ویرگول
ورودثبت نام
هومن حیدری | Hooman Heydari
هومن حیدری | Hooman Heydari
خواندن ۲ دقیقه·۳ سال پیش

چطور کوچ‌نشین دیجیتالی شویم؟ (نکاتی بر اساس تجربیات شخصی)

مهر 1399 بود که تصمیمی غیرمنتظره برای یک تغییر و تحول بزرگ در زندگی‌ام گرفتم. مدت زیادی بود که به این موضوع فکر می‌کردم اما مهم‌ترین نگرانی‌ام منبع درآمد بود. شغل من نیاز به حضور فیزیکی داشت، چند سال برای یادگرفتن آن زمان و هزینه صرف کرده بودم و حقیقتا دلم نمی‌آمد که یک‌باره آن را رها کنم.

فکر کردم که چطور می‌توانم هم‌زمان که در همین حوزه (VoIP) هستم، بدون حضور فیزیکی درآمد داشته باشم. بالاخره به این نتیجه رسیدم که باید بیشتر روی تولید محتوا تمرکز کنم. تولید محتوای تخصصی وُیپ را شروع کردم و در کنارش هم برنامه‌ریزی برای افزایش هنرجوهایم کردم. (من مدرس موسیقی هم هستم) حالا خیالم راحت شده بود که می‌توانم درآمدی داشته باشم؛ بنابراین تصمیمم را برای شروع یک زندگی پر چالش و متفاوت گرفتم.

بله! کوچ‌نشین دیجیتالی و زندگی در وَن (Vanlifer) شکلی از زندگی که برای من یک سرش به تکنولوژی و یک سرش به کوچ‌نشینی، چیزی شبیه به زندگی عشایری وصل بود. یک ون غزال خریدم و اسمش را “رها” گذاشتم. ماجرا از همینجا شروع شد…

کوچ‌نشین دیجیتالی و ونلایفر کیست؟ منظور از کَمپِر چیست؟

افرادی که درآمد آنها از طریق مشاغل دیجیتالی است، شبیه به عشایر یک‌جا‌نشین نیستند و معمولا با داشتن یک لپ‌تاپ و اینترنت در هر کجای دنیا که باشند به‌شکل فریلنسری یا دورکار می‌توانند فعالیت شغلی خودشان را داشته باشند و درآمد کسب کنند، زندگی به سبک “دیجیتال نومد” دارند.

زندگی در ون نوعی سبک زندگی است که افراد علاقه‌مند به طبیعت، ماجراجویی و ساده‌زیستی با تهیه یک ون و تجهیز آن به حداقل امکانات یک خانه مثل حمام، توالت، ظرفشویی، تخت خواب، لوازم سرمایش، گرمایش و اقلام مورد نیاز پخت‌و‌پز اقدام به زندگی در ون (ونلایفر) و کوچ‌نشینی می‌کنند.

کمپر اصطلاحی است که به خودروهای مجهز به امکانات رفاهی مثل تخت خواب، سرویس بهداشتی، ملزومات پخت‌و‌پز و … می‌گویند.


آیا ون غزال برای کمپر شدن خوب است؟

ون غزال در صورتی که فابریک باشد به هیچ عنوان گزینه مناسبی برای کمپر نیست و نمی‌‎شود به آن اعتماد کرد.


7 قدم برای آنکه بتوانید کوچ‌نشینی را با زندگی در وَن شروع کنید

  • پیش‌قدم! مدتی سفر بروید و تجربه کنید
  • قدم اول: آماده فراز و نشیب‌های زیادی باشید
  • قدم دوم: مشخص کردن منبع درآمد
  • قدم سوم: انتخاب و خرید ون مناسب
  • قدم چهارم: تجهیز ون به امکانات رفاهی
  • قدم پنجم: انتخاب مسیر سفر
تمام این قدم‌ها را بر اساس تجربه‌هایی که به‌دست آوردم با جزئیات در وبلاگم توضیح داده‌‌ام. اگر دوست دارید ادامه ادامه این مطلب را بخوانید روی این لینک کلیک کنید.


ونلایفردیجیتال نومدکوچ‌نشین دیجیتالیکمپر
یک چندپتانسیلی آزاد و رها (: علاقه‌مند به هنر، بازاریابی محتوایی، کسب‌‌کارهای خلاق و فناوری اطلاعات. این‌روزها برای امرار معاش به بازاریابی محتوایی در حوزه VoIP مشغولم.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید