ویرگول
ورودثبت نام
حسام پورقاضیان
حسام پورقاضیان
خواندن ۸ دقیقه·۶ سال پیش

ابرآروان یا دیجیتال اوشن(ابرفا)

پیش نوشت : این مطلب برای دو سال پیش هست ، از اون زمان تا امروز تغییرات زیادی سرویس آروان داشته همچنین امکانات جدیدی به ابرآروان اضافه شده ، که پیشنهاد میشود خودتون یکبار از وب‌سایت‌شون دیدن کنید . همچنین شرکت های جدیدی هستند که خدمات ابری ارائه میکنند که حق انتخاب بیشتری برای ما ایجاد میکنند .



جرقه استفاده از سرویس ابرآروان توی نمایشگاه الکامپ خورد ؛ بعد از صحبت با غرفه ابرآروان و پکیج هاشون و صحبت در مورد نسل جدید سرویس و محصولاتشون ، ترغیب شدم که برای مدتی سرویس هاشون رو تست کنم.

ابرآروان رو از سال قبلش میشناختم ، هم یکی دو نفر دوستان برنامه‌نویس اونجا بودن هم توی همایش حضور داشتن و هم آگهی های استخدامشون روی جابینجا دیده بودم. خودم هم دوست داشتم فرصتی بوجود می اومد و همکاری ای باهاشون میداشتم .

بعد از چندین بار پیگیری از شهریور تا همین اواخر (نیمه مهر ماه) بالاخره سرویس رایانش‌ابری راه اندازی شد.
و برای اکانت من بصورت دستی این سرویس فعال شد.

به خاطر نوسان ارز و پیکربندی اولیه و اماده نبودن بخش فنی سیستم چند هفته ای تحویل سرور ها به تاخیر خورد

فعلا توی فاز اول از دیتاسنتر آسیاتک استفاده کردن و تنها گزینه برای انتخاب همینه ولی قول هایی دادن که یک دیتاسنتر اروپایی هم اضافه کنند.

یک سال و نیم هست که از طریق سایت ابرفا ، از سرورهای دیجیتال‌اوشن استفاده میکنم و دراپلت هام رو مدیریت می‌کردم.
از همون لحظه اول استفاده از این سرویس از کیفیت و پشتیبانی سایت ابرفا لذت بردم. همچنین قیمت های سرویس پایه نسبت به قیمت دلار سال پیش از قیمت سرویس پایه ابرآروان ارزونتر بود (حدود ماهی 29 هزار تومان).

داشبرد مدیریتی ابرفا خیلی ساده و شیک پیاده شده بود و کاربر توی لحظه اول گیج نمیشد و میدونست باید کجا بره و بعد از ساخت دارپلت به راحتی به همه ابزار های مدیریتی دسترسی داشتیم (هیچ وقت حساب کاربریم توی خود دیجیتال اوشن تایید نشد به خاطر تحریم های کشور و طبیعتا با همه ابزار ها آشنایی ندارم.) و کمبودی احساس نکردم ، و پشتیبانی سایت هم 24 ساعته پاسخگو بودن و مشکل ها رو برطرف میکردن و اگر راهنمایی لازم بود انجام میدادن.

تنها نگرانی که ابرفا توی دید اول بهم داد پیام هشدار استفاده از سرویس و احتمال حذف دارپلت از سوی امریکا بود (که مشکلی پیش نیومد توی این یک سال) :
با توجه به اینکه دیجیتال اوشن شرکت امریکایی می‌باشد لازم است تمامی کاربران حتما بکاپ روزانه از اطلاعات خود داشته باشند و ابرفا به عنوان واسط پرداخت مسئولیتی در قبال دیتا کاربران ندارد.

اما الان که تصمیم به تغییر سرور به ابرآروان رو دارم دوباره نگرانی مسئولیت نگهداری دیتای سرور توی من زنده شده ، که ایا با توجه به وضعیت ایران و اعمال فشار ها حتی اگر ابرآروان در این زمینه از کاربر خودش حمایت بکنه ، ایا آسیاتک هم تضمین این موضوع رو میده که سرور ما (ابرک) بدون هیچ هشدار قبلی ای یکدفه ناپدید نشه و یا دسترسی ما به اطلاعات محدود نشه ! و یا علیه خودمون استفاده بشه ؟


چند روز قبل که دسترسی من فعال شد ، یک ابرک ساختم ، نام کاربری و رمز عبور داخل همون صفحه با تاخیر قابل ملاحضه ای نمایش داده میشد ، که ممکن بود کاربر متوجه نشه و پنجره رو ببنده یا با کلید در صفحه Modal بسته بشه و دوباره مجبور به ساخت یک ابرک دیگه بشه ، با توجه به اینکه فعلا امکان ریست پسورد در داشبورد مدیریتی وجود نداره .

موقع ساخت ابرک ، یکی از ایتم هایی که توجه تون رو جلب میکنه امکان ساخت ابرک ویندوزی با نسخه 2016 و 2012 هست که خیلی مورد استفاده هست. حتی امکان استفاده از سیستم عامل دلخواه خودتون هم وجود داره و میتونید image سیستم عامل رو اپلود کنید و یا از سرور فعلی بک‌اپ بگیرید و اینجا بارگذاری کنید و با کمی پیکربندی دوباره ، خیلی راحت به کارتون ادامه بدید . و گزینه خیلی مناسبی هست که مخاطب رو جذب بکنه که به سرور های ابرآروان سوییچ بکنه .

گزینه دیگه ای که به چشم میخوره بعد از ساخت ابرک کنسول هست که با یک کلیک ارتباط با سرور برقرار میشه و برای تازه کار های خیلی خوبه و یا توی شرایط بحرانی میشه بدون ابزار خاصی سرور رو کنترل کرد.

بلافاصله nginx رو نصب کردم و ufw رو فعال کردم و بوم! هرکاری میکردم صفحه اول nginx رو نمیدیدم کلی کلنجار رفتم و تنظیمات رو دستکاری کردم ufw رو غیرفعال کردم جوابگو نبود . همه چی رو پاک کردم دوباره نصب کردم ، ابرک را بازسازی کردم ؛ دوباره امتحان کردم ، نشد ! ، یه ابرک دیگه ساختم دوباره امتحان کردم نشد. با پشتیبانی تماس گرفتم و متوجه شدم که بصورت پیشفرض بخشی از لایه امنیتی ابرآروان ؛ فایروال ، برای سرور ها فعال هست و هماهنگی خوبی هم ابرآروان ایجاد کرده و خیال ما رو از خیلی حملات و مشکلات راحت کرده (همانند دیجیتال اوشن) .

در داخل ایتم های داشبرد بخشی به اسم فایروال وجود داره که میشه تنظیمات پرت ها رو برای هر ابرک کنترل کرد و میشه دسته‌های متفاوتی ایجاد کرد و برای هر ابرک بصورت پیشفرض تعیین کرد ولی امکان تغییر دسته فایروال بعد از ایجاد فعلا وجود نداره.
بصورت پیش فرض دسترسی ssh و پورت 22 فقط مجاز هست و بقیه پورت و پروتکل هارو باید ورودی و خروجی مجاز رو تعیین کنید.

دومین مشکلی که باهاش رو به رو شدم که ارتباطی با آروان نداشت و به کشور مورد تحریممون بر میگشت ، استفاده از سرویس هایی بود که با سرور های خارج کشور راحت استفاده میکردیم ولی برای استفاده از دیتاسنتر داخل کشور نیاز بود که حتما پروکسی تنظیم بشه و DNS ها تغییر پیدا بکنه . که امیدوارم یک دیتاسانتر خارج از کشور به لیست اضافه بشود.

سیستم عامل های پیشفرضی که ابرآروان استفاده میکنه توزیع های بدون تغییر و خام هست که نیاز داره همه چیز رو شما تنظیم کنید که در دراز مدت قابل حل است و خود تیم آروان تغییرات جزئی رو اعمال میکنند ولی همچنان انتخاب گزینه استفاده از سیستم عامل دلخواه میتونه خیال همه رو راحت بکنه.

و یا امکان راه اندازی ابرک با یک کلیک(one click) خیلی برای کاربر راحت میشه که به سرعت سرویس که میخواد برای مدت کوتاه استفاده بکنه با تنظیمات اولیه مناسب در دسترسش قرار بگیره.

داشبورد مدیریتی که در نسخه‌ی آزمایشی باهاش رو به رو هستیم خیلی نواقص داره که بعضی هاشون رو به تیم فنی انتقال دادم و امیدوارم که از نظر عملکرد در دراز مدت بهتر بشه.


ابرآروان میتونه علاوه بر سیستم های IssS از روش FaaS هم استفاده بکنه مثل Azure و AWS که امروزه خیلی پرطرفدار شده.

چه مایکروسافت ، چه آمازون و چه دیجیتال اوشن و یا حتی ابرآروان ، به خطر کیفیت بالای سرویس ها و تنوع و گستردگی سرویس هایی که به کاربر هاشون میدن و قیمت خیلی پایینشون(از 5 دلار درماه یا $0.007/hr ) و دسترسی سریع و راحت بودن استفاده از خدماتشون مشهور شدن ، زمان تحویل یک سرور یک تا سه روز کاری زمان میبرد الان کامل اتوماسیون شده و با چند کلیک ساده اماده استفاده میشه و در هر زمان و هر لحظه میتونه کانفیگ متفاوت تری رو برای خودش انجام بده و به میزان استفاده ای که از سیستم کرده هزینه پرداخت بکنه و هر لحظه بتونه سرویس رو پاک بکنه و ابرآروان میتونی طیف کاربر های بیشتری رو به این روش جذب بکنه که اشنایی با این سرویس ها رو نداشتن.

قدم خیلی مهمی ابرآروان برداشته و با توجه به تیم فنی خوبی که داره و سابقه خوبی که از خودش ایجاد کرده میتونه تاثیر خوبی در این سیستم بگذاره و جا برای توسعه خیلی زیاد هست .


توجه : وبسایت ابرفا خیلی وقته غیرفعال شده است و همچنین سرویس IaaS ابرآروان بهبود های زیادی داشته نسبت به گذشته و هم‌اکنون ملاک مناسبی برای مقایسه نمیباشد.



ابرآرواندیجیتال اوشنسروربررسیابرفا
توسعه دهنده نرم افزار
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید