ویرگول
ورودثبت نام
شیرین حمیدی
شیرین حمیدی
خواندن ۴ دقیقه·۳ سال پیش

تجربیات 10 ساله یک بازی ساز ایرانی

معرفی این بازی ساز

"شیرین حمیدی" مدیر پروژه، طراح بازی و انیماتور

10 سال سابقه کار در صنعت بازیسازی
چندین بازی منتشر شده داخلی و خارجی
دیزاینر و مدیر پروژه چندین پروژه متفاوت در شرکت های مطرح ایران
اولین پروژه ای که به صورت مستقل توسط این بازیساز انجام شد, برنده گیم کانکشن 2013 چین شد.

شروع کار این بازی ساز

یازده سال پیش بود که کار خود را در شرکت لوح زرین نیکان(شرکت ناشر بازی های داخلی و خارجی) شروع کردم. یازده سالی که هم نزدیک است و هم دور!
نزدیک، چون همچنان مشکلاتی که برای بازیسازان در آن زمان وجود داشت، هنوز هم پا برجا هستند(حتی بیشتر!) و دور، چون همان مقدار لطفی هم که به بازی سازان داخلی می شد از بین رفت!
در آن زمان نشر بازی های خارجی که برروی پلتفرم های مختلف مثل: پلی استیشن ها، ایکس باکس و رایانه های شخصی بودند، رونق زیادی داشت و شرکت های مختلف ایرانی آن ها را نشر می کردند.
در همان دوره شرکت های بازی ساز ایرانی(که در آن زمان تعدادشان کمتر از انگشتان دست بود)، مشغول ساخت بازی های بزرگ برای رایانه های شخصی بودند. بازی هایی که خلاقیت و علاقه به بازی سازی در آن موج میزد. میزان رضایت کاربران و کیفیت بازی ها در آن زمان با توجه به محدودیت ها و دسترسی نداشتن به خیلی از برنامه ها، بسیار بالا بود. اما بعد از ساخت چند بازی بزرگ بر روی رایانه های شخصی، ساخت این بازی ها به دلایل زیر متوقف شد

- هزینه و زمان ساخت این بازی ها در ایران با توجه به کمبود نیروهای متخصص در زمینه های مختلف بازی سازی، بسیار زیاد بود.
- عدم دسترسی به خیلی از نرم افزار های مهم از داخل ایران برای توسعه دادن بازی ها مطابق با مِتُدِ روز دنیا، باعث افت کیفیت بازی می شد و کاربران، بازی های خارجی را برای بازی کردن ترجیح می دادند.
- دسترسی نداشتن تمام کاربران به رایانه های شخصی.
- کم شدن حمایت از بازی های داخلی .
و دلایل متعدد دیگر که باعث شد، تیشه به ریشه ساخت بازی های بزرگ ایرانی زده شود.
اما تمام این دلایل باعث نشد که عاشقان و علاقه مندان به صنعت بازی سازی در ایران برای محقق شدن رویای خود، که ساخت بازی بود، دست از تلاش بردارند و در همان زمان بود که اولین دوره "انستیتو ملی بازی سازی ایران" شروع به کار کرد و با توجه به کیفیت دوره های اول، اکثر دانشجویان چند دوره اول که در این صنعت ماندگار شدند، در بهترین شرکت های بازی سازی ایران، در حال ساخت بازی های باکیفیت هستند و متاسفانه تعداد زیادی هم، به دلیل سختی هایی که بازی سازان در ایران متحمل می شوند، از ایران رفته و در شرکت های خارجی مشغول به کار هستند.

در همان زمان اپلیکیشنی به نام "کافه بازار" به مردم معرفی شد. اپلیکیشنی که کور سوی امیدی برای بازی سازان ایرانی بود.
همانطور که گفتم ساخت بازی های بزرگ متوقف شده بود و کسانی که می خواستند بازی های کوچکتر موبایلی بسازند، برای نشر بازی خود باید با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کردند و وجود این بستر، نقطه عطفی بود برای از سر گیری کارِ شرکت های قدیمی و شروع به کار شرکت های جدید بازی سازی.


ده سال از آن زمان میگذرد و امروز بالغ بر پنجاه شرکت داخلی بازی سازی به صورت شبانه روزی برای ساخت رویای خود تلاش میکنند، اما هر روز عرصه برای آنها تنگ تر میشود!
ده سال از آن زمان میگذرد و در حال حاضر بیش از صدها نفر از بهترین بازی سازان در زمینه های مختلف بازی سازی از ایران رفته و در شرکت های خارجی مشغول به کار هستند، زیرا عرصه بر آن ها تنگ شده بود!
ده سال از آن زمان میگذرد و بیش از هزاران نفر از بازی سازان و دانشجویان بازی سازی فکر رفتن در سَر می پَرورانند، زیرا برای به واقعیت پیوستن رویایشان باید هزاران موانع داخلی و خارجی را پشت سَر گذاشته و عرصه برایشان تنگ شده است!
ده سال از آن زمان میگذرد و تمام بازی سازان ایرانی علاوه بر داشتن مشکلاتی که از خارج از کشور بر آن ها تحمیل می شود، باید دغدغه مشکلات داخلی را هم داشته باشند و سنگینی این موانع را به دوش بکشند و برای حق طبیعی خود بیانیه بنویسند و امضا جمع کنند، زیرا عرصه برای آن ها تنگ شده است!

کلام آخرِ این بازی ساز

ده سال از آن زمان میگذرد! در کنار هم سعی کنیم فضا را برای بازی سازان کشور باز کنیم و مانعی در پیش روی آنها قرار ندهیم، زیرا با این روند، روز به روز درحال فراری دادن نیروهای با استعدادی هستیم، که روزی حسرت داشتن آن ها را در صنعت بازی سازی کشور خواهیم خورد.
#ده_سالگی_کافه_بازار

ده سالگی بازاربازی سازان ایرانی
مدیر محصول، طراح بازی و انیماتور
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید