ویرگول
ورودثبت نام
hasanrahimy1472
hasanrahimy1472
خواندن ۲ دقیقه·۲ سال پیش

ذکر شهادت فاطمه زهرا در زمان حکومت امیرالمومنین

هجوم/ چرا امیرالمومنین در ایام حکومتش به کشته شدن همسر خود توسط عمر اشاره نکردند؟

برای پاسخ به این سوال همانگونه که در مطالب قبلی بیان شد مورخین همیشه جانب حکومت و حاکمان را در نقل حوادث تاریخی داشته اند لذا امثال طبری، ابن هشام، ذهبی، ابن کثیر مواردی را که برخلاف عقاید خود بوده در صدد حذف یا انکار آن در کتاب های تاریخی خود بوده اند و موارد آن در جای خود اشاره شده است. لذا اگر ما گزارش تاریخی از این واقعه که چرا امیرالمومنین استناد نکرده بخشی به خاطر وجود چنین مواردی است. اما در مواردی نیز امیرالمومنین به این واقعه استناد کرده اند.

۱- هنگام دفن حضرت زهرا سلام الله علیها خطاب به رسول خدا می فرماید: از این پس اندوه من جاودانه و شب هایم شب زنده داری است تا آن روز که خدا جوار تو را برای من برگزیند.[1]

۲- سلیم بن قیس میگوید: از امیرالمومنین (علیه السلام) سوال کردم ظلم ها و جنایات عمر بن الخطاب را برای من بیان بفرما حضرت فرمود: آیا می دانی چرا قنفذ مانند سایر اعمال مجازات نشد؟ گفتم نه فرمود: هنگامی که فاطمه برای دفاع از من، بین من و مهاجمان مانع شد کسی که فاطمه را با تازیانه زد قنفذ بود. اثر این ضربه تا زمانی که فاطمه از دنیا رفت روی دست او باقی مانده بود، عمر به خاطر همکاری و همدستی قنفذ او را جریمه نکرد.[2]

۳- ابن عباس میگوید: در جنگ صفین، در منطقه ذی­قار نزد امیرالمومنین(علیه السلام) رفتم آن حضرت کتابی را به من نشان داد و فرمود: آنچه در این کتاب است توسط رسول خدا صلی الله علیه واله املا شده و من با دست خودم ان را نوشتم عبدالله ابن عباس می گوید از آن حضرت تقاضا کردم مطالب کتاب را برایم بخواند حضرت علی علیه السلام همه حوادثی را که بعد از رحلت رسول خدا اتفاق افتاده بود از جمله ظلم هایی که به ایشان شده و نحوه شهادت حضرت فاطمه زهرا را از روی کتاب برایم خواند.[3]

بنابراین امیرالمومنین(علیه السلام) در مواردی که گزارشات آن به دست ما رسیده است جریان کشته شدن و نحوه شهادت را متذکر شده است.

اللهم عجل لولیک الفرج

https://vrgl.ir/MhTFe

[1] -کافی، ج۱، ص۴۵۹، کتاب الحجه، باب مولد الزهرا،‌ح۳

[2] - کتاب سلیم بن قیس،‌ص۶۷۴، الحدیث الثالث عشر

[3] - کتاب سلیم، ص۹۱۵، الحدیث السادس و الستون.

امیرالمومنینفاطمه زهراپیامبرابن عباسجنگ صفین
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید