ویرگول
ورودثبت نام
حسین فغانپورگنجی
حسین فغانپورگنجی
خواندن ۳ دقیقه·۲ سال پیش

دزد جان!

هر یک از این شیرها یک کنترل کننده آسان و مطمین برای مصرف گاز شهری می باشد.
هر یک از این شیرها یک کنترل کننده آسان و مطمین برای مصرف گاز شهری می باشد.

چند سال اول بازرسي گاز، وقتي كاري مورد تأييد قرار مي‌گرفت، بلافاصله برگه‌هاي تأييديه را مي‌نوشتيم و مهر و امضا مي‌كرديم و به همراه يك نسخه نقشه كار اجرا شده به دست مالك یا نماینده او مي‌داديم تا جهت انشعاب گیری به اداره گاز ببرد. نسخه های دوم تأییدیه و نقشه را همراه چک لیست بازرسی و طی گزارشی تحويل دفتر نظام مهندسی برای اطلاع و بايگاني می سپردیم. در همان دوران، یک پروژه ای را که تأييد کردم مالك خيلي زود رفت دنبال بقيه‌ي كارها و پول كنتور گاز را واريز كرد. دو روز نشده بود كه پيمانكار نصب كنتور گاز براي وصل كردن انشعابِ ساختمان اين آقا اومد.

من در صف يك نانوايي لواشي ايستاده بودم كه تلفن همراه من به صدا در آمد و فردي با لحن طلبكارانه گفت: آقاي مهندس! شما چطور كار زير تست نرفته رو تأييد كردين؟! صدا آن قدر بلند بود که نظر چند تن از مردم در صف نان را به خود جلب کرده بود.

گفتم: كدام كار؟ شما كي هستيد؟

- من كنتوربند شركت گاز هستم و الان كنتور منزل فلاني‌رو بستم. شير اصلي رو كه باز كردم گاز شُرشُر توي اتاق در مي‌رفت!

خوشبختانه از آنجاییکه به تازگی این بازدید صورت گرفته بود حضور ذهن قوی داشتم. قدم زنان از صف نانوايي فاصله گرفتم.

گفتم: يادم مي‌آد درجه باد تو اتاق خواب شرقي نصب بوده و خودم فشار باد رو كنترل كردم و درست هم بوده.

- دست بر قضا همون شير و یک شير پلوپز حياط وصل نيست!

حقیقت امر برایم روشن شده بود، اما خواستم تا این کنتور بند پشتِ کوه آمده را درس کارگاهی بدهم.

گفتم: برو ببين دور سردنده‌ها آثار نوار تفلن وجود دارد يا نه؟ در ضمن گوشي را بده به آقای مالک!

آقای... شما مانده‌ي حساب هم با جوشكار داشته‌ايد؟ منظورم اینه که بر خلاف میل و رضایت مجری پرداخت نکرده باشید. گفت: فقط 4000 تومان از مبلغ 114.000 تومان فاكتور را به او ندادم.

گفتم: مرد مؤمن! رضايت لوله کش گازت را جلب نكردي، ايشان هم نامردی نکرده معادل آن، دو عدد شيرگاز شما را گرفته برد!(در آن موقع قیمت یک عدد شیر گازی 1/2ً حدود دو هزار تومان بود). دزد جان و مال شما مشخصه و اين موضوع را به آقاي نصاب كنتورت هم بگو!

گوشی تلفن را فاتحانه قطع كردم و به صف نان برگشتم، از نوبتم يكي گذشته بود و با احتساب صف خانم‌ها، دو نفر عقب افتاده بودم.

توصيه‌ي مهم:

*شما مي‌توانيد كليه‌ي شيرهاي مصرف گاز را ببنديد و به عقربه‌ي شماره انداز كنتور گاز دقت كنيد. حدود 10 تا 15 دقيقه از اقدام گذشته، حركتي در شماره انداز كنتور نبايد صورت گيرد. براي مشخص شدن درستي كار كنتور، شمعك يا پيلوت يكي از وسايل گاز سوز را روشن نماييد، در اين صورت بايد حركت آرامي در چرخش اندازه‌گير اتفاق بيافتد. مشابه همين آزمايش را براي مشخص شدن نشتي كنتور آب و برق نيز مي‌توانيد انجام دهيد.

**براي آنكه بين «مجري لوله‌كشي گاز» و «مالك» اختلاف مالي اتفاق نيافتد، توصيه مي‌شود قبل از اجراي كار موافقت‌نامه‌ي شفاهي يا كتبي تنظيم شود و در آن نرخ تعرفه براي سايزهاي مختلف (با مصالح يا بدون مصالح) مشخص شود. 80% هزینه آن در پايان اجرا نقد يا طي چك پرداخت شود ولي 20% باقيمانده بعد از تأييد مهندس ناظر گاز و هنگام دريافت تأييديه‌ مشروط گردد.

بر گزیده از کتاب داستان های گازدار تألیف مهندس حسین فغان پور گنجی می باشد.

دزد جانکنتور گازایمنی در گازبازرسی در صف نان
نویسنده "داستانهای گازدار 1و2 "؛ "یک ساعت رویایی"؛ "مشاغل مرتبط با خودرو" و...
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید