ویرگول
ورودثبت نام
Hediye Irankhah
Hediye Irankhah
خواندن ۲ دقیقه·۲ سال پیش

کورس تفکر استراتژیک لینکدین یا کار در کتابفروشی؟

امروز اول آبان ماه 1401، اولین روز پاییز واقعی امسال... بعد از گذشت یک ماه از پاییز بالاخره باد و بارون زد و من در اولین روز ماه تولدم، طبق روند تکراری هر سال،توشه‌ی سال اخیر زندگیم رو سبک سنگین می‌کنم و سبک سنگین می‌کنم...

یک سال اخیر در کتابفروشی مشغول بودم...

چند روز پیش در راستای تلاش برای ارتقای مهارت‌های نرم و سخت ( soft skills and hard skills) رفتم تو سایت لینکدین، روی کورس ( course) تفکر استراتژیک ( Strategic Thinking) کلیک کردم خانم دوری کلارک (Dore Clark) شیک با تیپ تیپیکال استارت آپ خارجی شروع کرد به زبان ساده بگه تفکر استراتژیک یعنی به پرسش کشیدن اما نه هر به پرسش کشیدنی، پیش نیاز این پرسشگری مشاهده گر بودنه... یعنی تویی که تو شلوغی‌های روزمره میدویی و لیست کارهات رو تیک میزنی... یه دقیقه صبر کن نگاه کن ببین راه بهتری که سرعت و دقت کارت رو بالا ببره میتونی پیشنهاد کنی؟ و غیره.

اما در واقع به نظر من این کورس‌های رنگ و وارنگ که نکته درستی رو هم مطرح می‌کنن ناکارآمد میان یا حداقل اونقدر که لازمه تاثیری تو ارتقای تفکر استراتژیک فرد ندارند... به نظرم تو دنیا امروز همچی رو سریع و آماده و لقمه شده می‌خوایم، مکالمه زبان در 14 روز، موفقیت در 64 روز، یافتن پارتنر خوب در 34 ساعت!!! مهارت بین فردی در 2 ساعت و ربع کورس لینکدین :) اما غافلیم که مهارت‌ها و تجربه‌ها آرام آرام در لایه‌های فکری و رفتاری ما جا می‌گیریند و من نمیتونم با دیدن 2 ساعت کورس در شرایط واقعی استراتژیک فکر کنم اما بعد یکسال مشاهده ، تجربه، تمرین و انجام دادن چند باره و چند باره یک کار بتونم باگ اون روند رو پیدا کنم و براش آلترناتیو بهتری پیشنهاد کنم که باعث بهتر شدن کار خودم و در نهایت مجموعه‌ام بشه.

مثل غذا پختن میمونه، بار اول 4 تا قابلمه و 3 تا ماهیتابه و 2 تا آبکش و تخته برش کثیف دورت ریخته و 5 ساعت تو آشپزخونه‌ای اما هر بار که ماهرتر میشی سرعت و دقتت هم میره بالاتر و با خلاقیت‌های کوچیک روند پخت رو سریع تر میکنی تازه دفعه‌های بعد وسطش ظرفات هم شستی، شاید تونستی یه زنگ هم بزنی دوستت :)







تفکر استراتژیکلینکدینمهارت فردیتجربه
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید