سلام دوست خوبم
توی اولین اپیزود قول دادم که یک مسیر هیجان انگیز رو با هم شروع کنیم . (الوعده وفا)
اینجا توی دومین قسمت از فصل اول میخواهیم سفرمون رو آغاز کنیم.
اولین کاری که باید انجام بدیم اینه که مسیر رو بشناسیم و بدونیم که در مسیر چه خواهد گذشت. به قول معروف میخواهیم تعاریف رو بررسی کنیم تا بعدا باهاشون راحت تر کار کنیم.
آقای فروید معتقد بود که ذهن (روان) ما از سه بخش اساسی تشکیل شده:
1-خودآگاه: بخش آگاه ذهن ماست که خیلی کوچیک و سطح اختیاراتش محدوده. خودآگاه کارش نظم دادن به افکارمون هست. مثلا اینکه شما دارید این نوشته رو میخونید آگاهانه تصمیم گرفتید که بخونید و این آگاهی از خودآگاه شماست.
2-نیمه خودآگاه: یک بخش بین ناخودآگاه و خودآگاه هست. این بخش مخصوص یادگیری و قوه ادراک ماست. هرچیزی که مشاهده میکنیم یا می اندیشیم از بخش نیمه خودآگاه به ناخودآگاه انتقال پیدا میکنه. و یا بر عکس ممکنه یه اعتقاد یا باوری که در ناخودآگاه هست رو به سطح آگاهی و هوشیاری بیاریم و اونو بیان کنیم.
3-ناخودآگاه: بخشی از ذهن که همه تجریبات و احساسات ما رو در بر میگیره. البته که غیر قابل دسترس هست و دسترسی به اون آن چنان آسان نیست. تمام رفتار و کردار ما به صورت ناخودآگاه با این بخش از ذهن ماست. حتی ضربان قلب ما که به صورت ناخودآگاه کار میکنه با این قسمت در ارتباط هست.
و اما اعتقادات یونگ فراتر از اعتقادات فروید بود. اهل نظر معتقد بودند که هر چه فروید ناتمام گذاشته است، توسط یونگ تکمیل شده است. و اما یونگ چه اعتقادی داشت؟
یونگ هم معتقد بود که روان انسان سه بخش دارد ولی با نظریه فروید کمی متفاوت بود. بخش بندی یونگ به این صورت بود.
1-ایگو - خودآگاه : یونگ معتقد بود که بخش آگاهانه ذهنمون (من) وظیفه نظم بخشی به افکار و احساسات و همچنین مشاهدات را به عهده دارد. تمام مواردی که از آگاهی ما گذر میکنند خودآگاه هستند.
2-سلف - ناخودآگاه شخصی: به اعتقاد یونگ هر چیزی که در سطح هوشیاری ما نیست در ناخودآگاه ماست. ناخودآگاه شخصی حاصل تجریبات خود شخص ماست و شاید تجریبات اجتماعی ما نباشد. این تجریبات در ما عقده ها را تشکیل میدهند.
3-ناخودآگاه جمعی: آخرین دسته بندی روان ما از نظر یونگ ناخودآگاه جمعی بود. وی معتقد بود که تمام تجریبات بشر از ابتدا تا کنون در ناخودآگاه جمعی ما گنجانده شده است و از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است. این میتواند بسیاری از ویژگی ها را برملا کند.