ویرگول
ورودثبت نام
حمزه قائم پناه
حمزه قائم پناه
خواندن ۵ دقیقه·۱ سال پیش

شغل مناسبم رو چطور پیدا کنم؟ کار ایده‌آلم چیه؟

به این فکر کنیم که شغل مناسب، احتمالا چه ویژگی‌هایی داره؟ من سه مورد اصلی رو می‌گم، اما همین مسیر رو همراهم بیا و یک قلم و کاغذ بردار و لیست خودتو بنویس.

شغل مناسبم رو چطور پیدا کنم؟ کار ایده‌آلم چیه؟
شغل مناسبم رو چطور پیدا کنم؟ کار ایده‌آلم چیه؟

ویژگی‌های شغل مناسب:

  • دغدغه مالیم رو برطرف کنه.
  • در راستای تاثیرگذاری روی جهان اطرافم باشه (مثلا اینکه یک تاثیر مثبتی توی دنیا ایجاد کنه).
  • از انجامش لذت ببرم (وقتی بهش فکر می‌کنم حس خوبی داشته باشم).

شغل مناسب از نگاه اقتصاد:

یکی از اهداف اولیه ما برای کار کردن اینه که توانایی مالی برای رسیدن به نیازهای اولیه و بعد هم سایر خواسته‌هامون رو داشته باشیم. از نگاه اقتصاد من زمانی موفقیت خواهم داشت که سراغ کاری برم که:

  • نیازی از مردم رو برطرف کنه.
  • اگر سایرین ۴ واحد تلاش برای انجام اون کار می‌کنن، من ۴ منهای x واحد برای انجام اون کار تلاش کنم. این یعنی اینکه من با انرژی و تلاش کمتری نسبت به بقیه می‌تونم اون کار رو انجام بدم.

حالا به نظرتون چطور توی یک کار میشه با تلاش کمتری نسبت به بقیه، خروجی داشت؟ یکم بهش فکر کنین.

وقتی میشه توی یک کار بهتر از بقیه بود که توی اون کار غرق شده باشی، اونقد که هر لحظه از انجامش لذت ببری و هربار با انجام دادنش، چیزای جدید یاد بگیری و خودت رو بهتر کنی. درواقع یعنی ترکیب قوی‌ای از مهارت (تمرین کردن) + علاقه (اشتیاق زیاد). شاید بپرسین استعداد پس چی؟ من در جواب میپرسم که چطور میشه عاشق یک کار شد و هر روز با شوق یادگیری بیشتر انجام دادش و توش استعداد نداشت؟

استمرار کجای کاره؟ استمرار بخشی از تمام ابعاد زندگیمونه. مثل بچه‌ای که راه رفتن رو می‌خواد یاد بگیره و با قدم‌های کوچیک و زمین خوردنش، با تمرین‌های هر روزه‌اش، قهرمان ماراتون شدن رو یاد می‌گیره. تمام مهارت‌های ما دستاورد استمرار داشتن‌مونه. پس به عنوان یک اصل پذیرفتیم که طبیعیه که نمودار رشدمون در محور زمان رشد می‌کنه و باید ادامه داد، استمرار داشت، تا بلخره به نقطه‌ای که لبخند رو لبت بیاره برسی.

ترکیب مهارت + علاقه کجا قایم شده؟

واقعیت همینه، قایم شده، باید پیداش کنی.

مشاور، روانشناس، آدم با تجربه شاید بتونه کمکت کنه، اما واقعا نمیشه مطمئن بود که درست شناختنت و واقعا مسیر درست برای تو رو دارن می‌گن یا نه!

پس چیکار کنم؟ یکم از حسات کمک بگیر و خودت دست به کار شو.

پیشنهاد سرآشپز برای پیدا کردن شغل رویایی

تا بیست سالگی درس خوندی؟ دمت گرم، کار درست رو کردی.

بیست تا سی سالگی رو بذار برای گشتن و پیدا کردن شغل رویایی، بعد ۳۰ سالگی دیر نیست، اما یک فرق داره با قبلش، فرقش اینه که تا قبل ۳۰، معمولا ریسک کردن خیلی آسون‌تره، غالبا مستقل زندگی نمی‌کنی و هزینه ثابتی نداری، فشارها و دغدغه‌های بیرونی کمتری داری و درآمد کار برات اولویت می‌تونه نباشه. البته که من ده روز دیگه ۳۲ سالم میشه و همین الان هم تا جای ممکن این ریسک رو می‌کنم و همین امسال دارم مسیر جدیدی رو تست می‌کنم.

  • گام اول: بگرد. خب حالا یعنی چی؟ چیکار باید بکنم؟ برو سراغ کاری که فک می‌کنی احتمالا دوستش داری (کافیه اسم یک کاری رو شنیده باشی و یکم دربارش تحقیق کرده باشی و به نظرت جذاب بیاد)، یک شرکت پیدا کن که بتونی زیردست یک آدم با تجربه توی اون حوزه کار کنی (حالا اصلا مهم نیست که کارآموزی باشه و حقوق کمی داشته باشه)، تنها هدفت یاد گرفتن اون کاره، هر روز برو سرکار تا یاد بگیری و بهترین توی اون کار بشی.
  • گام دوم: گیر نکن توی اون کار. یادت باشه که هدف پیدا کردن کار مناسبه و داری می‌گردی. پس هر کار رو بنا به سطح پیچیدگیش بین ۶ ماه تا ۲ سال انجام بده. می‌دونم سخته، چون هم وقتی تصمیم می‌گیری وارد کار جدیدی بشی، در واقع تغییر ایجاد کردی و ایجاد تغییر سخته، از طرفی هم وارد حوزه جدیدی شدی که باید دوباره یادگیری رو شروع کنی و همینطور درآمد کمتری داشته باشی. اما خروجیش اینه که به مهارت‌هات اضافه شده و از طرفی با رشد مسیر حرفه‌ایت، هر کار جدیدی که توش وارد بشی، خیلی سریعتر توش رشد می‌کنی. پس خارج شو و کار دیگه‌ای که فک می‌کنی دوس داری رو شروع کن.
  • گام سوم: تجربه کن، تجربه کن، تجربه کن. توی این ۱۰ سال می‌تونی به طور ایده‌آل ۵ تا ۲۰ شغل متفاوت رو تجربه کنی. کلی مهارت توی حوزه‌های مختلف پیدا کردی که غیرقابل تصور از خیلی آدم‌های اطرافت بهتر و با بازده بیشتری کرده‌ات. و حالا درک بهتری از توانایی و علاقه‌هات داری، دیگه خودت می‌تونی سوالت رو جواب بدی. کار ایده‌آلت چیه؟

شغل جاودان من چیه؟

چرا گاهی فک می‌کنیم که ما باید یک شغل ایده‌آل پیدا کنیم که تا آخر عمر ادامه‌اش بدیم؟ مگه دنیایی که توش زندگی می‌کنیم ثابته که قرار باشه ما تا ابد یک شغل ثابت داشته باشیم؟ نسبت به ۳۰ سال پیش چقد شغل از بین رفتن و شغل‌های جدید جایگزین شدن؟ اصلا همه اینا به کنار، من الان یک شغلی دارم که خیلی ازش لذت میبرم و درآمد خوبی هم دارم،‌ چرا نسبت به موقعیت جدید که پیش بیاد و ببینم واقعا برام لذت‌بخش‌تره باز نباشم و نپذیرمش؟

راستش من ترجیح میدم به آینده دور فکر نکنم. عاشق کارمم الان و با جون دل دارم انجامش میدم. از مسیر زندگی لذت میبرم. اگر روزی فک کردم کار بهتری برام هست،‌ حتما میرم و امتحانش می‌کنم.


امیدوارم کمکتون کرده باشم که مسیر خودتون رو ترسیم کنین :)

با عشق - حمزه

شغل مناسبکار ایده آلمسیر شغلیتوسعه فردیکار
مهندس نرم‌افزار و عاشق توسعه فردی - مهندس نرم‌افزار - اکس هم بنیان‌گذار و مدیرفنی و پرداکت استارتاپ کشمون
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید