ویرگول
ورودثبت نام
Hami Kamali
Hami Kamali
خواندن ۶ دقیقه·۱ سال پیش

بلاخره پای ما هم به ترکیه باز شد...

استانبول مرز اسیا و اروپا
استانبول مرز اسیا و اروپا

سلام به همه و عید همگی مبارک

امیدوارم امسال براتون پر از چمدون و بلیط و خاطرات خوش سفر باشه. در ادامه همین صحبت‌ها من هم دست پر اومدم با معرفی تفریحات بینظیر یکی از زیبا‌ترین شهرهای دنیا، البته تا معرفی شهر مذبور باید یه کم حوصله به خرج بدین.

برای آدمی مثل من که عشق سفره و البته پول کمی هم داره، انتخاب مقصد یه مشکل خیلی بزرگه. من از اونام که هم عاشق تاریخ و معماریم و هم عاشق طبیعت و صد البته غذا و دیگه نگم براتون از کافه گردی و پیاده روی و لمس فرهنگ و زندگی مردم اون کشور از نزدیک که خودش یه پای ثابت سفره. پس شروع کردم به لیست کردن محل‌های انتخابی اما در نهایت یاد این توصیه منصور ضابطیان افتادم که برای کسی که می‌خواد اولین بار یه کشور دیگه رو از نزدیک ببینه ترکیه بهترین انتخابه. چرا که ترکیه از نظر نزدیکی فرهنگ، مسافت، هزینه و خیلی معیارهای دیگه برای مسافرای جوون، کشور مناسبیه. از طرفی ترکیه به دروازه اروپا مشهوره، پس چی از این بهتر؟ اما ترکیه کشور بزرگیه که پراز جاهای دیدنی و تفریحات مختلفه و برای من که نمیتونستم تمام شهرهای ترکیه رو بگردم بازهم مسئله انتخاب پیش می‌اومد. قرار بود بین استانبول، ازمیر،کوش اداسی،انکارا و چند تا شهر توریستی دیگه یکی رو انتخاب کنم. پس شروع کردم به گشتن و جستجو در مورد هر کدوم از این شهرا و تورهاشون. در نهایت با اطمینان کامل شهری که میخواستم رو انتخاب کردم. شهری که برای من همه چیزهایی که میخواستم ببینم و تجربه کنم رو داشت: استانبول. اما انتخاب یه تور خوب با هزینه مناسب و درخواست‌های من یه کم سختتر بود. با سرچ توی گوگل کلی تور برام اومد که آپشن‌های آپشناآپشنهای مختلفی داشتن، حتی گاهی پرداخت هزینه برای بعضی خدمات و گشت‌ها توشون اجباری بود. خداروشکر در نهایت شرکتی رو پیدا کردم به اسم گشتانو که هیچ آپشن اجباری رو نداشت و هزینه‌هاش کاملا معقول بود. از طرفی یه آپشن خیلی عالی یعنی راهنمای تور محلی رو داشت. اهل فن می‌دونن راهنمای محلی یعنی کشف جاهای بکر و لذت خیلی بیشتر از سفر. درنهایت نقد‌های مثبتی که از تورهای استانبول گشتانو خوندم، منو برای انتخاب مصمم‌تر کرد.

اما بریم سراغ خود سفر. تصمیم گرفتم بجای اینکه تیتروار جاهای دیدنی استانبول رو براتون لیست کنم، سلیقه‌ای پیش برم وفکر می‌کنم اینجوری نظم بیشتری داره.

مهم‌ترین بخش کاخ  توپکاپی حرمسرا و موزه جواهرات هستش
مهم‌ترین بخش کاخ توپکاپی حرمسرا و موزه جواهرات هستش

اول از همه برای کسایی که عاشق تاریخ و معماری هستن: خیلی ها به استانبول میگن شهر مساجد و کاخ ها. البته که این اسم کاملا برازندشه. شاید حتی یک هفته هم برای تماشای مساجد و کاخ‌های استانبول کافی نباشه اما من سعی کردم از هر نوع معماری یک اثر رو معرفی کنم. اول همه کاخ توپکاپی رو بهتون معرفی می‌کنم که واقعا مثل یه سفر توی دل تاریخه. یادتون نره توی بازدید از این کاخ حتما موزه جواهرات پادشاهان عثمانی رو هم ببینید. اما اگه همیشه دیدن کاخ ورسای فرانسه براتون آرزو بوده، می‌تونین با تماشای کاخ بیلربیی، دلما باغچه و چراغان به این ارزو برسید.

کاشی‌کاری  دوره اسلامی  که خیلی شبیه به کاشی‌کاری مساجد ایرانیه
کاشی‌کاری دوره اسلامی که خیلی شبیه به کاشی‌کاری مساجد ایرانیه

اما برسیم به مساجد این شهر: قطعا همه ما اسم مساجد باشکوهی مثل ایاصوفیه، عزیز محمد، مسجد کبود (سلطان احمد) یا مسجد سلیمانیه که ارامگاه سلطان سلیمان و همسر معروفش خرم سلطان هست رو شنیدیم، اما شنیدن کی بود مانند دیدن. جالبه بدونین همه این مساجد زیبا و با شکوه در اوج اقتدار پادشاهی سلاطین عثمانی ساخته شدند. (البته بعضی از اونها کلیساهایی بودن که بعدها به مسجد تبدیل شدند.)
دسته بعدی برای افرادی هست که عاشق موزه گردی هستن: من با موزه باستان شناسی شروع می‌کنم که چیزی حدود 1 میلیون قطعه از دوره‌های تاریخی، فرهنگی مختلف داره، و شاید یکی از جذابترین‌ اثارش تابوت اسکندرکبیر باشه که فکر نکنم اسکندراز ما ایرانی‌ها فاتحه بخواد. موزه هنر مدرن و مادام توسو که بیشتر شبیه موزه های اروپایی هستند یا موزه فرش که بهشتی از گل های بافته شده است، هم انتخاب‌های خوبی برای دیدن هستند. البته تا یادم نرفته بگم موزه مولوی خانه گالاتا عصرهای یکشنبه مراسم رقص سماع داره و موزه پرا هم روزهای جمعه بلیطش رایگانه.

اینم تابوت خارق‌العاده اسکندر کبیر (عکس از  گوگل)
اینم تابوت خارق‌العاده اسکندر کبیر (عکس از گوگل)


دسته سوم برای کساییه که عاشق خرید کردن هستند: بازار ادویه و بازار بزرگ استانبول از مشهورترین و زیباترین بازارهای سنتی جهان به شمار می‍رن، جایی که براحتی میتونه تمام پول شما رو از جیبتون بیرون بکشه، پس حسابی مراقب باشید. از طرفی برای اونایی که اهل پاساژگردی هستند، استانبول‌ مال که شعبه‌های متخلفی از برندهای معروف دنیا اونجا مغازه دارن یا پاساز چیچک، انتخاب‌های مناسبی هستند. اما اگر دنبال یه بازار محلی خوب وخودمونی هستید بهتون بازار آراستا رو معرفی می‌کنم، جایی که خود ترک‌ها از اونجا خرید می‌کنن.

محله بالات که جون میده برای عکاسی و فرمالیته عروسی :-)
محله بالات که جون میده برای عکاسی و فرمالیته عروسی :-)

بریم سراغ اونایی که عاشق پیاده‌روی توی سفر هستند: استانبول پارک‌های زیادی داره مثل پارک فنرباغچه،امیرگان یا تپه پیر‌لوتی با اون منظره جذابش که به بام استانبول معروفه. تا یادم نرفته از محله ببک که کنار تنگه بسفر هست، بهتون بگم که شب و روز نمیشناسه و البته رستوران‌های ترک این محله بخاطر غذاهاشون خیلی معروف هستند. اگر هم اهل عکاسی هستید محله بالات رو بهتون معرفی می‌کنم که با ساختمون‌های رنگانگ و زیبایی که داره جون میده برای عکاسی. در کنار همه اینها جنگل بلگراد رو فراموش نکنین که مسیرهای دوچرخه سواری خیلی زیبایی داره که هوش از سرتون می‌بره، از من به شما نصیحت که حتما یه صبح رو بهش اختصاص بدین.

تور کشتی تفریحی با بچه های گروه گشتانو
تور کشتی تفریحی با بچه های گروه گشتانو

اما برسیم به تفریحات آبی که این روزا یه پای ثابت سفرهامون شده: تونل آکواریوم سی لایف توی مرکز خرید فوروم، بلندترین تونل آبی اروپاست که چیزی بیش از 15هزار موجود دریایی رو توخودش جا داده. پارک ساحلی مودا و پلاژهای زیبا و بینظیرش برای شنا یه انتخاب خوب برای بعدازظهره. از طرفی سفر به ترکیه بدون تجربه حمام ترک چیزی کم داره، پس پیشنهاد من به شما حمام خرم سلطانه که یه آپشن فوق العاده برای استراحت بعد از پیاده‌روی‌های طولانی و خسته کننده است. پیشنهاد بعدی من داخلش آب نداره اما به همون اندازه هیجان‌انگیزه: پارک برفی استانبول که نه تنها محل تفریح بچه‌ها بلکه مورد علاقه بزرگسال‌ها هم هست، همیشه و تو هر آب‌وهوایی امکان برف‌بازی، تیوب‌سواری روی برف و اسکی رو برای شما فراهم می‌کنه. تا یادم نرفته بگم نیازی به کاپیشن و دستکش ندارید و همون ورودی بهتون لباس گرم می‌دن تا سرما نخورید. اما اخرین تفریح آبی که میخوام بهتون پیشنهاد کنم، یکی از لذت‌ بخش‌ترین تجربه‌های من از این سفر بود.تور یک روزه کشتی تفریحی با گشتانو روی رودخونه بسفر که پر از موسیقی و رقص وغذا بود. بعد از این تجربه بود که فهمیدم انتخاب تور مناسب میتونه کیفیت سفر شما رو تضمین کنه.

در نهایت باید بگم شهر استانبول زیبایی‌های فراوونی داره که توی این مقاله جا نمی‌شن و این مقاله تنها به بخشی از این زیبایی‌ها اشاره داره. پس اگر تمایل دارید که یه تجربه عالی و کم هزینه از این شهر رویایی داشته باشید، گشتانو رو بهتون معرفی می‌کنم. راهنماهای گشتانو میتونن محل‌های جذاب و بکر استانبول رو بهتون معرفی کنن و یه تجربه عالی براتون بسازن، از سفرهای دریایی و تور کشتی استانبول گرفته تا گشتن جزیره‌های معروف استانبول و شکم گردی با غذاهای ترک. پس وقت رو تلف نکنین و همین الان یه سر به وبسایت گشتانو بزنین و اولین تور استانبول رو برای اردیبهشت رزرو کنین.

سفرتون بسلامت.

حامی کمالی

استانبولسفرنامهگشتانو
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید