ویرگول
ورودثبت نام
حمید زمانی
حمید زمانی
خواندن ۴ دقیقه·۱ سال پیش

کاربردهای CC و BCC در ایمیل مارکتینگ کسب و کار من

بعد از آشنا شدن با ایمیل مارکتینگ و چند روز مطالعه و تحقیق در مورد این ابزار مفید بازاریابی، به توصیه‌ی آقای طالبی و بعنوان تکلیف دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال تصمیم گرفتم گریزی به کاربردهای CC و BCC در کسب و کار خودم بزنم که به نتایجی رسیدم که خواستم با بقیه هم به اشتراک بذارم. ضمنا این مطلب بعنوان یه تمرین در نظر گرفته شده و ممکنه پر از نواقص باشه. بنابراین پیشاپیش بابت اون نواقص پوزش می‌طلبم.

تعریف CC

قبل از هر چیز، بهتره به زبون ساده و خودمونی به تعریف CC و BCC بپردازم. ابتدا از CC شروع می‌کنم:

توی دنیای ایمیل، CC مخفف Carbon Copy هستش و این اسم از اون جا میاد که در زمان‌های نه چندان دور (و حتی الان در بعضی جاها) از کاربن بین دو کاغذ استفاده می‌شد تا نامه یا متنی که روی کاغذ بالایی می‌نویسیم روی کاغذ پایینی هم کپی بشه. بنابراین در دنیای ارسال ایمیل هم، CC همون کپی ایمیل هستش که می‌تونیم برای چندین نفر بفرستیم. ما اگه یه ایمیل CC شده دریافت کنیم، می‌تونیم لیست آدرس ایمیل افراد دریافت کننده ایمیل رو هم ببینیم. همچنین در این نوع از ارسال ایمیل، دریافت کننده‌های ایمیل گزینه‌ی Reply All در اختیارشون هست و می‌تونن رپیلایی که به ایمیل فرستاده شده می‌زنن رو به اطلاع همه‌ی دریافت‌ کننده‌های دیگه برسونن.

تعریف BCC

بعد از متوجه شدن تعریف CC، حالا نوبت تعریف BCC هستش:

در واقع، BCC مخفف Blind Carbon Copy هستش و راهی برای ارسال ایمیل به افراد مختلف درست مثل CC محسوب میشه. اما تفاوتی که بین این دو شیوه‌ی ارسال ایمیل وجود داره اینه که ما توی BCC برخلاف CC نمی‌تونیم لیست ایمیل دریافت کننده‌های ایمیل رو ببینیم. همچنین برای ریپلای کردن این نوع از ایمیل‌ها، تنها گزینه‌ی Reply در اختیار دریافت کننده ایمیل قرار می‌گیره و فقط می‌تونه به ارسال کننده ایمیل ریپلای بزنه.

موقعیت‌های کاربرد و عدم کاربرد CC در کسب و کار من

بعد از فکر کردن در مورد چگونگی استفاده از قابلیت CC ایمیل در کسب و کار خودم، به نتایجی رسیدم که در پایین بهشون اشاره می‌کنم:

  • زمانی که می‌خوام مشتریانی رو در جریان روند پیشرفت انجام پروژه بذارم که بصورت گروهی پروژه رو ثبت سفارش کردن. در این حالت می‌تونم ایمیل رو طراحی کنم و به شکل CC برای مشتری یا مشتریان بفرستم و همزمان اگه دارم توی یه شرکت یا تیم کار می‌کنم، مدیر شرکت یا تیم رو هم توی لیست گیرندگان ایمیل قرار بدم.
  • زمانی که می‌خوام در ابتدا یا در حین انجام یه پروژه، یه همکار بگیرم و اینو به مشتری هم اطلاع بدم. در این حالت من یه ایمیل طراحی می‌کنم تا بتونم مشتری رو در جریان این تغییر بذارم و همچنین بتون مشتریم بین همکارم و مشتری هم کانکشن ایمیلی ایجاد کنم.
  • زمانی که در کنار پروژه‌ای کار کردن در تیم کوچیکی هم مشغول به کارم و همگی روی یه پروژه کار می‌کنیم و خبر، آپدیت، تغییر یا هر چیزی که لازمه توی پروژه در نظر گرفته بشه و همه در جریانش باشن رو باید اطلاع بدم. در این نوع از CC، من ایمیل رو طراحی می‌کنم و هر چیزی که لازمه در سریع‌تر زمان ممکن به اطلاع اعضای تیم برسه رو توش می‌گنجونم و در حالت CC براشون می‌فرستم تا بتونن به راحتی نظراتشون رو ریپلای بزنن و بقیه هم در جریان باشن.

اما کجاها من نباید از CC استفاده کنم:

  • وقتی که می‌خوام اطلاعات حساس و مهمی رو از یه پروژه توی ایمیل ذکر کنم.
  • وقتی فقط از یه مشتری انتظار دریافت پاسخ ایمیل رو دارم.
  • وقتی که فردی رو، سهوا یا عمدا، توی لیست دریافت کننده‌ی ایمیل قرار میدم که ربطی به پروژه یا مطلبی که توی ایمیل در موردش حرف زده شده نداره.

موقعیت‌های کاربرد BCC در کسب و کار من

در مورد موارد کاربرد BCC در کسب و کار من هم که تقریبا واضح بود به نتیجه‌ی زیر رسیدم:

  • زمانی که می‌خوام به قسمت عمده یا همه‌ی افرادی که توی وبسایت من سابسکرایبر ایمیل هستن، یه ایمیل:

- خبری یا اطلاع رسانی در مورد کارهایی که می‌تونم یا می‌خوام انجام بدم و دقیقا ممکنه همون
چیزی باشه که اونا می‌خوان،

- پیشنهادی و تخفیفی توی موقعیت‌ها و شرایط خاص،

- آپدیتی در مورد بخشی از خدماتی که ارائه می‌کنم،

- هدیه‌ای برای افراد عضو سایت توی روزهای خاص

می‌فرستم. در این حالت اطلاع رسانی به خوبی صورت می‌گیره و دریافت کنندگان ایمیل هم به آدرس ایمیل هم دسترسی پیدا نمی‌کنن و نمی‌تونن Reply All هم انجام بدن.

ایمیل مارکتینگبازاریابی دیجیتالدیجیتال مارکتینگعادل طالبیدوره آنلاین بازاریابی دیجیتال
معلم زبانی که در مسیر گرافیست و بازاریاب دیجیتال شدن هم هست...
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید