یکی از ویژگیهای طراحی حرفهای، هماهنگی و چینش مناسب عناصر است. فرقی نمیکند ۱۰ المان در صفحه داشته باشیم یا فقط ۲ تا، با رعایت اصول طراحی میتوانیم چینشی درست و متناسب با اهدافمان بین این عناصر ایجاد کنیم. چینش درست میتواند نگاه کاربر را دقیقا به سمت المانی در صفحه هدایت کند که میخواهیم. درحالی که چینش بد میتواند کاربر را به سمت دکمه close صفحه هدایت کند!
سری فیبوناچی از عدد ۷ام به بعد با نسبتی در حدود ۱:۱.۶۱۸ رشد میکند و ذهن انسان این تناسب را دوست دارد. به همین دلیل وقتی در طراحی میخواهیم دو عنصر کوچک و بزرگ را در کنار هم استفاده کنیم میتوانیم از این تناسب برای پیدا کردن اندازه آنها استفاده کنیم. مثلا یک مستطیل دارای یک ضلع کوچک و یک ضلغ بزرگتر است یا یک مثلث دارای یک قاعده و یک ارتفاع است، از این تناسب میتوانیم در انتخاب اندازه این اضلاع کمک بگیریم.
برخی از تحقیقات استفاده از این نسبت را در نقاشی، معماری و امور دیگر مهندسی و هنر به حدود ۴۰۰۰ سال پیش نسبت میدهند. بسیاری بر این عقیده هستند که این نسبت از این هم قدیمیتر بوده و ما میتوانیم در آثار بسیاری این را مشاهده کنیم. به عنوان مثال اگر بخواهیم به برخی از معروف ترین آن ها اشاره کنیم: تابلوی مونالیزا و شام آخر از لئوناردو داوینچی، معبد پارتنون و بسیاری از آثار دیگر میتوان آن را مشاهده کرد. برای نمونه نسبت طلایی را می توانید در تابلوی مونالیزا مشاهده کنید.
طراحان، معماران، عکاسها و هر کسی که با هنرهای بصری و تجسمی کار دارد از نسبت طلایی در جاهای مختلف استفاده کردهاند و حالا طراحان UI نیز همین نسبت را در طراحی سایت و اپلیکیشنها استفاده میکنند. در آموزش گرافیک و نقاشی بیشتر از همین شکل حلزونی برای چینش صفحه کمک گرفته میشود. اگر به بسیاری از عکسها و نقاشیها دقت کنید، متوجه میشوید که چرا چینش عناصر به چشم شما زیبا میآیند.
زمانی که میخواهید یک طراحی را شروع کنید. میتوانید روی یک کاغذ جایگاه هر قطعه را نسبت به اندازه و اهمیت آن در صفحه انتخاب کنید. اگر میخواهید از شکل حلزونی در انتخاب نسبتها کمک بگیرید، میتوانید آن را بچرخانید تا دقیقا همانجایی قرار بگیرد که شما میخواهید. اما حتما نباید از این شکل استفاده کنید. فقط اگر دو عنصر را در کنار هم استفاده کردید سعی کنید بخش بزرگتر حدود ۱.۶۱۸ برابر بخش دیگر باشد. ساده است و کاربردی. نه؟
باید دقت کنیم که نسبت طلایی هم مثل هر ابزار دیگری تا حدی و فقط در جاهایی برای ما کاربرد دارد و نباید همیشه و همهجا از آن استفاده کنیم. مخصوصا که درک این تناسب و زیبایی آن، از به کارگیری شکل حلزونی به شکل افراطی بسیار مهمتر است. با تمرین و آموزش طراحی میتوانید به درک بهترین از نسبت طلایی و کاربرد آن برسید.
اگر بخواهیم به طور کلی از استفاده نسبت طلایی در طراحی های خود نتیجه بگیریم، باید در طراحی های خود اصول زیر را رعایت کنید:
ما در همیار آکادمی به طور کامل، نسبت طلایی را معرفی کرده ایم که با مراجعه به صفحه نسبت طلایی میتوانید آن را مطالعه کنید.