هیات دانشجویی سفینة النجاة
هیات دانشجویی سفینة النجاة
خواندن ۶ دقیقه·۸ ماه پیش

خلاصه کتاب طرح کلی جلسه شانزدهم(رستاخیز اجتماعی نبوت))

جلسه شانزدهم:رستاخیز اجتماعی نبوت

باطل نابود شدنی است.

حضرت آیت الله خامنه ای در سومین جلسه از مباحث نبوت، پس از بیان فلسفه نبوت، آثار نبوت بر نبی (بعثت در نبوت)، به آثار نبوت بر اجتماع پرداختند:(بعد از آنی که این انقلاب در او به وجود آمد، آن وقت نوبت آن است که همین انقلاب در محیط خارجی انجام بگیرد. همان تحولی که در روح نبی ایجاد شد، باید به یک شکلی با یک وضع خاصی ،در متن واقعیت اجتماع انجام بگیرد و این همان مطلبی است که ما اسم آن را گذاشتیم رستاخیز اجتماعی نبوت .)حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه با ذکر دو نوع جامعه اجتماعی در بشریت، تفاوت حکومت جاهلی و حکومت نبوی را شرح داده و انبیاء را تبدیل کننده جامعه طبقاتی به توحیدی دانستند؛ در نهایت با بررسی اختیار انسان، مجموعه قوانینی تحت عنوان حق را جهت راهنمایی بشر تعریف کردند و حق را قانون منطبق بر سرشت و باطل را قانونی خلاف فطرت دانستند.

تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْمُبِينِ (قصص/۲)
این است آیه های کتاب روشن.
نتْلُوا عَلَيْكَ مِن نَّبَإِ مُوسَى وفِرْعَوْنَ بِالْحَقِّ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ (قصص /۳)
بخشی از ماجرای عظیم موسی و فرعون را بر طبق حقیقت بر تو فرو میخوانم برای مردمی که می گروند.


روش قرآن بر این است که در هر قسمتی که ماجرای پیغمبری را نقل میکند، از هر بعدی که به داستان نگاه میکند ، یک منظور خاصی دارد و به تناسب همان منظور است که یک قسمت مخصوصی از این داستان را انتخاب میکند برای نقل کردن .اینجا یک قسمت خیلی کوتاهی را ذکر می کند، برای این است که یک منظور خاصی دارد و آن ،مسئله غلبه ی حق بر باطل است. اینی که بر تو بیان میکنیم و میخوانیم، بی فایده وكم اثر نیست ،بلکه برای مؤمنینی که به تو گرویده‌اند به شدت مؤثر و مفید و سودمند است. آنها وقتی که این داستان را با این بینش شنیدند و سنت الهی را در این زمینه فهمیدند، راهشان را مشخص و معین میکنند.

إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِي الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعًا يَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِّنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْنَاءَهُمْ ويَسْتَحْيِي نِسَاءَهُمْ إِنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ (قصص /4)
همانا فرعون برتری میگرفت بر روی زمین و مردمان را به طبقه و گروه ها تقسیم کرد. یک طبقه را مورد ستم و در پنجه ی ضعف و ناتوانی میگرفت پسران آنان را میکشت و زنانشان را زنده نگه می داشت. همانا او از مفسدان (تباه کنندگان فطرت و زندگی و جهان )بود.

فرعون در زمین برتری جست، بزرگی طلب کرد برای خود ،عُلُو گرفت، یعنی چه علو گرفت؟ در این سطح برابر انسانها، یکهو بلند شد، نشست روی آن طاقچه، خودش را بالاتر از دیگران گرفت. همه برابر بودند، همه هم سطح بودند، او برتری گرفت بر دیگر بندگان .فرعون خودش را در درجه بالا گذاشت، مردم زمین را هم تقسیم بندی کرد،طبقه بندی کرد، گروه گروه کرد. یک عده را نزدیک تر به خودش طبقه هامان و طبقاتی مشابه او، یک طبقه پایین تر ... عده ای از مردم جامعه را و یک طبقه ی از اینها را به شدت در پنجه ی ضعف و ناتوانی نگه داشت انداختشان به کام ضعف به کام ناتوانى، (يستضعفُ ) ضعيف شمرد اینها را،خوار گرفت اینها را، به تعبیرات گوناگون حاصلش این است که اینها را در جامعه از همه ی امکانات رشد و ترقی محروم کرد،از همه ی امکانات .جوانهای آنها را میکشت نمی گذاشت نسل جوان اینها رو بیایند، احساس میکرد که در میان اینها حرکتی و هیجانی هست و می دانست که آن کسی که بتواند این حرکت و هیجان را به آخر برساند، نسل جوان است.... میدانست که در میان همین جوانها، موسایی بناست پدید بیاید و آن موسی است که عاقبت، جهان را بر او دگرگون و منقلب خواهد کرد می فهمید که بالاخره در میان این نسل جوانی که در جامعه ی فرعونی، میان بنی اسرائیل هستند با شور و ایده و خروش فراوان عاقبت اینها یک موسایی، یک انسان بزرگی، یک مرد فداکاری میانشان پیدا خواهد شد و از این میترسید؛ لذا جوان ها را می کشت. زنانشان را زنده نگه میداشت یا برای اینکه فاسد کند اینها، را یا برای اینکه نسلشان را به فحشا بکشاند، یا برای اینکه آن سلامت نسبشان را از بین ببرد.

ونُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ(قصص /۵)
و اراده بر آن است که بر مستضعفان و آنان که در پنجه ضعف و ناتوانی نگاه داشته اند، منت نهیم و آنان را رهبران و پیشوایان (زمامداران) قرار دهیم و آنان را میراث بران حکومت و قدرت) بسازیم.

فرعون یک چنین وضعی دارد که در آخر آیه می گوید: «إِنَّهُ کانَ مِنَ المُفسدین» همانا و به یقین او از مفسدان و فساد انگیزان بود. فساد در فطرت ایجاد میکرد، فساد در جامعه ایجاد میکرد، فساد در جهان ایجاد میکرد... حالا در مقابل حق چه؟ اراده ی خدا بر چه و سنت الهی بر کدام جهت قرار گرفته است؟ «و نرید»و می خواهیم ما، یعنی سنت و اراده ی تکوینی ماست، «وَنُرِيدُ أن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ»؛ نمی گوید و اردنا، آن وقت درباره ی بنی اسرائیل این اراده را کردیم، نه برای همیشه است، همیشه ی تاریخ. خواسته ایم ما و میخواهیم که منت گذاریم بر همان مستضعفان بر همان طبقه ای که در پنجه ی قهر و اسیر چنگال ضعف و ناتوانی بوده اند، بر سر آنها میخواهیم منت بگذاریم و آنها را از آن پستی نجات بدهیم از استضعاف خارجشان کنیم .آنها را از دنباله روی اجتماع، از تابع بودن به پیشروی و زمامداری و متبوع بودن برسانیم، مستضعفین زمین را مسلط کنیم بر عالم، بر قدرتمندان زورگو.

وَنُمَكِّنَ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَنُرِى فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَجُنُودَهُمَا منْهُم مَا كَانُوا يَحْذَرُونَ(قصص /۶)
و آنان را در زمین، متمکن و مستقر نمائیم و به فرعون و هامان و سپاهیانشان چیزی را که از آن پرهیز می کردند، بنمایانیم.

اینها نمایشگر یک طبقه اند، فرعون اگر چه مربوط به طبقه ی عالیه است، اما چون شخص برجسته ی طبقه ی عالیه است، مثل طبقه ی ممتازه ای است که هامان هم تحت اختیار اوست، تحت استثمار اوست.و هامان سمبل و نمایشگر یک طبقه ی دیگری است، طبقه ای که همه ی امکانات و نیروهایشان را در خدمت فرعون به کار می برند. «مِنْهُم» از این مستضعفین، «ما كَانُوا يَحْذَرُونَ» آنچه از آن پرهیز داشتند. همانی که فرعون از آنمی ترسید، آن را بر سرش بیاوریم؛ همانی که هامان از آن گریز و پرهیز داشت، آن را بر سرش بیاوریم.یعنی این قدرت ها را از آنها بگیریم، بدهیم دست مستضعفین، بدهیم دست خاک نشینان، بدهیم دست مستمندان. که البته همیشه مستمندان در هر جامعه ای اکثریت آن جامعه را تشکیل می دهند. این هم اراده ی پروردگار.

پیغمبرها نظام جاهلی را برای اینکه طبقاتی بودن را، ظالمانه بودن را، استثمارگرانه بودن را، غیر انسانی بودن را، و از این قبیل نقاط منفی را مشخص کنیم، بهترین کلمه، کلمه ی جاهلی ست؛ جاهلیت یعنی نظام غیر عادلانه ی غیر فطری غیر انسانی را، میخواهند تبدیل کنند به نظام الهی، به قواره ی اجتماعی توحیدی؛ می خواهند تبدیل کنند به اینکه جامعه قلمرو حکومت خدا باشد، نه قلمرو حکومت هوس‌ها و هوی ها، این حاصل کار پیغمبرهاست. پیغمبرها می آیند تا نظام اجتماعی غلط را تبدیل کنند به نظام اجتماعی صحیح، شعار توحیدشان هم به همین خاطر است، مبارزاتشان با طواغیت هم به همین جهت است. مبارزات طواغیت با آنها هم به همین جهت است.

برای شرکت در مسابقه از طریق این لینک اقدام کنید.

برای کسب اطلاعات تکمیلی به فضای مجازی هیئت مراجعه نمایید.

تلگرام | اینستاگرام | بله | ایتا

انبیانبوتتوحید
هیئت دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید