ویرگول
ورودثبت نام
حسام الدین کیانی خواه
حسام الدین کیانی خواه
خواندن ۳ دقیقه·۱۰ ماه پیش

تجربه جلسه اول با کارفرما برای پروژه سئو

این تجربه رو دارم برای این موضوع اساسی مینویسم "شما که میدونی #سئو حتما جواب میده، بیا وقتی به نتیجه از سئو رسیدیم پولت رو بگیر. چرا از الان #دستمزد بگیری؟ شما که میدونی حتما سئو به جواب میرسه و ما به صفحه اول #گوگل میرسیم!!!"

هفته پیش بود که برای مذاکرات اولیه #پروژه_سئو یک وبسایت #برند در حوزه لوازم خانگی به دفتر مجموعه شون رفتم

مجموعه به صورت تخصصی در حوزه لوازم خانگی کار میکرد و به نحوی تولیدکننده لوازم خانگی بود. برندش رو قبلا شنیده بودم و کم کم مجموعه داشت بزرگ میشد

از همون لحظه ورود با استقبال خوبی مواجه شدم و بلافاصله هم با #مدیر اجرایی مجموعه جلسه منو شروع شد

صحبت، صحبت، صحبت ادامه پیدا کرد تا به مراحل شرایط #همکاری رسیدیم

دوست عزیزی که با من صحبت میکرد به واسطه ناآشنا بودن با فضای دیجیتال این موضوع رو مطرح کرد :

آقا ما با شرایط همکاری اوکی ایم و با شخصیت شما هم حال کردیم و دوس داریم با شما کار کنیم. منتها میخوایم شرایط همکاری رو اینطور ببینم که خدمتتون عرض میکنم. شما مگه نمیگی #سئوکار هستی و سئو حتما جواب میده؟ خب، اگر به کارت مطمئنی و به تخصص ات ایمان داری وقتی ما به صفحه اول گوگل رسیدیم و جواب گرفتیم دستمزدت رو پرداخت میکنیم. چطوره؟

اگر بخوام جواب غیرمنطقی و احساسی بدم، احتمالا از کوره در میرم و جلسه رو ترک میکنم

اما جواب منطقی :

1) این نوع همکاری میشه #مشارکت. یعنی من هیچ دستمزدی نگیرم و وقتی سایت به فروش رسید و درآمد داشت دستمزد بگیرم (ثابت یا پورسانت). در این حال شما حتی دنبال کلیک هم نیستی و میگی کلیک به چه دردم میخوره! من فروش میخوام!

من آدم شراکت نیستم حتی با بهترین دوستم!

بنابراین دستمزد میگیرم و کار تخصصی ام رو انجام و تحویل میدم

2) من به کار و تخصص ام ممطئن ام. #یکتانت هم به کارش مطمئنه، #هاب_اسپات هم به کارش مطمئنه، #فیسبوک و #لینکدین هم به کارشون مطمئن ان. اما میتونی به این شرکت های غول بگی " نه دیگه! نشد! من هروقت از طریق تبلیغاتم فروختم اونوقت پولش رو بهتون میدم!"

عزیز من، در همه روش های تبلیغاتی (کلیکی، بنری، ایمیل، شبکه های اجتماعی و ...) شما بابت ارائه یک سری خدمات پرداختی داری. اینکه نتیجه میگیری یا نه به خیلی چیزا بستگی داره. شناخت مشتریان، انتخاب پلتفرم مناسب، نوع و کیفیت تبلیغ و .... نمیتونی به یکتانت بگیری "نه من نتیجه نگرفتم بنابراین پولت رو نمیدم!"

پس توی سئو هم به عنوان یکی از کانال های اصلی دیجیتال مارکتینگ باید هزینه و سرمایه گذاری داشته باشی تا بعد نتایجش رو بگیری. اینکه سرمایه ات رو به افراد ناوارد دادی که سوخت دادن مثل سرمایه گذاری روی رسانه های غیرمعتبر و فیکه

3) سئو یک فرایند زمان بر و پیچیده اس. قرار نیست با یک ماه یا دوماه نتایج خاصی ازش بگیری، کم کم با گذشت زمان (اگر اصول سئو رعایت شده باشه و حوزه به خوبی شناخته شده باشه) کلمات کلیدی در نتایج بالا میان و شما کم کم اتفاقایی که منتظرش بودی رو میبینی

چطور میشه کیفیت کار #متخصص_سئو رو سنجید؟ فقط با کلماتی که به صفحه اول یا رتبه های اول گوگل رسونده. فقط با سنجش #رزومه اش. فقط با استراتژی هایی که پیاده سازی کرده

آیا راه دیگه ای وجود داره؟ من نمیشناسم

شما صرفا باید یک نفر مورد اعتماد رو پیدا کنی و کار رو بهش بسپری


نتیجه چی شد؟

1) یه چیزایی یاد گرفت

2) مجاب شد که باید اینطور کار کنه ?

لوازم خانگیسئوهمکاریپروژه
حسام الدین کیانی خواه هستم، متخصص و مشاور سئو، از مطالب تجربی خودم در حوزه سئو میگم و هرازگاهی هم دل نوشته. پس اگه میخوان از زندگی یک سئوکار سردربیاری منو دنبال کن
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید