ویرگول
ورودثبت نام
حمیدرضا محمدی پور
حمیدرضا محمدی پور
خواندن ۷ دقیقه·۵ ماه پیش

چگونه کتاب‌های روسی را بخوانیم

اگر دوست داشتید میتونید در حین خواندن متن به آهنگ بی‌کلام هم گوش بدید⬇️⬇️

https://www.aparat.com/v/JPLw1


خواندن یک کتاب روسی چه به زبان اصلی و چه ترجمه‌اش برای ما می‌تواند بسیار مشکل باشد، به خصوص کتاب‌های کلاسیک ادبیات روسیه، چون نوع اسم‌گذاری افراد آن کشور با کشور ما و حتی دیگر کشورها بسیار متفاوت هست و این امر باعث می‌شود که خواندن یک کتاب روسی بسیار گیج کننده باشد.

از قبل وبلاگ طاقچه زحمت کشیده‌ و مطلبی در این مورد نوشته‌اند که بسیار مفید و کمک کننده است، پیشنهاد می‌کنم آن مطلب را حتما بخوانید: "اسم و مکافات: چطور موقع خواندن رمان‌های روسی سردرد نگیریم!"

اما خواندن آن مطلب و فهمیدن کاملش هم نیاز به کلی وقت و تمرین دارد و کار به این سادگی‌ها پیش نمی‌رود اما من برای خودم روشی آسان‌تری ایجاد کرده‌ام که حداقل برای من بسیار پرکاربرد است.

این نوع روشِ من بر پایه دو رکن نوشته شده

  • ۱- اینکه معمولاً تعداد اسامی کتاب‌های روسی بسیار زیاد است و اگر همۀ نام‌ها فارسی هم بود باز آدم بعضی از شخصیت‌ها را از یاد می‌بُرد و باز باعث سرگیجه میشد
  • ۲- همان علت پیچیده اسم گذاری روسی.
چقدر کتاب‌های ناب ادبیات روسیه را به علت همین مشکل نام نصفه نیمه رها کرده‌ام، به خصوص در دوران نوجوانی.
چقدر کتاب‌های ناب ادبیات روسیه را به علت همین مشکل نام نصفه نیمه رها کرده‌ام، به خصوص در دوران نوجوانی.


نحوه اجرا کردن روش من

۱- نام را بنویسید

سعی کنید که همۀ نام‌ها یا حداقل نام‌هایی که بیشتر در کتاب تکرار می‌شود را بنویسید، این کار باعث خواهد شد که آن شخص در ذهن شما بماند، مثلاً:

  • یکاترینا دمیتری یونا اسموکونیکوا
  • ایوان ایلیچ تلگین

۲- جنسیت فرد را مشخص کنید

گاهاً اسامی روسی به صورتی هستند که برای ما مشخص نیست که نام مذکر است یا مؤنث و وقتی این را مشخص نکنیم گاهی خواندن برای ما سخت می‌شود، البته خود جریان کتاب به ما خواهد گفت که فرد مورد نظر مذکر است یا مؤنث و چون من معمولاً در فضای دیجیتال یادداشت برداری می‌کنم (آخر توضیح خواهم داد) از ایموجی استفاده میکنم مثلاً:

  • یکاترینا دمیتری یونا اسموکونیکوا♀️
  • ایوان ایلیچ تلگین♂️

۳- بسیار کوتاه توضیح دهید که او کیست

مهم ترین بخش همین است که شما نکته‌ای که یادتان می ماند را درمورد آن شخص بنویسید تا وقتی دوباره به نام آن شخص رسیدید با نگاه کردن به لیست‌تان سریع و راحت یادتان بیاید که آن شخص کیست مثلاً:

  • یکاترینا دمیتری یونا اسموکونیکوا♀️ = خواهر داشا، کسی که به پاریس رفته بود.
  • ایوان ایلیچ تلگین♂️ = شوهر داشا، کسی که اول مهندس کارخانه بود.

۴- اسامی دوستانه(خودمونی) را بنویسید

یکی از مهم ترین بخش‌های اسامی روسی که با نحوۀ اسم گذاری ما فرق دارد، اسامی دوستانه، خودمانی و محبت آمیز است که گاهاً با خودِ اسم شباهتی ندارد، حتما روند کتاب برای شما مشخص می‌کند که اسم محبت آمیز گفته شده برای چه کسی است اما اگر یادداشت نکنید حتما به فراموشی می‌سپارید و نخواهید توانست کتاب را ادامه دهید و به یاد داشته باشید لزوماً هر کس یک اسم محبت آمیز ندارد و گاهی بیشتر است. مثلاً:

  • یکاترینا دمیتری یونا اسموکونیکوا♀️ - کاتیا - کاتیوشا = خواهر داشا، کسی که به پاریس رفته بود.
  • ایوان ایلیچ تلگین♂️ وانیا - وانیوشا = شوهر داشا، کسی که اول مهندس کارخانه بود.

۵- نسبت به کتاب مانور دهید

گاهاً نسبت به کتاب می‌توانید جزئیات بیشتری را هم بنویسید، به عنوان نمونه من مثال‌ها را از سه گانه "گذر از رنج‌ها" اثر "الکسی تولستوی" نوشته‌ام و در کتاب دو جبهه سرخ و سفید بود و گاه یادم می‌رفت که شخص مورد نظر در کدام جبهه است برای همین این جزئیات را اضافه کردم

  • ایوان ایلیچ تلگین♂️ وانیا - وانیوشا = شوهر داشا، کسی که اول مهندس کارخانه بود. (سرخ)
  • مامونتوف ♂️ = فرمانده سپاهیان سفید (سفید)

شاید فکر کنید این کار پیچیده است

شاید فکر کنید نوشتن این همه جزئیات کمی پیچیده و وقت گیر است اما نوشتن این جزئیات برای هر فرد فقط چند ثانیه زمان می‌برد و این کار باعث می‌شود که بتوانید از خواندن کتاب لذت ببرید، اگر یکبار این کار را انجام دهید می‌بیند که چگونه خواندن کتاب آسان شده و هر دفعه این روش را اجرا می‌کنید، نکتۀ مهم دیگری هم هست که با تیتر بعدی توضیح میدم

بیشتر بخوانید: آیا کسی ما را دوست داره؟

من (در تصویر) با تمام وجود خودم به شما می‌گویم که خواندن کامل یک کتاب و به خصوص خواندن تمامی یک کتاب روسی یکی از برترین لذت‌های ممکن است (:
من (در تصویر) با تمام وجود خودم به شما می‌گویم که خواندن کامل یک کتاب و به خصوص خواندن تمامی یک کتاب روسی یکی از برترین لذت‌های ممکن است (:



کجا این جزئیات بنویسیم؟

من خودم اول روی کاغذ این جزئیات را می‌نوشتم اما گاهاً پیدا کردن اسم بسیار خسته کننده بود، مثلاً نامی وجود داشت (ساپوژکف) و من باید بین یکی دو صفحه می‌گشتم و نام آن شخص را پیدا می‌کردم تا بفهمم که مثلاً در فصل یک این شخص چه کسی بوده که من حال به یاد ندارم؛ نکته منفی بعدی اینکه ما گاهاً در حالات مختلف کتاب می‌خوانیم، نشسته، دراز کش و... و کتاب را کنار گذاشتن و بر روی یک کاغذ دیگر نوشتن هم سخت است و هم سرعت کمی دارد برای همین من از کاربرگ نگار گوگل (google sheet) استفاده می‌کنم.

نمونه‌ای از کاربرگ نگار گوگل (google sheet) من
نمونه‌ای از کاربرگ نگار گوگل (google sheet) من


مزایای استفاده از کاربرگ نگار گوگل (google sheet)

  • ۱- از طریق چند دوایس
    معمولاً در این عصر همگی یک حساب گوگل دارند، و وقتی شما حساب گوگل دارید دیگر فرق نمی‌کند برنامه را از طریق گوشی ios یا تبلت اندروید یا از طریق سایت و ویندوز استفاده کنید، تمامی دوایس‌ها به هم مرتبط است، یعنی وقتی شما متنی را با تبلت اندروید نوشتید و با اتصال به اینترنت به روزرسانی کردید، روی گوشی آیفون و کامپیوتر ویندوز شما هم دقیقاً همان نوشته با تمامی جزئیات بالا می‌آید.
  • ۲- جستجو کردن راحت
    شما می‌توانید به راحتی اسامی را جستجو کنید و نیاز نیست که دانه دانه نوشته‌هایتان را چک کنید، از هر طریقی که وارد این برنامه شدید روی "یافتن" (Find and replace) کلیک کنید و نام شخص مورد نظرتان را بنویسد و همان لحظه جستجو انجام می‌شود.
  • ۳- عدم حذف نوشته‌ها و غلط املایی
    یکی از مهم‌ترین نکته‌ها این است که چون نوشته‌های شما در فضای ابری ذخیره شده است هیچ وقت نگران حذف شدن یا گم کردنش نیستید و مهم‌تر اینکه گاهاً ما روی کاغذ چیزی را می‌نویسیم و بعد نمی‌توانیم آن را به درستی بخوانیم و این مشکل دیگر وجود نخواهد داشت.
  • ۴- هم‌رسانی و تکمیل کردن دست جمعی
    وقتی کارتان تمام شد می‌توانید نوشته‌تان را از طریق یک لینک هم‌رسانی کنید تا بقیه هم بتوانند استفاده کنند و بعلاوه این‌ها می‌توانید لینک را روی "نظردهنده" قرار دهید تا بقیه بتوانند روی متن شما نظر بدهند و یا اگر دست جمعی کتابی را می‌خوانید می‌توانید روی گزینه "ویرایشگر" قرار دهید تا دوستانتان هم بتوانند متن را ویرایش و تکمیل کنند.
  • ۵- امکانات بیشتر
    درواقع کاربرگ نگار گوگل چیزی شبیه به اکسل است و کلی ابزار، از نوع فونت تا اندازه، رنگ و... را در اختیار شما قرار می‌دهد که شما به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید.


  • در زیر لینک جلد۳ گذر از رنج ها را که اسامی را نوشته‌ام برای شما خواهم گذاشت، برای یادگیری می‌توانید روی این متن کاربرگ نگار برایم نظری ارسال کنید و با فضای آن آشنا شوید.

کاربرگ نگار گذر از رنجها جلد سوم



البته لزوماً این روش فقط برای کتاب‌های روسی نیست بلکه شما می‌توانید این روش را برای هر کتابی انجام دهید، من عموماً برای اکثر کتاب‌های ادبیات کلاسیک مثلا دیکنز، داستایفسکی و... این کار را انجام می‌دهم اما به عنوان نمونه برای کتاب‌های مدرن آمریکایی این چنین کاری لازم نیست چون معمولا نوع اسامی راحت و تعداد آن کم است.


امیدوارم از خواندن این متن لذت برده و این پست مفید واقع شده باشد، اگر سوالی دارید هز زمان می‌توانید کامنت کنید تا اگر کمکی از دست من ساخته است با افتخار انجام بدهم.


لینک‌ها

۳ پست آخر من:

لیست‌ پست‌های بنده:

ا{نوشته‌های من} - {شعرهای من} - {عاشقانه‌ها} - {چالش هفتۀ من} - {داستان (کوتاه)} - {تنهایی} - {سیاسی، اجتماعی} - {از من} - {اطلاعات پرکاربرد} .


نقل‌قول، تصویر و آهنگ امروز

در درون من همیشه دو ابله وجود داشته است، [...]، یکی بجز ماندن در مکانی که هست هیچ نمی‌خواهد و دیگری تصور می‌کند که در آیندهٔ نزدیک، زندگی ممکن است اندکی کمتر سهمگین باشد.
ساموئل بکت - مولُوی (۱۹۵۱)

گاه تنهایی و جاده (:
گاه تنهایی و جاده (:

Put Your Records On - Ritt Momney

https://aparat.com/v/R8zrE

کتاب‌های روسیکتابخواندنمعرفیپیشنهاد
در زندگی عاشق نوشتن، خواندن، تماشای فیلم و گوش دادن به موسیقی هستم🔶در عين حال سعی می‌كنم نويسنده باشم، هر چند هر كه مینویسه نويسنده‌ست🔶 vrgl.ir/dOH6G
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید