ویرگول
ورودثبت نام
Anonymous
Anonymous
خواندن ۳ دقیقه·۹ ماه پیش

تغییر در کسی ممکن نیست اما درخود چرا هست!


, [30/05/1402 07:25 ب.ظ]

نیت یا هدف؟

همین الان داشتم با مامان صحبت میکردیم که به موضوع خیلی مهم پی بردم که هیچ وقت دیگه بهش توجه نکرده بودم و هیچ کس دیگه ای من ندیدم که در مورد این موضوع به این مهمی صحبت کنه. مامان داشت میگفت که من هفته ای دوبار ورزش میکنم یکی ورزشی که جلوی تلویزیون هست و نرمش میکنم یکی دیگه هم زمانیکه پیاده میرم تا مهد قرآن . تا این حرف رو زد من جرقه ای توی ذهنم روشن شد و شروع کردم به روضه خوندن براش . گفتم مادر من تو زمانیکه پیاده میروی به مدرسه نیتت فرق میکنه نیتت اصلا ورزش نیست. این اصلا نمیشه جزو زمان ورزش گذاشت. براش مثال زدم: خدا گفته قبل از این که میخوای نماز بخونی یا وضو بگیری نیت کن. ببین نیتت اصلا چی هست. نیتت اینه که با خدا خلوت کنی و آرامش بگیری یا جون بگیری از خدا و نعمت هایی که بهت داده یا این که داری سر سریوک میخونی که دِینی سرت نباشه. یا داری جلوی کسی میخونی که بگی من نماز میخونم . این جا هه که نیت مهم میشه هدف مهم میشه. اگه نیت داشته باشی نمازت به دلت میشینه و اگه به دلت نشست این اعمال رو درست به جا اوردی.

بعد براش مثال های بیشتری هم زدم: مثلا تو که میخوای غذا درست کنی قبلش باید نیت کنی باید هدفت این باشه که پسرم که از سر کار میاد من غذای خوشمزه بزارم جلوش اصلا برای شوهمرم غذای خوشمزه درست کنم. اگه هدفم این ها باشه باعث میشه به جای این که پیاز رو با چاقو هول هولکیوک خورد کنم ایده بزنه بسرم که رنده کنم یا به جای این که سیب زمینی رو کلفت پوست بگیرم به جاش با چاقویی این کار رو بکنم که نازک تر پوس بگیره برام. یعنی اگه نیت یا هدف درست داشته باشیم توی کارمون باعث میشه با عشق کارمون رو درست کنیم باعث میشه که غذامون خوشمزه تر بشه باعث میشه که لذت بیشتری ببریم . خب آدم دیگه چی میخواد.

بعد باز هم مثال زدم که آدم اگه بخواد دراز بکشه و خواب بره هم باید نیت کنه و بخوابه. اگه بخواد بره دستشویی هم باید نیت کنه و بعد بره.

باید عادت کنیم که نیت رو توی هر لحظه و هر کاری که میخایم انجام بدیم اولویت قرار بدیم. یه هدف داشته باشیم برای کار هایی که انجام میدیم.


, [31/05/1402 02:47 ب.ظ]

فقط خوبی هاست که میماند


, [31/05/1402 06:39 ب.ظ]

من هیچ وقت نمیتوننم تغییر در کسی ایجاد کنم ولی میتونم درخودم تغییر ایجاد کنم:

بعنوان مثال من هیچ وقت نمیتونم که کاری کنم که ... سر ساعت بیاد شرکت ولی میتونم خودم از فرصتی که تنهام به درستی استفاده کنم و ذهنم رو جوری تغییر بدم که من رو توی این فرصتی که ... نیست چه فایده هایی داره و چه کار هایی رو میتونم استفاده کنم. که تا حدودی تونستم که این کار رو در این فرصت انجام بدم.

یا این که زمانی که بابا صدای تلویزیون رو بلند میکنه ساعت یک شب من چجوری ذهنم رو کنترل کنم که راحت بخوابم من هیچ موقع بابا رو نمی تونم تغییر بدم درستش کنم یا هر چیز دیگه ولی میتونم خودم رو تغییر بدم یا مثلا این که من برم طبقه بالا بخوابم.

من نمیتونم ... یا بچه هاش رو تغییر بدم اما میتونم خودم رو تغییر بدم ذهنم رو جوری تغییر بدم که از بودنشون لذت ببرم.

احساس خوبرشد شخصیتیقبول تغییرغذای خوشمزهسیب زمینی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید