ویرگول
ورودثبت نام
حسام الدین کیانی خواه
حسام الدین کیانی خواه
خواندن ۳ دقیقه·۲ سال پیش

کار با کارفرمای عجول!

اگه یه مقدار تو حوزه سئو کار کرده باشی، خوب میدونی که کارفرما کلا عجله داره!

چرا؟

چون داره هزینه میکنه و میخواد زود نتیجه ببینه، مثل طراحی سایت، مثل طراحی لوگو، مثل سفارش بنر سایت

یک ماه، دو ماه، سه ماه داره هزینه تولیدمحتوا، گرافیست، سئو، بک لینک و ... میده و نتیجه ای نگرفته! رتبه هاش همونی بوده که هست و تعداد سفارش محصول یا لیدهاشم فرقی نکرده!

مکالمه فرضی من و کارفرما

کارفرما : آقای x چه خبر؟ کلمه هامون رشدی نداشته! حواستون هست؟

آقای x : بله جناب، چک میکنم و همه چی رو به رواله

کارفرما: فکر میکنید کی میتونیم برسیم 3تای اول؟ حالا نمیگم لینک 1 چون قطعی نیست

آقای x : طبق قرارداد و صحبتی که کردیم انشالله در همون زمان میرسیم

کارفرما: یعنی راهی نداره زودتر برسیم حداقل نتیجه ای ببینیم؟

آقای x : جناب عرض کردم، بالاخره کار سئو کار یکی دو روزه نیست، زمان میبره

کارفرما : میدونم، ولی الان دو ماه و نیم گذشته و رتبه هامون تغییری نکردن. طبیعیه این وضعیت؟

آقای x : بله طبق تجربه من طبیعیه

کارفرما : مرسی از شما، میتونیم تعداد جلساتمون رو بیشتر کنیم؟ من به هرحال باید نتیجه ای ببینم


این نوع مکالمات فرضی که کارفرما راه میندازه رو سئوکارها باهاش آشنان. کارفرماهایی که درکی از فضای سئو ندارن و فکر میکنن یکی دو ماهه میتونن به هدفی که گذاشتن برسن، اونم سریع و ضربتی!

کارفرمای محترم و محترمه

اگر مایل به نتیجه گرفتن زودهنگام هستی لطف کن دست توی جیب مبارک کن و روی گوگل ادز سرمایه گذاری کن، همیشه هم میتونی لینک یک باشی اگر خوب خرج کنی

اما اگه نگاه بلندمدت داری و میدونی که سئو کار یکی دو ماه حداقل نیست، به دنیای سئو خوش اومدی، اتفاقای خیلی خوبی برای تو و کسب و کارت در راهه.

البته من به شخصه کارفرما رو درک میکنم و میدونم که کارفرما داره از جیب خرج میکنه تا نتیجه ببینه، ولی قرار نیست تمرکز تیم سئو و محتوا با زنگ زدن های متعدد و جلسات فوری و اضطراری گرفته بشه، چرا؟ چون کارفرما میخواد زود نتیجه بگیره!

نمونه یکی از همین کارفرماها رو من اوایل سال 1401 بهش برخورد کردم

کارفرمایی که سرمایه گذار داشت و تحت فشار سرمایه گذار میخواست نتیجه بگیره. البته که اول کار صحبت شد که حداقل زمان 6 ماهه رو باید برای رسیدن به یک سری KPIها در نظر گرفت

طی بازه زمانی فروردین تا اردیبهشت 1401، من هر هفته و هر روز از کارفرما این جمله رو میشنیدم :

آقای کیانی چی شد پس؟ ما رشدی نداریما

من هم با مهارت های نرم و مذاکره سعی میکردم ایشون رو قانع کنم که سئو زمان میبره و اولین نتیجه ها رو خرداد ماه میبینید

بذارید نمودار سرچ کنسولش رو بهتون نشون بدم :

در نقاطی که مشخص کردم، کارفرما برای سوال کردن از نتیجه سئو یا تماس تلفنی داشته باهام یا جلسه ست کرده و در تمام این نقاط ما روی یک خط بودیم و افت و خیز زیادی توی سرچ کنسول نداریم

همونطور که دیده میشه با گذشت مدتی از کارهای زیرساختی و آن پیج سئو که انجام شده، نتایج کم کم خودشون رو نشون میدن و میزان کلیک های این سایت که در حوزه تخصصی هم بوده، تقریبا در عرض سه ماه دو برابر میشه.

این شد سئو اصولی

کارهای اصولی سئو به صورت مداوم تکرار شدن و اون نتیجه خودش رو کم کم نشون داد

نتیجه گیری

کارفرمای عزیز و بزرگوار، توصیه بنده به عنوان فردی که چند ساله تو حوزه سئو کار میکنم اینه که برای یه سئو درست و اصولی باید هم سرمایه گذاری ریالی داشته باشی و هم سرمایه گذاری مالی. روی سئو زیر 6ماه حساب نکنی و با آدم مطمئنی هم کار کنی.

اگر این چندتا نکته ساده رو رعایت نکنی شک نکن که پروژه سئو به گیر و پیچ میخوره

سئوطراحی سایتمهارت نرمپروژه سئوکارفرما
حسام الدین کیانی خواه هستم، متخصص و مشاور سئو، از مطالب تجربی خودم در حوزه سئو میگم و هرازگاهی هم دل نوشته. پس اگه میخوان از زندگی یک سئوکار سردربیاری منو دنبال کن
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید