الان داشتم تو پیج اینستاگرام "استارتاپ ایران" کپشن یک پست تحلیلی راجب بلوبانک رو میخوندم که نوشته بود بلوبانک تو کمپین جدیدش خودش رو به چالش کشیده و با درخواست های سخت از کاربرها خواسته که کاربرها تو قرعه کشی شرکت کنن. بعد گفته شده بود که وسط های کمپین ویدیو آموزشی برای کاربرها گذاشته شده و قبلش آموزش فقط متنی بوده. ترغیب شدم یکبار دیگه برم به صفحه بلوکلاب تو اپلیکیشن بلوبانک سر بزنم. اوایل کمپین هم وارد این صفحه شده بودم اما چون درخواست های زیادی داشت سریعا پشیمون شدم. الان که رفتم وارد این صفحه شدم؛ چیزهایی رو دیدم که به نظرم بهتر بود جوره دیگه ای ساخته میشدن تا کاربرها خیلی راحت تر بتونن به هدفشون برسن. در ادامه به این نکات میپردازم.
من بعد از دیدن پست اینستاگرام که وارد بلوبانک شدم مستقیما رفتم تو بلوکلاب و باکس دوپینگ. تو این باکس وقتی رو متن "آموزش ویدیوئی" لمس کردم، از طریق مرورگر وارد لینک شدم که ویدیو آموزشی ببینم. به این فکر افتادم که اگه کاربر وارد مرورگر نشه و سریع براش مودال باز بشه که ویدیو رو ببینه خیلی بهتره اما به خودم گفتم که احتمالا تغییر متن از پنل مدیریت داینامیک بوده و سریع متن رو تغییر دادن و فیچر ویدیو تو اپدیت اپلیکیشن قرار هست اضافه بشه. رفتم بازار و اپ رو اپدیت کردم اما متاسفانه هنوز وقتی لینک لمس میشه، به مرورگر هدایت میشیم. البته این احتمال وجود داره که چون امنیت مهم هست؛ برای هر فیچر حتی فیچر ساده ای مثل باز شدن مودال و نمایش ویدیو، تیم امنیتی بخواد تسک های مختلفی رو براش انجام بده یا حتی چندین تیم خارج از بلوبانک تجزیه و تحلیل کنن! احتمال داره به این خاطر این امکان رو اضافه نکرده باشن که داخل اپ ویدیو رو ببینیم.
به نظرم اگه بجای اینکه آموزش ویدیویی به صورت متن گذاشته میشد؛ یک متن در یک دکمه میشد خیلی بهتر بود. فکر میکنم ممکن بود بعضی کاربرها دیگه متن رو نخونن و سریعا رو دکمه بزنن که ویدیو رو ببینن.
فکر کنید هرکدوم از ماموریت ها بغلشون یک دکمه ای بود به اسم "آموزش لحظه ای". وقتی کاربر رو این دکمه لمس میکرد؛ برای مثال برای ماموریت افزایش موجودی، وارد صفحه خانه میشد. بعد فیچر "آموزش لحظه ای" به کاربر میگفت که باید دکمه شارژ حساب رو لمس کنه...
من دفعه اول لینک آموزش ویدیویی باکس دوپینگ رو لمس کردم و وارد یک صفحه ای شدم که آموزش مربوطه اونجا بود. دفعه دوم که لینک ماموریت دوم رو لمس کردم هم مجدد وارد همون صفحه و همون بخش شدم که جلوی چشمم آموزش ماموریت اول بود. فکر کردم کش شده و صفحه مرورگر رو بستم و مجدد لینک ماموریت دوم رو لمس کردم و بعد متوجه شدم که برای دیدن ویدیو ماموریت دوم باید اسکرول کنم و برم پایین. به نظرم برای بهبود تجربه کاربر، یا باید برای هر آموزش یک صفحه جدید درست میکردیم یا اینکه وقتی کاربر میومد تو این صفحه به صورت خودکار و سریع اسکرول میشد به آموزش ماموریت مربوطه.
یک جمله معروف از استیو کروس متخصص طراحی تجربه کاربری تو کتاب معروفش به اسم "کاری نکنید که مجبور شوم فکر کنم" مطرح شده که میگه:
طراحی باید به اندازهای ساده باشد که حتی کسی که هیچ پیشزمینهای ندارد، بتواند بدون فکر کردن از آن استفاده کند.
شاید خیلی از ماها که تو طراحی تجربه کاربری یه سری تحقیق و مطالعات داشتیم، جمله بالا رو به شکل زیر شنیده باشیم:
وقتی داری برای کاربر یک تجربه طراحی میکنی فکر کن که کاربر تو، خنگ ترین آدم روی زمینه.
آدمایی مثل دون نورمن، جاکوب نیلسن، دیتر رمز و آلن کوپر هم همیشه تأکید کردن که کاربر باید راحت بتونه با چیزی که براش طراحی میکنیم کار کنه و بدون دردسر به هدفش برسه. واسه همین، از یه محصول خلاق مثل بلوبانک که برای یه جامعه با انواع پرسونا ساخته شده، انتظار میره همیشه این نکته مهم رو جدی بگیره.
نقاط مثبت در طراحی تجربه و رابط کاربر(UI/UX) بلوبانک
نقاط ضعف در طراحی تجربه و رابط کاربر(UI/UX) بلوبانک
پ.ن: تمام عکس های این مقاله با هوش مصنوعی krea ساخته شده. برای این مقاله عکسای زیادی با لوگو بلوبانک ساختم. میتونید از این فولدر دانلود کنید. چندتا از عکسا خوراکه بلوجونیوره...