ویرگول
ورودثبت نام
ho3inmoradi
ho3inmoradi
خواندن ۴ دقیقه·۵ سال پیش

چگونه در فریلنسری شاد و سالم باقی بمانیم؟؟

بچه که بودم همیشه این موضوع اذیتم میکرد که بخوام سبک زندگی کارمندی رو واسه خودم انتخاب کنم، چون این که هرروز صبح، شنبه تا پنجشنبه برم سر کار و یه سری فعالیت روتین داشته باشم تو کتم نمیرفت.تا این که به قول معروف بزرگ شدم و دانشگاه رفتم و با برنامه نویسی آشنا شدم.

بعد از این تصمیم گرفتم سبک کاری فریلنسری رو انتخاب کنم، اوایل کار تصوراتم خیلی خوب بود چون کلا کاری که با شلوارک بشینی جلو سیستم و هر زمانی دوست داشته باشی انجامش بدی خیلی خوشایند بود به خصوص اونم واسه من که به احتمال زیاد یه نسبت فامیلی با کوالاها دارم.

پس اوایل یه جوری بود که انگار گمشده خودم رو پیدا کرده بودم ولی همین که اقدام به انجام پروژه کردم و یه مقداری سنگینی پروژه ها رو حس کردم شرایط تغییر کرد چون توی پاهام احساس درد کردم، کنار خانواده بودنم به شدت کاهش پیدا کرد، واسه این که بتونم پروژه هام رو به موقع انجام بدم از جمع یه مقداری دور شدم و خیلی مشکلات دیگه.

یه مدتی گذشت و شرایط رو از بیرون نگاهی انداختم، دیدم اینجوری پیش بره مطمئنا سلامتیم به خطر میفته، روی روابطم تاثیر منفی خودش رو میذاره و چندین پیامد منفی دیگه.پس اینجور بود که تصمیم گرفتم یه کم به حرف کسایی که تو این مسیر قدم گذاشتن گوش بدم و به نصیحت هاشون عمل کنم و گفتم احتمالا این نکات به درد شما هم خواهد خورد.پس بریم ببینیم با تجربه های این مسیر چی میگن که با تمام وجود از فریلنسر بودن لذت ببریم:

  • ایجاد تعادل بین کار و زمان بودن در کنار خانواده

خانواده واژه ای که برای هرکسی میتونه معنی خاصی داشته باشه ولی یه چیزی که توی همه موارد میتونه مشترک باشه اینه که تمام افراد در کنار خانواده شون ارامش دارن، حداقل من اینجور تصور میکنم.باتجربه های فریلنسر توصیه میکنن که نه تنها فریلنسر ها بلکه تمامی مشاغل یه تایمی رو در کنار خانواده بگذرونن چون میتونه خیلی اثرگذار باشه.ولی چون روی صحبت ما با دوستان فریلنسر هستش و چون این دوستان اکثریت قریب به اتفاقشون توی منزل کارشون رو انجام میدن، پس یه مکان خاص از خونه رو به کار کردن اختصاص بدن و در اون مکان فعالیتی جز کار کردن انجام ندن چون به شدت به تمرکزشون کمک میکنه و به نوعی ذهنشون شرطی میشه.

  • برنامه ریزی داشته باشید

برنامه ریزی چیزی که از بچگی به ما گفتن چیز خوبیه ولی به شخصه تا همین چند سال همیشه این سوالم بوده که برنامه ریزی مناسب چه برنامه ریزی هستش و بالاخره فهمیدم هرشخصی برنامه خاص خودش رو داره و نمیشه برای همه یه نسخه پیچید.فهمیدم هر انسانی توی یه ساعات خاصی از روز بهره وری بالاتری داره پس بهتره توی اون ساعات کارایی که انرژی بیشتری نیاز دارن رو انجام بده و به نوعی انرژی خودش رو توی طول روز تقسیم کنه و تمرین و تکرار این روال به مدت حداقل 21 روز به یه برنامه خاص خودش برسه و همچنین بدن خودش رو به این سیستم عادت بده.

  • بیشتر از حد توانتان قبول پروژه نکنید

همیشه به این نکته توجه داشته باشید که شما یه ظرفیتی برای کار کردن دارید و به نوعی طمع نگیرید که بیش از حد توانتان قبول پروژه کنید که اگر غیر این را انجام دهید مطمئنا توی انجامشون به مشکل خواهید خورد و در صورتی که نتونید پروژه ای رو به موقع انجام دهید به شدت میتونه به پرسونال برندینگ شما آسیب بزنه.به عنوان یک پیشنهاد، برای مدیریت پروژه هایتان میتونید از نرم افزار های Wunderlist و Evernote کمک بگیرید.

  • امور مالی را مدیریت کنید

وضعیت بد اقتصادی امروز بر کسی پوشیده نیست و تمام اقشار جامعه را تحت تاثیر خودش قرار داده است و فریلنسرها هم از این قضیه مستثنی نیستند.پس بهتر است که یه مقداری برنامه ریزی مالی را یاد بگیرید که اگر غیر این باشد و این هنر را نداشته باشید مشکل مالی میتواند روی تمام مسائل تاثیر خودش رو بگذاره.برای مدیریت هرچه بهتر بودجه مالی تان اگر مشکل دارید میتوانید از نرم افزار هایی مثل Goodbudget کمک بگیرید.

  • خودتون رو ایزوله نکنید، اجتماعی باشید

در حال حاضر که در حال نوشتن این پست هستم تمام دنیا درگیر ویروس کروناست،این بندی که در بالا گفتم رو فعلا غیرفعال کنید و در خونه بمونید تا ببینیم تکلیف چی میشه.ولی در کل اجتماعی بودن و معاشرت بعد این اپیدمی خیلی میتونه روی روحیه تاثیر مثبت داشته باشه.

  • تغذیه خوب و ورزش

تاثیر تغذیه خوب و ورزش بر کسی پوشیده نیست.ولی خودم به شخصه با این بهانه که وقت ندارم سعی میکردم که ورزش نکنم ولی چیزی که این چند روز بهم ثابت شده اینه که اگه اینجوری ادامه بدم مطمئنا به زودی مجبور میشم سبک کاریم رو تغییر بدم.پس ورزش کنید حتی اگر شده 10 دقیقه در طول روز و همچنین خواب کافی رو فراموش نکنید.

  • حتما برای خودتان تعطیلات درنظر بگیرید

دلایل خودتون رو برای این که فریلنسری رو انتخاب کردید مرور کنید، قرار نبوده که تمام وقت کار کنید.پس برای خودتون تعطیلات در نظر بگیرید چون به شدت روی تازه شدن ذهنتون تاثیر میذاره.


شما چطور خودتون رو شاد و سلامت نگه میدارید؟؟؟

خوشحال میشم نظراتتون رو کامنت کنید


زندگی فریلنسریشاد و سالم موندن توی فریلنسریبرنامه نویسیفریلنسرسبک زندگی فریلنسری
یه دوست دار برنامه نویسی که برق میخونه www.pinterest.com/ho3inmoradiii
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید