طراحی این پوسترها در سال ۱۴۰۱ انجام گرفته و برای بخش عملی پایاننامه کارشناسی ارشد رشته ارتباط تصویری (گرافیک) طراحی شدهاند. در انتخاب موضوعات سعی شده است بر معضلات اجتماعی و فرهنگی جامعه و بشریت اشاره شود تا با این کار بتوان برای حفظ و دفاع از حقوق بشریت و کره زمین قدمی برداشت. در طراحی و اجرای پوسترها از ویژگیهای بصری یک پوستر مینیمال از قبیل استفاده از زمینه تخت و تکرنگ، استفاده از فضای منفی و حداقل استفاده از عناصر و... را مورد استفاده قرار داد.
این پوستر با موضوع بدون پسماند جهت حفظ محیطزیست و طبیعت در مقابل زبالههای پلاستیکی که توسط بشریت به دریاها و اقیانوسها و بهتبع آن به طبیعت آسیب میرساند، طراحی شده است. ایده طراحی این پوستر از فلامینگو، پرندهای زیبا با پاهای دراز و وجود بطری پلاستیکی در دریا تا آلودگی آن را نشان داده، آسیبی که به حیوانات و پرندگان میرساند و بلای جان میلیونها حیوان است را بازگو کرده و مردم را از این صدمات بوجود آمده مطلع سازد. در این پوستر که در زمینه تخت سفید رنگ طراحی شده، از رنگ صورتی متمایل به قرمز برای رنگ فلامینگو و رنگ آبی برای نشان دادن آب و دریا و همچنین جهت ایجاد تعادل و ترکیببندی مناسب برای تیتر و عنوان پوستر از رنگ آبی استفاده شده است. بطری پلاستیکی بهگونهای با فلامینگو ترکیب و تلفیق شده است که بطری در شکم فلامینگو (درحالیکه یک پایش را بالا آورده) فرو رفته است.
طراحی پوستر سلف پروموشن حسین منصوری
در این پوستر که مربوط به سلف پروموشن حسین منصوری (طراح گرافیک) است با زمینهای تخت آبی رنگ و بارش برف بهدلیل سکونت وی در شهر سردسیر اردبیل در شمال غربی ایران است که نماد و تصویر کوه سبلان نیز به همان دلیل و معروف شدن آن در این شهر به تصویر کشیده شده است. تبدیل شدن برفها به شکل دایره، مربع و مثلث بهعنوان نمادی از گرافیک و هنرهای تجسمی آورده شده است. تصویر نیمرخ شخص در فضای منفی پوستر و نامی که بهصورت پراکنده مانند برف به تصویر کشیده شدهاند، از دیگر مفاهیم و ایدههای پوستر هستند. در این پوستر از دو رنگ آبی و سفید استفاده شده تا سردی هوای این شهر را بهخوبی نشان دهد و زمینه آن بهصورت تخت و تکرنگ انتخاب شده است.
پوستر روز جهانی مقابله با کار کودکان
در این پوستر که برای مبارزه با کار کردن کودکان طراحی شده است، بادکنک بهعنوان نمادی از بازی کودکان انتخاب شده و حالت حرکت روبه بالای آن میل به آزادی و رهایی را تداعی میکند. آچار بهعنوان یک ابزار کار و نمادی از کار کردن است که مانع حرکت و رهایی بادکنک شده است. تلفیق بادکنک با آچار نشاندهنده تقابل درونی کودکان کار است که از طرفی میل به بازیهای کودکانه و از طرف دیگر اسیر شدن در دنیای کاری بزرگسالان را نمایش میدهد. زمینه این پوستر بهصورت تخت و تک رنگ به رنگ قرمز (متمایل به صورتی) است که بهدلیل شادابی و پرهیجان بودن این رنگ برای کودکان است. رنگ سفید برای عناصر اصلی پوستر و همچنین برای عنوان آن استفاده شده است.
فیلم زندگی زیباست، فیلمی ایتالیایی و ساخته روبرتو بنینی که یکی از مشهورترین بازیگران و کارگردانان جهان است، در سال ۱۹۹۷ میلادی اکران شد و در همان سال جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان و اسکار بهترین موسیقی متن و همچنین بنینی بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای ایفا در این فیلم به ارمغان آورد.
داستان این فیلم درباره گوییدو، مردی یهودی است که تازه به شهر آمده و در طی جریان عاشقانهای با زنی مسیحی ازدواج میکند و پس از چندی با فرزند خردسالش مجبور به رفتن به اردوگاههای کار اجباری آلمانیها مخصوص یهودیان که در دوران جنگ بهوجود آمدند میشود. این فیلم به مسئله یهودیستیزی در زمان جنگ جهانی دوم بخصوص توسط نازیها میپردازد. داستان به شیوهای کمدی و احساسی به چگونگی عشق پدر به فرزندش و تلاش شایسته گوییدو برای دور نگهداشتن پسرش از ناراحتیهای روانی و جسمی دوران جنگ میپردازد. او نمیخواهد پسرش متوجه واقعیتهای دور و برش شود، پس سعی میکند طوری وانمود کند که آنها در آنجا مشغول یک بازی هستند بهطوریکه هر تیمی بتواند ۱۰۰۰ امتیاز جمع کند برنده میشود و جایزه آن یک تانک واقعی خواهد بود. حس طنز زیبایی که در تکتک صحنههای فیلم وجود دارد، بیننده را میخکوب میکند. این فیلم را میتوان یکی از شاهکارهای تاریخ سینمای جهان نام برد چراکه در آن مخاطب با صحنههای کمدی، تراژیک، رمانتیک و دراماتیک مواجهه میشود و چنان زیبا بازی شده است که بیننده متمرکز و مبهوت تماشای آن میشود.
در طراحی پوستر این فیلم از ایدهی «جایزه»ی پدر برای پسرش الهام گرفته شده است، درحالیکه آنها به اردوگاه اعزام شده بودند، پدر برای پنهان کردن وضعیت جنگ و کار در اردوگاه از فرزندش آن را به یک بازی تشبیه کرد و برای برنده آن یک جایزه در نظر گرفت و آنهم یک تانک واقعی بود. بهدلیل همین موضوع تصویر یک جعبه کادو که درون آن یک تانک وجود دارد و برای انتقال مفهوم جایزهای بزرگ که یک تانک واقعی است، کار شده است. در تصویر مقابل دیالوگ و مکالمهای که در این مورد شکل گرفت نشان داده میشود. دلیل انتخاب رنگ قرمز به علت فضای جنگ و همچنین رمانتیک بودن نیمی از فیلم و سرشار از شادی و طنز سیاه بودن فیلم است. در فیلم چندین صحنه نمادین و طنزی بین پدر و پسر ردوبدل میشود و آنهم چشمک زدن آنها برای همدیگر است که حتی در اردوگاه نیز برای از بین بردن فضای ترسناک و خونین جنگ و همچنین برای ایجاد لحظهای خندان این عمل تکرار میشود. در یکی از آخرین سکانسهای فیلم نیز و در صحنه خداحافظی پدر از فرزندش و قبل از کشته شدنش توسط نازیها با چشمک مخصوصشان این کار را انجام داده و با این کار گوییدو سعی میکند تا این اتفاق را از پسرش پنهان کند و او را در آخرین لحظه نیز شاد نگه دارد. در این پوستر از رنگ قرمز برای زمینه تخت و تکرنگ بهعنوان رنگی که هم جنگ و خشونت را بیان کند و همچنین فضای عاشقانه و رمانتیکی بودن آن را تداعی کند، از رنگ سفید برای اسلحه و عنصر اصلی پوستر و رنگ مشکی برای عنوان اصلی پوستر استفاده شده است.
در این پوستر به اهمیت اهدای عضو و تأثیر در نجات جان هزاران نفر که منتظر اهدا و خواستار مهربانی از طرف مردم هستند، اشاره میشود. ایده طراحی این پوستر ابتدا بر ابراز عشق و مهربانی و همدردی اهداکنندگان با این بیماران بوده و دستانی که بهسوی آنها با آغوش باز نشان داده شدهاند. در این پوستر تصویر کلیهای برای اهدا طراحی شده که ادامه آن را دستانی باز و از فضای منفی آن به نمادی از عشق منتهی شده و این پیام را به مخاطب میرساند که اهداکننده عضو و اعضای خود را با عشق و مهربانی به گیرنده عضو اهدا میکند و علاوهبر نجات آن فرد و خوشحال کردن خانوادهشان، خود نیز از انجام این کار خشنود میشود. در این پوستر از دو رنگ قرمز (رنگ خون و قلب) و سفید با زمینه تکرنگ استفاده شده است تا از حداقل رنگ برای جذب مخاطب در این پوستر مینیمال درنظر گرفته شود. متن و عنوان پوستر در قسمت بالای کادر جهت ایجاد تعادل و ترکیببندی مناسب جای گرفته است.
این پوستر برای روز جهانی صلح (۲۱ سپتامبر) با زمینهای تخت به رنگ آبی کمرنگ که نمادی از رنگ آسمان، رنگ صلح و آرامش است، طراحی شده است. استفاده از برگ زیتون بهعنوان نماد صلح جهانی و پرندهای که پیامرسان صلح است در این پوستر مورد استفاده قرار گرفتهاند و تاریخ بینالمللی ثبت شده این روز ۲۱ سپتامبر میلادی مصادف با ۳۰ شهریور شمسی است که بهصورت نیمه آشکار و نیمه پنهان در این پوستر به کار رفته است تا یادآور این روز مبارک برای جهانیان باشد. شاخه زیتون نماد صلح در آدابورسوم یونان باستان و بهمرور در بیشتر فرهنگهای سراسر دنیا و جهان امروزی و مدرن پیوند خورده است. در این پوستر نیز از زمینه تخت و تکرنگ به رنگ آبی که رنگی صلحآمیز و آسمانی است و از رنگ سفید برای عناصر بهکار برده شده و رنگ سبز برای برگ زیتون که در دهان کبوتر است استفاده شده است تا معنای واقعی صلح را تداعی کند. همچنین تصویر کبوتر الگو گرفته شده از برگهای زیتون است درحالیکه ادامهدهنده مسیر برگها بوده و ارسال کننده صلح است.
در این پوستر که مربوط به فیلم مودیلیانی در سال ۲۰۰۴ م. است و درباره نقاش معروف ایتالیایی آمدئو مودیلیانی (Amedeo Modigliani) که فعالیت کاری و شخصی خود را در فرانسه گذراند و به پرترههای مدرنی که با گردن دراز نقاشی میکرد، معروف بود. او علاقه زیادی به گردن داشت و اکثر آثارش به همین دلیل با گردن دراز نقاشی میکرد و سبک خاص خود را بهوجود آورد. باوجود استقبال کم مردم در آن زمان (اوایل دهه ۱۹۱۰ تا ۱۹۲۰ م.) از آثارش، بعدها و پس از مرگش بسیار کمیاب و مورد استقبال هنرمندان و مردم قرار گرفت. این فیلم که یک فیلم درام و رمانتیک است در اوایل قرن بیستم در پاریس رخ میدهد که او در رقابت با پابلو پیکاسو است و سعی میکند خود را همسطح و بالاتر از پیکاسو نشان دهد. مشکلات مودیلیانی روزبهروز بیشتر شده و پس از به دنیا آمدن فرزندش دچار فقر و بیپولی میشود تا اینکه در یک مسابقه نقاشی به رقابت با پابلو پیکاسو، دیگو ریورا و... میپردازد. او بیشازحد مشروبات الکلی مصرف میکرد و همین موضوع او را بهطور غمناک و غیرقابل باوری از پا درآورد. تصویر استفاده شده در پوستر پرتره ژان، همسر مودیلیانی است که در مسابقه نهایی و قبل از مرگش آن را طراحی کرد و دلیل بسته بودن چشم او در پوستر به این دلیل است که یک دیالوگ مهم و تأثیرگذار در فیلم توسط مودیلیانی وجود دارد که میگوید: «زمانی چشمانت را خواهم کشید که روحت را بشناسم» هنگامیکه اولین پرتره همسرش را بدون به تصویر کشیدن چشمانش کشید این سخن را به او گفت و درحالیکه چشمان هرکسی را در پرتزههایش نمیکشید، در آخرین نقاشی خود قبل از مرگش پرتره ژان را به همراه چشمانش نقاشی کرد تا با یک اثر جاودان و ماندگار روبهرو شویم. در این پوستر از زمینه تخت سفید و آبی برای به تصویر کشیدن ژان (همسر مودیلیانی) و رنگ قرمز برای شراب استفاده شده است.
این پوستر با موضوع روز جهانی گرافیک دیزاین (۲۷ آوریل) برای طراحان گرافیک سراسر جهان دارای اهمیت بسیاری است. برای ایده طراحی این پوستر از اشکال هندسی مثلث، مربع و دایره و از مداد که نمادی از گرافیک است و همچنین تایپ عنوان پوستر استفاده شده است. در این پوستر از زمینه تخت و تکرنگ زرد و رنگ مشکی برای عنوان پوستر و از رنگ قرمز تیره برای تاکید کردن روی اشکال هندسی مثلث، مربع و دایره استفاده شده است. حرف A از کلمه GRAPHIC در این پوستر بهطوری طراحی شده که هم آن حرف را نشان داده و هم تصویر مداد را بهنوعی نشان دهد که در طراحی است و همچنین تصویر مثلث را نیز بهوجود میآورد. تصویر شکل دایره طوری طراحی شده است که هم چرخان بودن خود را نشان داده و هم با وصل شدن آن به مثلث و مداد، نوعی طراحی پویا را نشان دهد.
در این پوستر به مسئله نژادپرستی پرداخته شده که در طراحی آن از عناصر ذیل استفاده گردیده است:
۱- قلب، بهعنوان نماد عشق و مهربانی بین تمامی نژادهای بشریت
۲- علامت مساوی برای نشان دادن برابری حقوق بشریت
۳- دست دادن انسانها که بیانگر دوستی میان آنان است.
رنگ استفاده شده در این پوستر بهصورت سیاه و سفید است. با اینکه رنگ پوست انسانها دارای تنوع زیادی است اما در این پوستر بهصورت کلی بیان شده تا عمدهترین رنگ پوست بشریت را نشان دهد. عنوان پوستر بهصورت انگلیسی نوشته شده و معنی آن «ما همه انسانیم، بیایید در کنار هم با عشق و مهربانی زندگی کنیم» است.
پوستر همایش بینالمللی ایران آینده در فضای مجازی
در این پوستر که برای همایش بینالمللی ایران آینده در فضای مجازی طراحی شده و یک عنوان و همایش فرضی است. از بته جقه که جزو نمادهای ایرانی است در تلفیق فرمی از پرچم ایران و در ساختار نماد چت (گفتگو) استفاده شده است. از نماد گفتگو بهدلیل استفادهی زیاد از این نماد در فضای مجازی و ارتباط بین افراد بهکار گرفته شده است. زمینه اثر به رنگ سفید و عناصر موجود ار رنگهای پرچم ایران (سبز و سفید و قرمز) نشأت گرفته است.
نویسنده و طراح گرافیک: حسین منصوری
جهت مشاهده کامل مطلب و منبع این نوشته روی این لینک کلیک کنید.