این محتوا با تجربه سالهای 1398- 1401 و 1402 نوشته شده است. اگر شما هم تجربه دیگری دارید در کامنتها بنویسید. قرار است این نوشته سالهای سال برای اربعینیون مفید باشد!
اول راهنماییهایی که با تجربه خودم و دوستان به دست اومده رو باهاتون به اشتراک میذارم و بعدش یه کم حرف دارم باهاتون درباره اربعین.
من امسال اصلا از موکبهای ایرانی راضی نبودم چون بسیار شلوغ بود و سطح سرویسدهی به دلیل آن شلوغی پایین بود. موکبهای عراقی برای خواب تشک و بالش میدهند اما ایرانیها فقط یک پتو تازه اگر گیرت بیاید!
موکب هیئت عاشقان کربلای حسین (یزد)
شهر کربلا، انتهای شارع الشهدا، ساحه العلما، جنب مدرسه مفید
- امکانات: اسکان و پذیرایی(از ۷ تا ۱۵شهریور)
موکب یحییبنزید علیهالسلام (گنبد کاووس)
شهر کربلا، شارع جمهوری، بعد از پل طویریج، منطقه سونار قدیم، حسینیه عترت الطاهره
- امکانات: اسکان، خیاطی، آرایشگری، کفاشی، نانوایی، درمانگاه، حمام و سرویش بهداشتی
پذیرایی: صبحانه، نهار، شام، نوشیدنی گرم و سرد
موکب شباب المهدی عجلاللهفرجه (یزد)
شهر کربلا، شارع حر، منطقه روضتین
امکانات: اسکان، برگزاری نماز جماعت و ممراسم عزاداری بعد از نماز مغرب و عشاء، حمام و سرویس بهداشتی پذیرایی: صبحانه، نهار، شام، نوشیدنی گرم و سرد(۵ تا ۲۲صفر)
هیئت ثارالله زنجان
- کربلاء المقدسة؛ الشارع بین جسر باب طویریج (جسر الامام الحسین ع) و فلکة کنطرة السلام ؛ مقابل حلویات البوابة النابلسیة ؛ مقابل شرکة جيام للسیارات
? موقعیت مکانی:• https://nshn.ir/c3sbZ9d6_A2LVu
روبروی خمیه گاه یه ساختمان نیمه کاره هست که کرج ، کرمان و اردبیل و چند تا از شهر های دیگه اونجا رو برای اسکان آماده کردن سه طبقه باید پایین برید که حدودا ۸۰ تا پله می خوره دستشویی و حمام هم داخل ساختمان نیست و خیلی هم خنک نیست ولی به حرم نردیک هست می تونید وسایل رو بذارید اونجا و برید حرم
نجف موکب دامغانیها
شارع مدینه نرسیده به چهارراه هنون.
مسجد کمیل
بنات الحسن شارع الرسول
مقبره حکیم
ثوره العشرین هست اول جاده پیاده روی.۲۰ دقیقه تا حرم پیاده راه هست.از سوق الکبیر که بیایید بیرون مستقیم میرسید به یک پل. اون ور پل حسینیه آیه الله حکیم هست
موکب فاطمه الزهرا
از خیابان امام علی بیایید سمت حرم ۵ دقیقه که پیاده بیایید یه پارک بازی بزرگه.
پشت اون پارک بازی کنار وادی السلام موکب فاطمه الزهرا یه موکب بزرگ ایرانی هست
همه چیز از آنجایی شروع شد که در مورد رفتن که صحبت میکردم از سکولارها حرفهای عجیب و توهینآمیز و از برخی مذهبیون حرفهای سطحی میشنیدم. بر آن شدم تا محض یادگاری و ارجاع دوستانم به این لینک، کمتر حرف بزنم و کمتر بحث کنم. شما هم بخوانید. اگر علاقه داشتید با تفکر اربعینیون آشنا شوید و اگر اربعینی هستید شاید تجربیاتم به دردتان بخورد. فقط بگذارید حرفی را که میخواهم آخر بگویم را همین اول بزنم تا اگر حوصله نداشتید بقیه را بخوانید چیز مهمی را از دست نداده باشید: حتما یک بار محض تجربه یا حتی نوشتن انتقاداتتان بروید! فقط بروید...
چرا اربعین؟
پرچم شیعه بر دو محور استوار است. یکی عاشورا و حرکت حسینی و دیگری ظهور و قیام مهدوی. حالا اربعین تلألؤ مشترک این دو محور است و به معنای واقعی پرچم اسلام شیعی را برافراشتهتر میکند. اربعین یعنی ادامه امام حسین علیه السلام و مهمترین عامل بقای اسلام شده است. همچنین این حضور حماسی خبر از آن میدهد که برای شیعه هویتی دیگر در حال شکوفایی است و ما را به ظهور منجی و غایت جهان نزدیک میکند. چیزی که تمدن غربی از آن بهتزده است!
چرا قبلا انقدر این مسائل مطرح نبود؟
پیادهروی اربعین از همان اولین اربعین امام حسین علیه السلام اتفاق افتاده است. جابر بن عبدالله انصاری نابینا بوده و با شرایط خیلی سختی از مدینه تا کربلا را رفته است. چون میداند که این یک زیارت معمولی با ثوابهای فردی نیست. بلکه یک حضور و رسالت تاریخی است. امام حسن عسگری علیه السلام که آخرین امام حاضر شیعیان بودهاند نیز زیارت اربعین را یکی از 5علامت شیعه ذکر کردهاند. نکته دیگر این که دلیل این گستردگی فضای مجازی و تسهیلات ارتباطی است که در چند سال اخیر صورت گرفته است. وگرنه چندین قرن است که این مسیر و این پیادهروی توسط مسلمانان صورت میگرفته است. من افرادی را میشناسم که از 50سال پیش در این مسیر میرفتهاند.
اربعین چه تاثیری بر جهان مدرنیته خواهد گذاشت؟
نباید این واقعه را با نگاهی محدود تعریف کرد. این حرکت در عین آن که یک حرکت خودجوش اجتماعی است ، حرکتی است که خداوند آن را بر قلب مردم اشراق نموده و هرکس به اندازهای که بخواهد در این تاریخ خود را با ارادهی الهی تطبیق دهد در ذیل آن قرار میگیرد. عدالت اجتماعی را به چشم میبینی! آن که پولدار است زمینی را خریده و حسینیه کرده و یک ماه هر روز سه وعده غذا میدهد و آن که درآمد متوسطی دارد چای و خوراکی میدهد و محلی برای اسکان و فقیران دستمال کاغذی و آب میدهند یا در گرما آب میپاشند تا زائران خنک شوند و حتی شنیدم که فردی نذر کرده بود تا سایه باشد!! آنوقت همه اینها در کنار هم خدمت میکنند. همه یک نوع غذا میخورند همه به اندازه مساوی از تنعمات بهره میبرند. ثروت و امکانات خاص برای عدهی خاصی نیست. همه به یک اندازه زحمت میکشند و مستفید میشوند. بعضی از مردم عراق اذعان دارند که ملت عراق در اربعین ملت خاصی میشوند. یعنی گویا متوجهند که در این شرایط چه نقش مهمی میتوانند ایفاء کنند. آنها به عنوان یک جریان الهی و یک رسالت تاریخی به موضوع نگاه میکنند. جریانی که با اربعین شروع شده طوری است که زمینه ساز حضور شیعه در معادلات جهانی میشود و تا تحقق تمدن اسلامی و عبور از فرهنگ استکباری توان پیشرفت دارد. جهان اسلام پس از 400سال که از رنسانس گذشته به خود آمده که دیگر برای ادامهی حیات خود نمیتواند به پروژههای فرهنگ مدرنیته امید ببندد. ملتها در این تاریخ در حال بازخوانی و تجدیدنظر نسبت به رجوعشان به فرهنگ مدرنیتهاند. فرهنگی که به عالم و آدم نگاه سکولاریته دارد. همین پیادهروی و استفاده نکردن از وسایل نقلیه در این مسیر اصالتی است که به پیادهروی، صبوری ، تلاش ، تفکر و دقت در مسیر را میدهد. چیزی که مدتهاست انسان مدرن از آنها دور شده است.
بعضی از مسائل ما تحت تأثیر فرهنگ غرب برای ما مسئله شده است؛ اگر ماورای زندگی غربی به آن مسائل بنگریم بسیاری از آنها برای ما فرعی میشوند. در حالی که مسئلهی اصلی ما حضور جدی نور تشیع در عالم است و در این رابطه باید از خود بپرسیم به کجا باید نگاه کنیم که نگاهمان حقیقی باشد؟ همه چیز خبر از آن میدهد که دورهی بیدینی گذشته است و تاریخ آینده را دین داران شکل میدهند ولی نه با قرائن روشنفکری غربی بلکه با آنچه خداوند برای انسان و دنیا به آن اصالت داده است. آنچه از اراده آزاد و انگیزه الهی نشأت میگیرد