ویرگول
ورودثبت نام
حسین بهادری
حسین بهادری
خواندن ۵ دقیقه·۱۵ روز پیش

نقد تجربه کاربری(UX) تپسی شاپ و تجربه ناموفق خرید من

در حال کار با لپ تاپ بودم که گردنم درد گرفت و چون آرتروز گردن دارم به خودم گفتم پاشو موضوع رو جدی بگیر و زیر این لپ تاپ چندتا کتاب بزار تا سرت خم نشه.
تو ساختمون خانه خلاق و نوآوری ایران گشتم دنبال کتاب و متوجه شدم که طبقه پنجم یک کتاب خونه هست. پرس و جو کردم و متوجه شدم که متعلق به دفتری هست که کنارشه و رفتم درخواست کردم که بهم ۲ ۳ تا کتاب قرض بدن تا بعد از ظهر خونه رفتنی دوباره بزارمشون سرجاش؛ اونا هم لطف کردن و بهم این جعبه رو دادن که هم به کتاب ها بی احترامی نشه و هم لپ تاپ با این جعبه تو ارتفاع مناسب قرار بگیره.
خلاصه که اومدم طبقه دوم تو مجموعه خودمون فضای کار اشتراکی پای میز خودم و کارتن رو گذاشتم زیر لپ تاپ و دیدم به به، چه عالی شد؛ دیگه برم برسم به ادامه تسک هام😍 اما…..

خرید کیبورد از تپسی شاپ

اما وقتی که اومدم شروع کنم متوجه شدم وقتی لپ تاپ تو ارتفاع قرار میگیره نیازه که یه کیبورد جداگانه هم داشته باشم! گفتم بهترین کار اینه که زمان رو از دست ندم و سریع برم از اسنپ یه کیبورد بخرم. یادم بود که تپسی، سرویس شاپ رو اضافه کرده و به خودم گفتم برو از تپسی خرید بزن ببین چطوریاس؛ یه مقاله هم از تجربه ات بنویس و در رابطه با تجربه کاربری(ux) اپلیکیشن تپسی هم یه نقدی داشته باش.

نقد تجربه کاربری(UX) تپسی شاپ

وقتی وارد اپلیکیشن تپسی شدم دیدم که میگه باید آپدیت کنی تا سرویس های جدید مثل شاپ و فیلم نت رو ببینی؛ زدم روش و رفت بازار و آپدیت کردم.

احراز هویت هوشمندانه و اتومات در تپسی شاپ

بعد وارد تپسی شاپ شدم و خیلی هوشمندانه من رو احراز هویت کرد تا نیاز نباشه مثل اسنپ برای استفاده از هر سرویس جدید شماره وارد کنم و احراز هویت بشم.

آدرس و لوکیشن در تپسی شاپ

قبل از ورود به تپسی شاپ از من دسترسی لوکیشن گرفته شد و فکر میکردم شناسایی میکنه تو کدوم محدوده هستم تا فروشگاه های اطراف رو نشون بده اما وارد تپسی شاپ که شدم متاسفانه نپرسید که ادرسم کجا هست و از رو لوکیشن هم تشخیص نداده بود که تو کدوم محدوده هستم. نزدیک بود مثل یکی از روزهایی که داشتم از اسنپ شاپ استفاده میکردم و حواسم به آدرس نبود، برم محصولات فروشگاه های اطراف یه آدرس دیگه رو سرچ بزنم و وقتم هدر بره. خداروشکر حواسم بود و آدرس رو اضافه کردم‌.

جست و جو و دسته بندی ها در تپسی شاپ

بعد از اضافه کردن آدرس وارد بخش دیجیتال شدم اما حوصله نداشتم دنبال دسته بندی کیبورد بگردم و تو بخش جست و جو کلمه "کیبورد" رو تایپ کردم. متاسفانه دسته بندی کیبورد نمایش داده نشد؛ ظاهرا از پنل مدیریت دسته بندیش هنوز ایجاد نشده که اینجا نمایش داده نمیشه. چون این دسته بندی ها توسط رقبایی مثل دیجی کالا با دقت ایجاد شده، خیلی راحت میشه از منو دیجی کالا دسته بندی ها را به صورت مادر و فرزند مشاهده و تو چند ساعت ایجادشون کرد. خلاصه که بدون وارد شدن به دسته بندی و دسترسی داشتن به فیلترهای مخصوص "دسته بندی کیبورد" و امکان تجزیه و تحلیل رفتم تو بخش مرتبط ترین ها تا یه کیبورد خرید بزنم.

نمایش فروشگاه ها پس از جست و جو

متاسفانه بعد از سرچ کلمه کیبورد، بجای اینکه بهم محصولات رو نمایش بده تا بتونم فیلتر ارزان ترین رو بزنم و یکی رو انتخاب کنم؛ فروشگاه ها رو نمایش داد! با این حال خواستم خریدم رو از تپسی شاپ انجام بدم اما نبودن فیلتر ها کار رو برام سخت کرده بود. باید یکی یکی وارد فروشگاه ها میشدم و دنبال محصول مورد نظرم میگشتم و فرایند زمانبر میشد.

عدم خرید از تپسی شاپ به دلیل تجربه کاربری(UX) ناخوشایند

متاسفانه قسمت نشد که از تپسی شاپ خرید کنم. همونطور که گفتم، به دلیل نبود امکان فیلتر بعد از جست و جو، فرایند انتخاب محصول برام زمان بر میشد. من دنبال یه کیبورد ارزون هستم که کیفیت مناسبی هم داشته باشه و فیلتر همزمان "ارزان ترین" و "محبوب ترین" و "پیشنهاد کاربران" برام ضروری هست.

جابجایی بین تپسی شاپ و دیگر اپلیکیشن ها

چون از وقتی وارد تپسی شاپ شدم همزمان در حال نوشتن این مقاله بودم، وقتی که بین تپسی شاپ و گوگل داکس سوییچ میکردم تپسی شاپ یه صفحه سفید نشون میداد و مجبور میشدم هرسری اپ تپسی رو ببندم و باز کنم. موبایلمم samsung s21 ultra هست و سخت افزار مناسبی داره و به نظرم این باگ از تپسی شاپ هست. مجبور شدم برای اولین بار از حالت "دو اپ در یک صفحه" سامسونگ استفاده کنم. پ.ن: تو بخش ادرس هم این اتفاق افتاد اما وارد جست و جو که شدم دیگه رخ نداد.

جمع بندی

تپسی تا الان از جوانب مختلفی تو برندینگ، مارکتینگ و طراحی محصول خلاق بوده. در جریان هستم که بخش شاپ تپسی یک محصول جداگانه بوده به اسم دارتیل و توسط تپسی خریداری شده. بنابراین این مشکلات تو این نقطه از تپسی شاپ طبیعی و قابل درکه و نیاز به بهبود داره. برای تپسی و تپسی شاپ آرزو موفقیت دارم و امیدوارم به زودی تحریم ها برداشته بشه تا به بازار بین المللی ورود کنن و یونیکورن شدنشون رو ببینیم.

نقاط قوت در تجربه کاربری(UX) تپسی شاپ

  • احراز هویت هوشمند و اتومات
  • طراحی مناسب و راحت مسیر کاربر(User flow)
  • طراحی مدرن رابط کاربری(UI)

نقاط ضعف در تجربه کاربری(UX) تپسی شاپ

  • عدم شناسایی هوشمندانه لوکیشن و درخواست ثبت آدرس در هنگام ورود به تپسی شاپ
  • عدم شناسایی هوشمندانه لوکیشن و پیشنهاد فروشگاه های اطراف در هنگام ورود به تپسی شاپ
  • عدم نمایش تپسی شاپ پس از جابجایی بین اپلیکیشن های موبایل
  • عدم ایجاد دسته بندی دقیق و نمایش هنگام جست و جو
  • نمایش فروشگاه ها پس از جست و جو محصول
  • عدم نمایش فیلتر های قیمت پس از جست و جو محصول


تپسی شاپتجربه کاربریuxtapsiخرید اینترنتی
استراتژیست برند و استارتاپ. یه پسر زمینی با هدفای جاه طلبانه. فعال در اکوسیستم استارتاپی محصولات نرم افزاری. کنجکاوی شدید در چگونگی وجود هستی و نخستین مخلوقات.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید