ویرگول
ورودثبت نام
هدایت کمالیان
هدایت کمالیان
خواندن ۳ دقیقه·۲ ماه پیش

سردرآوردن از فیزیک کوانتمی !

اولین بار اسم این کتاب رو توی یکی از سایت ها به عنوان کتاب پیشنهادی دیدم، عنوان عجیب و غریبش نظرم رو جلب کرد وقتی که متوجه شدم که درباره فیزیک کوانتمی هست بیشتر کنجکاو شدم، وقتی که دانش آموز بودم مباحث مربوط به فیزیک کوانتمی معمولا همیشه به صورت خلاصه در فصل های انتهای کتاب های فیزیک درسی میومد، همین میشد که یا ناتمام میموند یا جزو حذفیات امتحانات میموند،اکثریت معلم ها هم که دانش چندانی ازش نداشت فقط به چند تا تعریف ساده ازش بسنده میکردن، به همین خاطر من همیشه کنجکاو دانستن درباره فیزیک کوانتمی بودم.

بعدها چند تا نقد خوب در مورد این کتاب خوندم و متوجه شدم که مسائل فیزیک کوانتمی رو به صورت ساده توضیح داده، چیزی که مدت ها دنبالش میگشتم. مباحثی مثل، برهم نهی، جهان های موازی، گربه شرودینگر، در هم تنیدگی و .... قبلا بارها سعی کرده بودم حداقل خیلی سطحی در مورد فیزیک کوانتمی بیشتر بدونم ولی هر بار به در بسته می خوردم، متاسفانه منبع خوبی گیر نمی آوردم و سایت ها و مقالات اینترنتی و ویکیپدیا ، با اون ترجمه های بی کیفیت و گسسته بودن مطالبشون بیشتر آدم رو گیج و سرخورده میکردن.
این شد که در نهایت دل به دریا زدم و کتاب رو خریدم ( البته به سختی ، چون تقریبا کسی نمی شناختش سایت های فروش کتاب هم موجود نداشتن )

این کتاب ابتدا مختصری درباره تاریخچه و بهتره بگم داستان و دلایل پیدایش فیزیک کوانتمی صحبت میکنه و بعد یه سری از مسائل و پدیده های فیزیک کوآنتمی رو شرح میده.
ولی به نظر من اصل مطلب مسائلی هست که بعد از این در ادامه کتاب میاد، مطالب جالب و عجیب و غریب، بطور کلی انگار یه پلی زده میشه بین دنیای فیزیک و فلسفه. فلسفه و فیزیک اینقدر به هم نزدیک میشن که قابل تفکیک نیستن.

و همین موجب میشه که این کتاب نگرش شما رو به دنیای پیرامون تغییر بده . شما رو حیران و سرگردان میکنه و درحالی که به برخی از سوالاتتون جواب میده ولی در عوض دایره نادانسته ها و سوالات تون رو صدها برابر گسترش میده.

به نظر من این درست همون هدف نویسنده ست، این که عینک فیزیک کوانتمی رو روی چشم های شما بزاره تا دنیا رو جوری ببینید که اون داره میبینه.

کتاب حجم کمی داره، اما خوندنش نیاز به حوصله و دقت داره، ترجمه ای که من خوندم واقعا خوب و روان بود و زحمت بسیار زیاد روش کشیده شده بود ولی به شخصه گاهی اوقات یک صفحه یا پاراگراف رو چندین بار میخوندم تا متوجه بشم ! از این لحاظ میشه گفت کتاب سنگین هست و به درد هر کسی نمیخوره. و نیاز به خواننده علاقه مند داره.

نکته جالبی که بعد از خوندن این کتاب برام پیش اومد ، تماشای فیلم "اوپنهایمر" بود. کتاب تقریبا در همون مقطع زمانی فیلم روایت میشه. و خب خوندن این کتاب دید و دانش بیشتری بهم داده بود و باعث شد که از فیلم لذت بیشتری ببرم.

در نهایت اگر من مثل من کنجکاو بیشتر دونستن درباره فیزیک کوانتم هستید خوندن کتاب هلگولند رو حتما توصیه میکنم.

کتابفیزیک کوانتومفیزیکفیزیک کوانتمی
an under developing developer who may write about anything !
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید