعه‌ام کلاس می گذاشتم و آموزش می دادم.

سیستم عامل DOS
سیستم عامل DOS

به مرور زمان دیدم که در هنگام آموزش دیدن و آموزش دادن اصلا خسته نمی‌شم و بسیار علاقه دارم. سال 1395 یک مؤسسه آموزش برای آموزش و تربیت مسئولین دفاتر و کارمندان اداری بصورت تخصصی راه اندازی کردم. سایتی هم در کنار آن راه اندازی کرده و کلی زمان صرف برگزاری کلاسهای تئوری و عملی نمودم. از اونجایی که دفتر ما در شهرک صنعتی بود و دور از شهر، استقبال زیادی نمی‌شد. سرویس گذاشتم و خلاصه همه جوره فعالیت می‌کردم. در این بین یک پیشنهاد برای راه اندازی کلینک صنعت و مرکز مشاوره صنعتی بهم داده شد و من هم فعالیت های آموزشی را کم کردم و پیگیر آن موضوع شدم. بعد از مدتی دوباره به کار آموزش مسئول دفتر برگشتم ولی این فاصله باعث شد ادامه مسیر سخت شده و مؤسسه تعطیل شود.

مسئول دفتر حرفه ای
مسئول دفتر حرفه ای


ناگفته نماند که همزمان برای بعضی از مؤسسات آموزشی دیگر تدریس می کردم. سال 1398دیدم من که به آموزش دادن و آموزش دیدن علاقه مند هستم، پس مصمم شدم در مدرسه استادی مجموعه بیشتر از یک ثبت نام کنم واین مسیر را یک بار بصورت حرفه ای آموزش ببینم و اجرا کنم.

در جلسه معارفه شرکت کرده و ثبت نام کردم و وارد مسیر جدیدی در زندگی‌ام شدم. از اونجایی که حدود 25 سال هست کار صنعتی می کنم و تجارب خوبی دارم و عاشق تولید و صنعت هستم، آموزش مسائل صنعتی را موضوع استادی قراردادم . یکی از مباحثی که از دهه 80 با آن آشنا شده بودم و بعد ها هم تدریس کرده بودم موضوع پوکایوکه یا خطاناپذیرسازی بود. با بررسی بیشتر و مشورت با اساتید فن به این جمع بندی رسیدم در این موضوع و بسط دادن آن می توانم مؤثرتر باشم و به بخشی از وظایفم در قبال جامعه عمل کنم.

بصورت خاص موضوع استادی ام بهینه سازی فرآیندهای تولید با استفاده از ابزار پوکایوکه است. سایتم را هم با نام POKA-YOKE.NET راه اندازی کردم و الان هم در حال آموزش دیدن و توسعه دادن مهارت های خودم هستم.

اینم از انگیزه من برای ورود به مدرسه استادی و نوشتن و ضبط کردن و ادامه دادن مسیر ...!

باتشکر

استادیانگیزهپوکایوکهخطاناپذیرسازینویسندگی
من حمیدرضا حصاری دانش آموخته مهندسی مکانیک و مدیریت استراتژیک هستم. قریب به 25 سال، در صنایع مختلف فعالیت دارم، که ده سال آن مشاور بوده ام. الان مدرس و کوچ بهینه سازی فرآیندهای تولید هستم.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید